Zarządzanie tożsamością to ważny element intranetu

Marcin Musioł
14-09-2005, 00:00

Scentralizowana informacja o poszczególnych użytkownikach to podstawa portalu. Dzięki temu jedno hasło zapewnia im dostęp do pełni zasobów.

Przy okazji budowy portalu korporacyjnego do informatycznej struktury firmy powinny zostać wprowadzone rozwiązania umożliwiające zarządzanie systemem uprawnień pracowników. Ich podstawą jest centralna baza danych o pracownikach przedsiębiorstwa. Jej stworzenie to baza do wprowadzenia w firmie wielu innych użytecznych rozwiązań informatycznych. Dostęp do takiego zbioru danych personalnych powinien być scentralizowany, a jego zasoby — spójne i aktualne.

— Oprócz prostych informacji np. o stanowisku i dziale, w jakim dany pracownik pracuje w firmie, czy ilości wolnych dni, jakie ma do wykorzystania, powinny się tam znaleźć także wiadomości o tym, w jakich projektach i zadaniach aktualnie uczestniczy — wyjaśnia Andrzej Wierzbowski, konsultant ds. portali korporacyjnych w firmie Bazy i Systemy Bankowe.

Jego zdaniem, usystematyzowana wiedza o pracownikach oraz o zadaniach, jakie aktualnie wykonują, pozwala na sprawniejsze zarządzanie przez kadrę kierowniczą.

— Dyrektorzy komórek organizacyjnych firmy mają dzięki temu możliwość monitorowania na bieżąco wszystkich procesów zachodzących w ich działach. Dokładne i aktualne wiadomości o tym, kto w jakim projekcie uczestniczy oraz na jakim jest etapie, ułatwiają im ocenianie efektywności poszczególnych grup, a w przypadku projektów wymagających zaangażowania pracowników różnych działów firmy — koordynację — uważa Andrzej Wierzbowski.

Przydatną funkcjonalnością, którą można wdrożyć w firmie po stworzeniu bazy danych personalnych, jest centralna struktura autoryzacji i identyfikacji użytkowników. Odtąd każde uwierzytelnienie pracownika będzie przekazywane do jednego miejsca w systemie, gdzie przechowywane będą także informacje o jego aktualnym statusie.

Dzięki stworzeniu procedury jednokrotnej weryfikacji pracownika uproszczony zostaje dostęp do aplikacji oraz zasobów informacyjnych firmy. Innymi słowy, użytkownik nie będzie już tracił czasu na wpisywanie wielu różnych haseł potrzebnych do otwarcia każdej z aplikacji, bowiem wprowadzenie pojedynczego hasła umożliwi mu automatyczny dostęp do wszystkich programów oraz dokumentów potrzebnych do pracy.

Zdaniem Jacka Bugajskiego, architekta rozwiązań biznesowych w firmie SAP Polska, wprowadzenia mechanizmu jednokrotnej identyfikacji zwiększa także bezpieczeństwo systemu informatycznego przedsiębiorstwa.

— Scentralizowana autoryzacja oznacza łatwiejsze zabezpieczenie systemu. Łatwiej jest bronić dostępu do jednego systemu niż kilku oddzielnych — wyjaśnia Jacek Bugajski.

Mechanizm jednokrotnego logowania można dostosować do indywidualnych potrzeb firmy. Jeżeli istnieje uzasadniona potrzeba, nic nie stoi na przeszkodzie w zintegrowaniu go z kartą chipową umożliwiającą wejście do budynku firmy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Musioł

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Zarządzanie tożsamością to ważny element intranetu