Sprzedaż 51-procentowego pakietu akcji TVN przyciągnęła nad Wisłę największe światowe tuzy — od Time Warner, poprzez Discovery i 21st Century Fox Ruperta Mudrocha, po niemieckie koncerny wydawnicze Axel Springer i Bauer.

Prawdopodobnie jednak to nie one kupią drugą co do wielkości stację komercyjną w 40-milionowym kraju w Europie Środkowo-Wschodniej. Przelicytował je… Scripps Networks Interactive, właściciel Travel Channel. — Scripps jest najbliżej wyłączności na kupno TVN — usłyszeliśmy w dwóch źródłach zbliżonych do negocjacji.
Mniejszy może więcej
ITI otrzymało dwa tygodnie temu oferty wiążące i wtedy stało się jasne, że Scripps jest najbardziej zdeterminowany, by kupić TVN. Dawał najwięcej, powyżej 20 zł za akcję, a cena jest podstawowym kryterium sprzedaży perły w koronie ITI.
Scripps przedstawił też dużo pomysłów na rozwój stacji, a udziałowcy TVN z sympatią patrzą na fakt, że to koncern nieobecny na polskim rynku, więc nie będzie miał potrzeby przeprowadzania masowych zwolnień w stacji. Dlatego od dwóch tygodni to Scripps nosi żółtą koszulkę lidera w wyścigu po TVN.
Okres wyłączności negocjacyjnej będzie ostatnią szansą na powrót do stołu innych graczy, takich jak Discovery i Bauer (jeśli Scrippsowi na ostatniej prostej powinie się noga). Do momentu zamknięcia tego wydania „PB” ważyło się, czy Scripps ją dostanie. Jeszcze w lutym wydawało się, że do sprzedaży TVN może nie dojść. Właściciele, wśród których pierwsze skrzypce gra Aldona Wejchert, oczekują 20-21 zł za akcję TVN.
To 25-procentowa premia w stosunku do kursu akcji w ciągu roku poprzedzającego transakcję. Oczekiwania właścicieli były tak duże, że z wyścigu o TVN szybko zrezygnowały fundusze private equity, a przy ofertach wiążących stało się jasne, że i koncerny takie jak Time Warner dostały zadyszki. Rynek obiegła informacja, że są skłonne zapłacić trochę poniżej 20 zł za akcję TVN. Rupert Murdoch od początku nie był w gronie faworytów, a Axel Springer odpadł dawno temu.
Właśnie wtedy pojawiła się nazwa koncernu z siedzibą w Knoxville, w amerykańskim stanie Tennessee. „Puls Biznesu” i większość rynku za faworytów uważały Time Warner i Discovery. Nikt nie doceniał determinacji stosunkowo niewielkiego Scripps Networks Interactive, który chce pokazać swoim akcjonariuszom perspektywę silnego wzrostu.
Wszystko w rodzinie
Nowojorska giełda wycenia Scrippsa na 10 mld USD, czyli 38 mld zł. To oznacza, że TVN, wyceniany w piątek na giełdzie na 6,5 mld zł, będzie miał sporą wagę w amerykańskim koncernie.
Może to być kolejny atut dla dotychczasowych akcjonariuszy TVN, który wciąż jest firmą rodzinną — podobnie jak Scripps, w którego radzie dyrektorów zasiada potomek założyciela, a rodzina Scrippsów kontroluje 38 proc. kapitału akcyjnego i 99 proc. głosów.
Szansa dla Magdy Gessler
Scripps Networks Interactive to amerykański producent kanałów lifestyle’owych. Obok Travel Channel ma w portfolio HGTV (dekoracje wnętrz i ogrodów), DIY Network, Food Network i Cooking Channel, co może być nie tylko szansą dla Magdy Gessler, ale też sygnalizuje możliwość poszerzenia portfolio TVN o kolejne kanały.
Scripps mocno stawia na internet i interaktywność treści, co przyda się TVN stojącemu w obliczu coraz mocniej rozpychających się kanałów tematycznych i rozwoju naziemnej telewizji cyfrowej. Na początku tego roku rynek obiegła plotka, że kupnem Scrippsa zainteresował się Yahoo.
Scripss jest współwłaścicielem UKTV, nadawcy dziesięciu kanałów tematycznych w Wielkiej Brytanii, a dwa lata temu otworzył platformę internetową ulive z kanałami tematycznymi Scrippsa i partnerów. W 2014 r. Srcipps miał 2,7 mld USD przychodów i 545 mln USD zysku przypadającego jednostce dominującej. Spółka jest tak rentowna, że zwiększyła w ubiegłym roku wypłatę dywidendy i skupiła akcje za 1,2 mld USD.
Kupno TVN mocno przewyższa planowane wydatki Scrippsa — w prognozie na 2015 r. spółka przewiduje 50-60 mln USD (ok. 200 mln zł) inwestycji kapitałowych. Tymczasem połowa akcji TVN kosztuje ponad 3,5 mld zł.
Grunt to znaleźć drogę:
Historia koncernu Scripps świadczy, że odważnie wchodzi on w nowe obszary działalności, ale potrafi skoncentrować się na najbardziej perspektywicznych segmentach, pozbywając się tych, które nie dają dużych synergii. Scripps Networks Interactive powstał siedem lat temu z podziału E.W. Scripps Company na biznes bardziej tradycyjny (gazety, lokalne stacje telewizyjne i radiowe) i kanały tematyczne.
Edward Willis Scripps zaczął w 1878 r. od prasy, w latach 20-ch ubiegłego wieku rozszerzając działalność o stacje radiowe, a po 1945 r. — o lokalnych nadawców telewizyjnych. Obecna kapitalizacja rynkowa siostrzanej firmy E.W. Scripps Company, która jest również kontrolowana przez rodzinę Scrippsów, sięga 1,3 mld USD. Motto założyciela brzmi: „Wskaż kierunek, ludzie sami znajdą drogę”.