W warszawskiej siedzibie TVN pojawia się coraz więcej tajemniczych osób w nienagannie skrojonych garniturach. Tym razem plotki i domysły są dość bliskie prawdzie — to przedstawiciele potencjalnych inwestorów spotykają się z zarządem i sprawdzają księgi spółki.



Szeroka paleta
Ze źródeł zbliżonych do doradców pracujących przy transakcji wynika, że niewiążące oferty na zakup 51 proc. akcji jednej z największych polskich stacji telewizyjnych złożyło osiem podmiotów. Miały na to czas do 24 listopada. Inwestorzy zainteresowani kupnem TVN już zaczęli spotykać się z zarządem i badać spółkę, a proces ten potrwa jeszcze 1-2 miesiące. Oferty wiążące powinny wpłynąć do strony sprzedającej pod koniec stycznia. ITI, właścicielowi TVN, doradza Merrill Lynch, a koncernowi Vivendi — Bank of America. Wszystko wskazuje na to, że rozgrywka o TVN będzie się toczyć pomiędzy czterema firmami — trzema podmiotami amerykańskimi i jednym z Niemiec. Na liście nie ma niespodzianek. Jak już pisaliśmy, TVN-em są zainteresowani amerykańscy giganci medialni — Time Warner, Discovery, 21st Century Fox Ruperta Murdocha oraz niemiecki Axel Springer. Za faworytów uchodzą Time Warner i Discovery. Z informacji „PB” wynika jednak, że zdeterminowany jest także Axel Springer. Niemiecki koncern medialny, jeden z największych tego typu podmiotów w Europie, wydaje w Polsce m.in. „Newsweek” i „Fakt”, jest też właścicielem Onetu, który kupił od Grupy ITI.
Raz na milion lat
Kupnem TVN są też zainteresowane fundusze private equity. Wcześniej pisaliśmy, że spółce przyglądają się fundusze Permira, Providence Equity Partners, CVC czy obecny w Polsce Advent International. Jednak inwestorzy finansowi są w drugim szeregu nabywców. Oczekiwana przez stronę sprzedającą wycena jest dla nich zbyt wysoka — takie pieniądze zapłaci raczej firma, która może wyciągnąć sporo efektów synergii i która poprzez tę transakcję chce kupić udziały w rynku. Czyli inwestor strategiczny. „PB” ustalił, że wstępne oferty były zgodne z oczekiwaniami strony sprzedającej — kupujący zadeklarowali chęć zapłacenia 21 zł za akcję TVN-u (obecny kurs oscyluje wokół 16 zł). Wycena spółki skoczyła więc do 7,3 mld zł. Ostateczne oferty mogą odbiegać od pierwotnych, niewiążących deklaracji, a licytacja zapowiada się ciekawie, zwłaszcza że jedynym celem Vivendi i ITI jest maksymalizacja uzyskanej kwoty. Wojciech Kostrzewa, prezes Grupy ITI, nie chciał się odnieść do naszych informacji.
— Jeśli ktoś chce wejść do Polski i tej części Europy, ma okazję, która nigdy się nie powtórzy i której nigdy nie było. Pojawia się pytanie o determinację potencjalnych inwestorów. Decyzji na „tak” może sprzyjać fakt, że duże koncerny medialne, takie jak Time Warner, wycofują się z Rosji. Jeśli chcą być obecni w tym regionie, Polska jest największym i — co bardzo ważne — stabilnym rynkiem — mówi Konrad Księżopolski, analityk Espirito Santo.
— Amerykańskie firmy jeszcze 10 lat temu nie interesowały się polskim rynkiem. Obecne zainteresowanie oznacza, że zwiększyło się jego znaczenie — mówi Wiesław Podkański, honorowy prezes Axel Springer Polska.
Czterech chętnych — cztery wizje
Time Warner
Jeden z największych koncernów medialnych świata. Jest właścicielem potężnej biblioteki programowej, posiada m.in. wytwórnię Warner Bros, stacje telewizyjne HBO i CNN. Wejście tego koncernu do Polski zwiększyłoby obecność amerykańskiej kultury korporacyjnej i programów biblioteki programowej Warnera w TVN. Time Warner jest też właścicielem CME, stacji telewizyjnej obecnej w sześciu krajach Europy Środkowo- -Wschodniej. Można spodziewać się wymiany programowej pomiędzy stacjami telewizyjnymi koncernu i bliższej współpracy na poziomie korporacyjnym.
Discovery Communications
Spółka jest mocno nastawiona na akwizycje – kupiła w ostatnich latach Eurosport i skandynawską telewizję SBS. Jest jednym z największych koncernów medialnych świata, właścicielem wielu praw do treści – obok sztandarowego Discovery: TLC czy Oprah Winfrey. Poprzez udziałowca, Johna Malone, koncern jest powiązany z sektorem kablowym i Liberty Global, właścicielem UPC. Kupno TVN-u byłoby dla Discovery pozyskaniem dodatkowych, oryginalnych treści i możliwością sprzedaży swojego kontentu w polskiej stacji telewizyjnej. Dałoby też ogromne pole do popisu w zakresie konwergencji treści programowych i dystrybucji w sieci UPC.
21st Century Fox
Jego właścicielem jest Rupert Murdoch, australijski magnat medialny. Sukces zbudował na sprzedaży sensacyjnych tabloidów i do dzisiaj jest kojarzony z przepełniającą jego aktywa komercją. Głośno było o jego kontaktach z politykami. Jest zwolennikiem wolnej gospodarki, ale posiadane przez niego media są raczej konserwatywne w ideologii. Gdy zainwestował w Telewizję Puls, nie szczędził nakładów na rozkręcenie biznesu. Gdy inwestycje nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, szybko się z Polski wycofał.
Ringier Axel Springer
Jest właścicielem wielu tytułów prasowych, od prasy bulwarowej po ekonomiczną. Kupno stacji telewizyjnej umożliwiłoby szerszą dystrybucję własnych treści w kanałach Grupy TVN. Posiada w portfolio Onet, który przeszedł silną reorganizację i mocno wsiąkł w strukturę organizacyjną niemieckiego koncernu. Akwizycja TVN pozwoliłaby na większe synergie pomiędzy telewizją i internetem oraz przeniosłaby centrum decyzyjne w stronę niemiecko-szwajcarskiej centrali spółki.
Czterech chętnych — cztery wizje
Time Warner
Jeden z największych koncernów medialnych świata. Jest właścicielem potężnej biblioteki programowej, posiada m.in. wytwórnię Warner Bros, stacje telewizyjne HBO i CNN. Wejście tego koncernu do Polski zwiększyłoby obecność amerykańskiej kultury korporacyjnej i programów biblioteki programowej Warnera w TVN. Time Warner jest też właścicielem CME, stacji telewizyjnej obecnej w sześciu krajach Europy Środkowo- -Wschodniej. Można spodziewać się wymiany programowej pomiędzy stacjami telewizyjnymi koncernu i bliższej współpracy na poziomie korporacyjnym.
Discovery Communications
Spółka jest mocno nastawiona na akwizycje – kupiła w ostatnich latach Eurosport i skandynawską telewizję SBS. Jest jednym z największych koncernów medialnych świata, właścicielem wielu praw do treści – obok sztandarowego Discovery: TLC czy Oprah Winfrey. Poprzez udziałowca, Johna Malone, koncern jest powiązany z sektorem kablowym i Liberty Global, właścicielem UPC. Kupno TVN-u byłoby dla Discovery pozyskaniem dodatkowych, oryginalnych treści i możliwością sprzedaży swojego kontentu w polskiej stacji telewizyjnej. Dałoby też ogromne pole do popisu w zakresie konwergencji treści programowych i dystrybucji w sieci UPC.
21st Century Fox
Jego właścicielem jest Rupert Murdoch, australijski magnat medialny. Sukces zbudował na sprzedaży sensacyjnych tabloidów i do dzisiaj jest kojarzony z przepełniającą jego aktywa komercją. Głośno było o jego kontaktach z politykami. Jest zwolennikiem wolnej gospodarki, ale posiadane przez niego media są raczej konserwatywne w ideologii. Gdy zainwestował w Telewizję Puls, nie szczędził nakładów na rozkręcenie biznesu. Gdy inwestycje nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, szybko się z Polski wycofał.
Ringier Axel Springer
Jest właścicielem wielu tytułów prasowych, od prasy bulwarowej po ekonomiczną. Kupno stacji telewizyjnej umożliwiłoby szerszą dystrybucję własnych treści w kanałach Grupy TVN. Posiada w portfolio Onet, który przeszedł silną reorganizację i mocno wsiąkł w strukturę organizacyjną niemieckiego koncernu. Akwizycja TVN pozwoliłaby na większe synergie pomiędzy telewizją i internetem oraz przeniosłaby centrum decyzyjne w stronę niemiecko-szwajcarskiej centrali spółki.