Zatory płatnicze blokują inwestycje

opublikowano: 07-11-2017, 22:00

Z powodu opóźnień płatności lub ich braku 18 proc. firm działających w Polsce ogranicza swój rozwój, inwestycje i ekspansję.

EOS Group zleciła Kantar TNS przeprowadzenie badania wpływu zatorów płatniczych na firmy w poszczególnych krajach Europy. Wynika z niego, że nieregulowanie w terminie zobowiązań jest poważnym europejskim problemem gospodarczym. Blisko połowa (46 proc.) ankietowanych firm z powodu braku zapłaty cierpi na spadek zysków.

Wojciech Robakowski

Problemy z płynnością finansową pojawiają się u 39 proc. ankietowanych,a 34 proc. ma wyższe koszty odsetek. Co czwarta firma europejska wstrzymuje z tego powodu swoje plany inwestycyjne. Okazuje się, że na tle reszty Europy przedsiębiorcy w Polsce są nieco „odważniejsi” — ekspansję i rozwój z powodu braku płatności ogranicza 18 proc. firm. Dla porównania, na Węgrzech i w Chorwacji inwestycje wstrzymuje co trzecia firma. Opóźnienia lub brak płatności od kontrahentów bardzo biją w biznes w Grecji — aż 39 proc. firm rezygnuje z inwestycji. Brak płatności niemal zupełnie nie zniechęca firm niemieckich.

Tylko 7 proc. przyznaje, że z tego powodu ogranicza nakłady na inwestycje. Jednak Niemcy są jedynym państwem zachodnioeuropejskim, w którym panują tak optymistyczne nastroje. W Belgii, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii prawie co trzecia firma hamuje rozwój z tych powodów. Autorzy badania podkreślają, że zatory płatnicze uruchamiają efekt domina.

Co piata firma w Europie wstrzymuje rekrutację pracowników, a nawet redukuje zatrudnienie, a 21 proc. podnosi ceny swoich towarów i usług. Z powodu zatorów pracowników zwalnia ok. 30 proc. firm greckich, brytyjskich, rumuńskich, hiszpańskich. W Polsce spółki częściej reagują wyższymi cenami (9 proc.) niż zwolnieniami (8 proc.). © Ⓟ

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane