Zenon Pokojski, członek zarządu Zakładów Azotowych Puławy, które były współorganizatorem lubelskiej konferencji „Pulsu Biznesu” (patrz ramka), zwrócił uwagę, że właściwa strategia CSR jest narzędziem w rękach zarządu firmy, ułatwia realizację podstawowych zadań i przyczynia się do podnoszenia jej wartości. Według Marka Sieprawskiego, specjalisty z działu komunikacji korporacyjnej Puławy, strategię CSR należy opracowywać stosownie do branży, w której działa firma.
— Punktem wyjścia musi być opracowanie procedur zapewniających wysoką jakość produktów, a jednocześnie bezpieczeństwo na każdym etapie produkcji, składowania i dystrybucji wyrobów. Dopiero po zapewnieniu bezpieczeństwa można przejść do innych działań — uważa Marek Sieprawski.
Dopiero, gdy firma nie szkodzi otoczeniu, może się chwalić inwestycjami w bezpieczeństwo i ochronę środowiska. A tych w Puławach nie brakuje. Tylko w ubiegłym roku firma zbudowała warte kilkaset milionów złotych instalacje odsiarczania spalin, usuwania dwutlenku węgla i demineralizacji wody, a także stację pomiaru ścieków i nowe składowisko odpadów. Zainwestowała także w rewitalizację terenów poprzemysłowych.
— Trzeba pamiętać, że do świadomości ludzi lepiej docierają informacje np. o tym, że na instalacjach naszych zakładów gniazdują bieliki, niż chwalenie się milionowymi wydatkami na ochronę środowiska — mówił Marek Sieprawski.
Ważny partner
Szukając sposobu na rozpoczęcie działań CSR, warto rozejrzeć się za partnerem. Dla Puław od lat jest nim sekretariat programu Odpowiedzialność i Troska, do którego należą praktycznie wszystkie duże firmy chemiczne w Europie, a jego celem jest upowszechnianie edukacji ekologicznej i realizacja założeń zrównoważonego rozwoju.
— Mamy świadomość, że starsze pokolenie patrzy na naszą firmę jak na relikt PRL, kombinat, który szkodzi środowisku. Dlatego staramy się dotrzeć do ludzi młodych. Zapraszamy do firmy nauczycieli, pokazując im, jak dziś wygląda produkcja chemiczna i bezpieczna gospodarka odpadami. Dzieci angażujemy w akcje proekologiczne, np. wymianę butelek PET na sadzonki drzewek — opowiada Marek Sieprawski.
Działaj lokalnie
Menedżerowie Puław podkreślają, że działania CRS nie mają nic wspólnego z rozdawaniem pieniędzy. Mimo że firma sponsoruje np. kluby sportowe, to jednak jej działania są nastawione przede wszystkim na przekonanie pracowników i całej lokalnej społeczności, że jest zaangażowana w rozwój regionu i najbliższego otoczenia.
— Nasze działania skupiają się na regionie, bo nie ma lepszego ambasadora firmy niż jej zadowolony pracownik lub mieszkaniec regionu, który zdaje sobie sprawę z jej działań na rzecz lokalnej społeczności. Żeby takich ludzi było wielu, firma musi jednak precyzyjnie określić cele swojej strategii CSR, a później realizować je zgodnie z jasnymi regułami — podsumowuje Marek Sieprawski.
Konferencje „PB” poświęcone społecznej odpowiedzialności biznesu
O ile w dużych przedsiębiorstwach, działających na międzynarodowych rynkach, pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) jest znane, rozumiane i uwzględniane w długofalowej strategii, o tyle w małych firmach ciągle kojarzy się z filantropią, z kosztem bez gwarancji zwrotu. Aby to zmienić redakcja „Pulsu Biznesu” zorganizowała we współpracy merytorycznej z firmą Martis Consulting, przy wsparciu GPW i pod patronatem Ministerstwa Skarbu Państwa cykl konferencji „Rozwój odpowiedzialnego biznesu”.
Przedsiębiorcy z poszczególnych regionów mogą na nich poznać różne aspekty społecznej odpowiedzialności biznesu i podstawowe zasady jej stosowania w praktyce. Inaugurując we wtorek konferencję w Lublinie, Rafał Baniak, wiceminister skarbu, zwrócił uwagę na konieczność upowszechniania zasad społecznej odpowiedzialności w małych i średnich firmach. Podkreślał, że może ona się przyczynić do podniesienia ich konkurencyjności i zapewniał o woli pomocy państwa we wprowadzaniu CSR do polskich firm.
Relacja z konferencji w Krakowie – str. 24.
Komentarz
ANNA PAWELSKA
dyrektor działu audytu i CSR Martis Consulting
Coraz więcej dużych firm traktuje CSR jako funkcję zarządzania. Integrują swoje cele społeczne i środowiskowe ze strategią biznesową, upatrując w tym szansę na przewagę rynkową.
O profesjonalnym podejściu świadczą już nie tylko powstające stanowiska do zarządzania tą dziedziną, ale i wzrastający poziom wykorzystania uznanych na świecie norm i standardów ułatwiających wdrażanie CSR. Właściciele małych firm, mimo że często nie znają terminu CSR, także stosują dobre praktyki w tej dziedzinie. Czerpanie z doświadczeń liderów może być im pomocne w podniesieniu skuteczności podejmowanych działań.
Szczegółowe informacje: www.konferencje.pb.pl.