Zdrowie w prezencie od firmy

Dorota Czerwińska
opublikowano: 12-02-2010, 00:00

Cena abonamentu medycznego zależy od zakresu usług, liczby zatrudnionych, ich płci i wieku.

Z 30 do 15 proc. spadła dynamika wzrostu rynku abonamentów medycznych

Cena abonamentu medycznego zależy od zakresu usług, liczby zatrudnionych, ich płci i wieku.

W poprzednich latach rynek firm oferujących abonamenty medyczne rozwijał się niezwykle intensywnie, o około 30 proc. rocznie. Ale w ostatnim roku — zgodnie z przewidywaniami — dynamika tego rynku osłabła.

— Wzrost mierzony przychodami ze sprzedaży w ujęciu 2009 do 2008 roku wyniósł około 15 proc. W bieżącym roku przewidujemy ustabilizowanie wzrostu na poziomie kilkunastu procent. Tempo rozwoju rynku, choć znacznie słabsze niż w ubiegłych latach, pozostanie zatem wysokie — twierdzi Bartosz Kapczyński, dyrektor sprzedaży Grupy Lux Med, w ramach której działają placówki pod markami: Lux Med, CM Lim, Medycyna Rodzinna i Promedis.

Opieka medyczna należy do najbardziej cenionych przez pracowników elementów pakietu wynagrodzenia pozafinansowego. Wyniki ankiety "W trosce o zdrowie", przeprowadzonej przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami oraz Centrum Medyczne Enel-Med., pokazują, że najbardziej atrakcyjnym pozapłacowym elementem wynagrodzenia jest — obok finansowania szkoleń lub studiów — właśnie finansowanie lub dofinansowanie przez pracodawcę opieki medycznej. Stała się ona istotnym składnikiem wizerunku firmy. Zapewniając pracownikowi stałą opiekę medyczną, pracodawca z jednej strony docenia i motywuje, z drugiej — zmniejsza liczbę i długość zwolnień z powodu choroby.

A może ubezpieczenie

Firmy abonamentowe zapewniają opiekę medyczną na podstawie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych. Są to umowy zlecenia, a nie ubezpieczenia.

— Ceny naszych świadczeń nie zależą od oceny ryzyka i stanu zdrowia pacjenta — wyjaśnia Bartosz Kapczyński.

Firmy medyczne współpracują jednak z ubezpieczycielami. Grupa Lux Med razem z międzynarodową firmą ubezpieczeniową Nordic Health Care oferuje opiekę szpitalną, dzięki której pacjenci mogą leczyć się w placówkach w całej Europie, a w nagłych wypadkach — na całym świecie.

— Wsparcie potencjału firm abonamentowych, które kierują ofertę w znacznej mierze do klientów instytucjonalnych, przez ubezpieczenia zdrowotne dla klientów indywidualnych — głównie szpitalne — może zapewnić pacjentom pełen zakres usług medycznych i przyczynić się do poprawy systemu ochrony zdrowia w Polsce — twierdzi Bartosz Kapczyński.

Medicover z kolei daje pracodawcy wybór: ubezpieczenie grupowe albo abonament. Enel- Med ubezpieczenie medi-care wprowadził już w 2004 r. Od abonentów różni je przede wszystkim z góry ustalony katalog usług, zawarty w pięciu pakietach.

— Poza niewielkimi różnicami pacjenci abonamentowi i ubezpieczeniowi otrzymują praktycznie identyczny zakres usług na jednakowym poziomie. Ubezpieczenie zdrowotne medi-care zapewnia dodatkowo ubezpieczenie NNW amulet, świadczenia assistance w następstwie nieszczęśliwego wypadku, ubezpieczenie pobytu w szpitalu po nieszczęśliwym wypadku. Natomiast abonamenty Enel-Care dodatkowo oferują: medycynę pracy, pogotowie Enel-Med, poród rodzinny, doraźną pomoc stomatologiczną, ubezpieczenie zagraniczne, pogotowie aptekarskie, hospitalizację planowaną i powypadkową — wyjaśnia różnice Adam Rozwadowski.

Możliwości wiele

W każdej firmie pracują różne grupy zawodowe z odmiennymi potrzebami i oczekiwaniami. Dlatego warto rozmawiać z dostawcą usług medycznych o dopasowaniu świadczeń do potrzeb pracowników. No i o cenie usług.

— Nasi klienci abonamentowi sami tworzą swój pakiet w zależności od potrzeb. Nie sprzedajemy standardowych pakietów. Wszystkie są modyfikowane zgodnie z życzeniem klienta — mówi Adam Rozwadowski, prezes Centrum Medycznego Enel-Med.

Rzecznik Medicovera Barosz Maciejewski twierdzi, że tworzenie oferty odbywa się na zasadzie dobierania właściwych elementów opieki, które tworzą odpowiadający potrzebom klienta program.

— Przypomina to trochę układanie puzzli, gdzie poszczególne elementy tworzą "szyty na miarę" program opieki medycznej. Ceny są kalkulowane ściśle pod wymagany przez klienta zakres usług — podkreśla Bartosz Maciejewski.

Ostateczna cena abonamentu zależy od takich czynników, jak: zakres usług wybranych przez firmę, liczba zatrudnionych w niej osób, ich płeć i wiek.

— Zwracamy także uwagę na branżę, w której funkcjonuje pracodawca, i charakter pracy wykonywanej przez pracowników, np. czy to praca biurowa czy fizyczna. Ten ostatni czynnik wpływa na zakres świadczeń w ramach medycyny pracy — mówi Bartosz Kapczyński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu