Ze środowiskiem lepiej żyć w zgodzie

Marta Walczak
29-02-2012, 00:00

Duże firmy coraz chętniej zajmują się ochroną zasobów naturalnych. Prowadzą przy tym bardzo różne działania

W pojęciu odpowiedzialności biznesu wobec środowiska mieszczą się wszystkie działania służące ochronie zasobów naturalnych Ziemi. Termin CER (Corporate Environmental Responsibility) nie jest jednak jednoznacznie rozumiany.

— Odpowiedzialność biznesu wobec środowiska naturalnego to przede wszystkim zrozumienie wpływu, jaki poprzez swoją działalność wywieramy na otoczenie. W Mars Inc. zdajemy sobie sprawę z tego, że jesteśmy jedną z największych na świecie firm działających w sektorze FMCG. W związku z tym czujemy się moralnie zobowiązani do podejmowania działań pozwalających ograniczać negatywny wpływ naszego biznesu na środowisko. Dzięki temu, że jesteśmy firmą prywatną, mamy większą swobodę i możemy dokonywać licznych inwestycji na rzecz ochrony środowiska naturalnego — tłumaczy Katarzyna Falecka-Grodny, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w Mars Polska.

Podobnie mówią przedstawiciele firmy Airbus, która rocznie przeznacza ogromne sumy na rozwój ekologicznego lotnictwa.

— Mówiąc o odpowiedzialnym biznesie wobec środowiska, mamy na myśli wpisane w naszą strategię długofalowe działania dla dobra środowiska, które zminimalizują negatywny wpływ działalności przemysłowej na naszą planetę. Aspektem CER, którego nie wolno pomijać, jest ustawiczna edukacja pracowników na temat etyki biznesu w zakresie ochrony zasobów naturalnych. Nasze działania z zakresu CER są szeroko zakrojone i stanowią pokaźny udział w wydatkach firmy. Wystarczy wspomnieć, że aż 90 proc. rocznych nakładów Airbusa na badania i rozwój w zakresie konstrukcji nowych samolotów przynosi korzyści środowisku — informuje Aude Lebas, rzecznik prasowy Airbusa ds. ochrony środowiska naturalnego.

Browary dbają o czystość

Jedno jest pewne — firmom nie brak pomysłów na proekologiczne działania. Na przykład Grupa Żywiec stara się głównie oszczędzać wodę i chronić jej czystość.

— Na świecie do produkcji litra piwa wykorzystuje się cztery litry wody. Browary Grupy Żywiec przodują pod tym względem, zużywając poniżej trzech litrów. Na pierwszym miejscu jest Browar w Elblągu, który zużywa 2,7 l wody na litr wyprodukowanego piwa, a za nim Arcyksiążęcy Browar w Żywcu — 2,8 l wody na litr piwa. Ograniczenie zużycia wody w produkcji skutkuje zmniejszeniem ścieków odprowadzanych do oczyszczalni — mówi Sebastian Tołwiński, rzecznik prasowy Grupy Żywiec.

Jednym pomysłów Grupy jest promowanie ekologicznych zachowań podczas imprez masowych. Od kilku lat Grupa Żywiec propaguje recykling śmieci podczas Heineken Open'er Festival w Gdyni. Także w 2011 r. wolontariusze — pracownicy Grupy promowali selektywną zbiórkę odpadów, segregując i oddając do recyclingu plastikowe kubki po piwie.

Grupa podzielona na dwa pięcioosobowe zespoły zajmowała się również edukacją ekologiczną uczestników muzycznej imprezy. Każdy browar należący do Grupy Żywiec prowadzi też własne proekologiczne działania. Na przykład browar w Leżajsku co roku podczas Światowego Dnia Ziemi organizuje akcję „Daj szansę czystej wodzie”, która polega na zbieraniu śmieci w okolicach ujęć wodnych. W 2011 r. w akcji uczestniczyło ponad 70 osób, które zużyły 150 worków o pojemności 120 l, usuwając ponad tonę odpadów zebranych w ciągu godziny.

W 2007 r. browar w Leżajsku uzyskał certyfikat Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ochroną Środowiska zgodny z wymaganiami normy ISO 14001. Na początku bieżącego roku został laureatem XIII edycji Narodowego Konkursu Ekologicznego „Przyjaźni Środowisku” pod honorowym patronatem Prezydenta RP.

Ekopranie

Działania związane z odpowiedzialnością za środowisko nie są obce także producentowi chemii gospodarczej i kosmetyków — firmie Henkel.

— Odpowiedzialność za środowisko przejawia się w naszym przypadku wielorako. Polega m.in. na oferowaniu konsumentom coraz bardziej skutecznych produktów przy równoczesnym zmniejszeniu ich wpływu na środowisko naturalne zarówno w fazie produkcji, jak i wykorzystania. Przykładem są np. środki do prania i zmywania, które są skuteczne w coraz niższych temperaturach. Albo „kompaktyzacja” proszku do prania Persil Expert, który umożliwia stosowanie tylko 80 g produktu na pranie zamiast, jak wcześniej, 100 g. Taka zmiana oznacza szereg korzyści środowiskowych, m.in. mniejsze zużycie substancji chemicznych — mówi Dorota Strosznajder, dyrektor komunikacji korporacyjnej Henkel Polska.

Henkel inwestuje też w edukację ekologiczną. W latach 2008-11 wraz z Fundacją Nasza Ziemia organizował ogólnopolski konkurs grantowy dla dzieci i młodzieży oraz organizacji pozarządowych, nagradzając dotacją najciekawsze pomysły służące ochronie środowiska.

— W trzech edycjach konkursu rozdaliśmy ponad 50 grantów na 300 tys. zł, a łączna wartość projektów zrealizowanych dzięki dofinansowaniu wyniosła ponad 650 tys. zł. Część tej sumy pochodziła także z innych źródeł, które dodatkowo zdobyli grantobiorcy — wyjaśnia Dorota Strosznajder.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Walczak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Ze środowiskiem lepiej żyć w zgodzie