Zielona karta zniknie w 2004 r.

Łukasz Świerżewski
opublikowano: 2002-05-20 00:00

Od początku 2004 r. jadąc do państw Unii Europejskiej nie będzie trzeba posiadać certyfikatu zielonej karty. Może to jednak spowodować podwyżkę cen komunikacyjnego OC, a wypadki spowodowane za granicą będą skutkowały utratą zniżek za bezszkodową jazdę.

Za niecałe dwa lata — od początku 2004 r. — ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej kierowcy wykupione w Polsce będzie także obowiązywało w obecnych państwach UE oraz w Czechach, Słowacji, Węgrzech, Chorwacji, Słowenii, Szwajcarii, Malcie i Cyprze.

Będzie wygodniej...

Jadąc do tych państw nie będzie więc potrzebna zielona karta, która jednak będzie obowiązywałą w niemal wszystkich pozostałych państwach Europy. Warunkiem tych zmian jest wejście w życie od 1 stycznia 2003 r. ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, której projekt przyjął we wtorek rząd.

— Jak tylko wejdą w życie zmiany prawne, zostaniemy przyjęci do Wielostronnego Porozumienia Gwarancyjnego. Zakładamy, że po wszystkich przygotowaniach będziemy mogli uczestniczyć w systemie od początku 2004 r. — twierdzi Mariusz Wichtowski, prezes Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych.

Wcześniej PBUK będzie musiało podpisać umowy ze swoimi odpowiednikami we wszystkich państwach, które w ramach WPG zgodziły się respektować nawzajem swoje ubezpieczenia OC. Dodatkowo konieczne będzie poinformowanie i przeszkolenie policji oraz służb celnych.

— Nie wymaga to dużego zwiększenia naszego budżetu, który wynosi teraz około 10 mln zł rocznie. PBUK jest finansowane ze składek towarzystw — mówi Mariusz Wichtowski.

....ale drożej

Wprowadzenie nowych przepisów spowoduje jednak, że towarzystwa będą musiały dokonać na nowo kalkulacji składek krajowych ubezpieczeń komunikacyjnych i wliczyć w nie ryzyko wypłacania odszkodowań za granicą. Część z nich (np. PZU lub częściowo Warta) już teraz wkalkulowuje cenę zielonej karty w koszt OC.

— Gdy w cenie ubezpieczenia OC znajdzie się zielona karta, wzrosną ceny — twierdził w niedawnej rozmowie z ,,PB’’ Andrzej Pityński, członek zarządu komisarycznego Daewoo TU.

Zdaniem analityków, na ceny ubezpieczeń OC będzie miał wpływ wzrost wartości odszkodowań, także zagranicznych, wypłacanych zwłaszcza z tytułu szkód osobowych.

Mariusz Wichtowski uważa jednak, że podwyżki taryf nie powinny być wysokie. Klienci odczują natomiast to, że szkody spowodowane za granicą zaczną być uwzględniane w przebiegu szkodowości i będą powodowały utratę ulgi za bezpieczną jazdę.