Czytasz dzięki

Zikom szuka finansowania w crowdfundingu

Szymon Maj
opublikowano: 24-09-2019, 22:00

Przez 16 lat działalności spółka odnowiła 70 tys. urządzeń. Teraz chce poszerzyć zasięg, w czym ma pomóc zebranie 2 mln zł

Zajmująca się regeneracją i dystrybucją sprzętu komputerowego firma chce zainteresować swoją ofertą także inwestorów. Planowana kwota zbiórki na platformie Beesfund to prawie 2 mln zł, a wycena to 27 mln zł. Bartosz Zięba, prezes i założyciel Zikomu, mówi, że jego biznes to nie tylko handel, ale też… ekologia. Zikom przez prawie 17 lat działalności wpisał biznes w ekologiczny trend tworzenia gospodarki o obiegu zamkniętym.

Bartosz Zięba, prezes Zikomu, chce skupić wokół swojego projektu, jak najwięcej
osób, wprowadzając przy tym modę na ekokomputery.
Zobacz więcej

EKOTREND:

Bartosz Zięba, prezes Zikomu, chce skupić wokół swojego projektu, jak najwięcej osób, wprowadzając przy tym modę na ekokomputery. Fot. ARC

— Okazało się że dzięki naszej pracy przyczyniamy się do ochrony środowiska. Aby wyprodukować tylko jeden nowy komputer, trzeba zużyć blisko 200 razy więcej zasobów naturalnych niż ten komputer waży. 1500 litrów wody, 240 kg paliw kopalnych, 22 kg chemikaliów — łącznie 1,8 tony różnych surowców — mówi Bartosz Zięba.

Model biznesowy firmy zakłada odnawianie sprzętu komputerowego,co pozwala wydłużyć jego cykl życia. Zikom jest w stanie przedłużyć ten okres 4-krotnie.

Ponad rynkiem

W 2017 r. przychód ze sprzedaży spółki wyniósł ponad 2,8 mln zł, a zysk przed opodatkowaniem 400 tys. zł. W kolejnym roku obrót był większy.

— W 2018 r. osiągnęliśmy przychód ze sprzedaży towarów w wysokości prawie 3,5 mln zł (wzrost o 22 proc.), a zysk do opodatkowania za ostatni kwartał 2018 r. (czyli okres działalności spółki Grupa Zikom sp. z o.o.) wyniósł 188 tys. zł — mówi Bartosz Zięba.

W pierwszym półroczu tego roku przychody wyniosły 2,8 mln zł, ale spółka poniosła stratę.

— Ujemny wynik w wysokości 146 tys. zł. związany jest z sezonowością w branży, w której znaczne zwiększenie przychodów ze sprzedaży notuje się w ostatnim kwartale roku, oraz nakładami, jakie spółka poniosła, przygotowu- -|jąc infrastrukturę pod sieć franczyzową. Kupiliśmy m.in. wysokiej klasy serwer wraz z licencją do obsługi blisko 70 sklepów — zauważa Bartosz Zięba.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Jak zauważa prezes, pomimo sezonowości biznes rozwija się średniorocznie o 20 proc.

Co po emisji

Uzyskane w zbiórce pieniądze zostaną przeznaczone w 60 proc. na zwiększenie zapasów sprzętowych. Za 30 proc. kapitału spółka rozwinie kanały sprzedaży, pozostałe 10 proc. zainwestuje w rozwój działu dystrybucji.

— Do końca 2021 r. chcemy rozszerzyć sieć sklepów do 50. Duży potencjał wzrostu widzimy również w sprzedaży internetowej. Obecnie sprzedaż internetowa to niewiele ponad 10 proc., więc możliwości rozwoju są całkiem spore. Dzięki hybrydowemu modelowi sprzedaży (internet i sklepy stacjonarne) jesteśmy w stanie trafić do znacznie szerszego grona klientów. Mocno stawiamy również na rozwój sprzedaży międzynarodowej. Na razie jest to sprzedaż hurtowa dla resellerów — mówi Bartosz Zięba.

W większości przychody spółki pochodzą ze sprzedaży dla klienta biznesowego, jednak rozwój sieci sklepów ma pomóc w dotarciu do przeciętnego Kowalskiego.

— 70 proc. sprzedaży to segment B2B. Przedsiębiorcy, którzy do swojej pracy potrzebują sprzętu niezawodnego, już dawno zauważyli, że dobrej klasy biznesowy komputer mogą kupić za ułamek jego ceny. Obecnie chcemy zwiększyć udział segmentu B2C., m.in. dlatego budujemy sieć sklepów detalicznych dostępnych dla klientów — dodaje Bartosz Zięba.

Dotychczas Zikom otworzył 7 sklepów — 4 własne i 3 franczyzowe. Średni przychód w sklepach własnych to 360 tys. zł rocznie. Crowdfunding ma przygotować do wejścia na rynek regulowany.

— Do 2024 r. chcemy wejść na GPW, a crowdfunding będzie tego doskonałym przedsionkiem. Przez ten czas chcemy nauczyć się funkcjonowania jako spółka publiczna — dodaje Bartosz Zięba.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Szymon Maj

Polecane