Zintegrowane systemy wspomagają zakupy

Wojciech Chmielarz
04-07-2007, 00:00

Systemy przeznaczone dla sieci handlowych powinny ze sobą współpracować. Bo większa integracja to większa sprzedaż.

Systemy przeznaczone dla sieci handlowych powinny ze sobą współpracować. Bo większa integracja to większa sprzedaż.

Klient przychodzi do sklepu z żyletkami, żeby zamówić transport do swojej fabryki produkującej maszynki do golenia. Jak powszechnie wiadomo, konkurencja na rynku żyletek jest ogromna, istnieje wiele podmiotów, które oferują doskonałe technicznie i cenowo produkty. W tej sytuacji sprzedawcy w sklepie szczególnie zależy na zdobyciu i utrzymaniu klienta. Najpierw w jednym systemie sprawdza, czy ma taką ilość żyletek na składzie, w drugim sprawdza, jakie obowiązują promocje w tym miesiącu, w trzecim nie zdążył nic sprawdzić, bo system się zawiesił. Zirytowany klient idzie do konkurencji. Ta historia to oczywiście żart, ale żart pokazujący, jak wielość niezintegrowanych programów komputerowych wpływa na relację sprzedawca — kupujący.

— W obsłudze klienta, jak też w pozostałych obszarach działalności firmy, najistotniejszy jest przepływ informacji. Niestety, sporo firm ma wdrożone rozwiązania wyspowe, które wspierają firmę w poszczególnych obszarach, pomijając aspekt przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi działami — mówi Andrzej Przewięźlikowski z Comarchu.

Rola IT

Od ilości programów przeznaczonych dla sklepów i sieci handlowych może zakręcić się ~w głowie. Trzeba jednak pamiętać, że muszą one ze sobą współpracować.

— Najgorsze, co sprzedawca może zrobić, to opóźniać lub anulować transakcje ze względu na niedziałający system informatyczny. W kontaktach klient — sprzedawca IT powinno być przezroczystym narzędziem, które wspomaga obie strony. Sprawnie działające systemy informatyczne to również lepiej trafiające do klienta kampanie marketingowe, lepsze systemy billingowe — czyli dokładniejsze faktury za usługi — mówi Andrzej Przewięźlikowski.

Zintegrowane środowisko informatyczne pozytywnie wpływa na jakość i skuteczność sprzedaży.

— Klient powinien mieć ciągły dostęp do aktualnej informacji o stanie jego kont, postępie realizacji zamówień, aktualnych promocjach i ofertach — mówi Patryk Choroś z Infovide-Matrix.

Handlowiec i menedżer

Integrując systemy, należy pamiętać, że handlowiec ma inne potrzeby niż dyrektor — zarówno w zakresie funkcjonalności narzędzia, jak i dostępu do informacji o kliencie.

— Handlowiec musi mieć dostęp do kompleksowej informacji o kliencie, danych historycznych związanych z jego aktywnością, wskaźników rentowności i wartości klienta dla firmy. Z punktu widzenia dyrektora istotne są wskaźniki prezentujące stan portfela klientów oraz wskaźniki obrazujące efektywność kampanii marketingowych i posiadanej sieci sprzedaży, czyli miary pozwalające na ocenę pracy handlowca — mówi Patryk Choroś.

Przy tym handlowiec — dyrektor — menedżer to pewien łańcuch, wzdłuż którego przepływają informacje. Dane zbierane przez handlowca wrzucane są do systemu CRM, dzięki któremu dyrektorzy sprzedaży przygotowują oferty i promocje dla poszczególnych klientów, a potem przekazywane do systemu BI, który służy zarządowi do przygotowania długofalowej strategii firmy. Informacje pomiędzy ogniwami łańcucha muszą przepływać szybko i sprawnie

o czym mowa

Integracja systemów informatycznych to czynność, polegająca na połączeniu niejednorodnych narzędzi informatycznych w większą całość. Pozwala to zwiększyć skuteczność tych narzędzi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Chmielarz

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Zintegrowane systemy wspomagają zakupy