Złotoryja skusiła Valmet Automotive

MAG
opublikowano: 13-01-2019, 22:00

Fiński producent motoryzacyjny otworzy fabrykę, w której zatrudni nawet 120 osób. Wyda prawie 190 mln zł.

To największy projekt spośród 11 inwestycji, na które firmy zdecydowały się w ubiegłym roku w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej (LSSE). Valmet Automotive otrzymał decyzję o wsparciu, w której zadeklarował 189,47 mln zł nakładów i stworzenie 120 miejsc pracy. Pod koniec października spółka kupiła w podstrefie Złotoryja działkę o powierzchni 3 ha.

Valmet Automotive kupił działkę w październiku, a prace budowlane
rozpoczął w listopadzie ubiegłego roku. Hala produkcyjna ma być gotowa pod
koniec 2019 r.
Zobacz więcej

ROK BUDOWY:

Valmet Automotive kupił działkę w październiku, a prace budowlane rozpoczął w listopadzie ubiegłego roku. Hala produkcyjna ma być gotowa pod koniec 2019 r. Fot. ARC

Może baterie?

— Urząd Miejski w Złotoryi prowadził negocjacje z nowym inwestorem od kwietnia 2018 r. To było siedem miesięcy ciężkiej pracy. Konkurowaliśmy z kilkoma miejscami w Europie. Przygotowaliśmy mnóstwo danych i pakiet dla inwestora, ale przyniosło to efekt — mówi Robert Pawłowski, burmistrz Złotoryi.

Inwestor nie poinformował, co będzie produkował w fabryce. Z nieoficjalnych informacji „PB” wynika, że podczas negocjacji przedstawiciele firmy deklarowali, że projekt będzie związany z elektromobilnością.

— Niestety, nie możemy ujawnić informacji w tej sprawie — mówi Mikael Mäki z biura prasowego Valmet Automotive.

Valmet rozpoczął prace budowlane pod koniec listopada ubiegłego roku.

— Postępują w szybkim tempie. Obecnie są na etapie niwelowania terenu pod przyszłą fabrykę i ściągania warstwy humusu. Hala produkcyjna będzie prawdopodobnie gotowa w IV kw. tego roku — mówi Robert Pawłowski.

Chiński wkład

Valmet Automotive ma siedzibę i główną fabrykę w Uusikaupunki w Finlandii. Spółka zaczęła działalność w 1968 r. jako Saab-Valmet i przez 35 lat wyprodukowała ponad 700 tys. sztuk aut szwedzkiej marki. W 1992 r. zmieniła właścicieli. Dziś po 38,46 proc. jej udziałów mają: Tesi, państwowa firma inwestycyjna, i Pontos Group, prywatny fundusz, który ma udziały w spółkach z Finlandii, krajów bałtyckich, Rosji i kilku państw WNP. Resztę udziałów od początku 2017 r. ma chiński producent baterii CATL, ten sam, który w ubiegłym roku zdecydował, że pierwszą w Europie fabrykę (projekt za 240 mln EUR tworzący 600 miejsc pracy) zbuduje nie w Polsce, lecz Niemczech.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Dzięki nowemu inwestorowi Valmet Automotive, który wcześniej wytwarzał samochody dla innych producentów, m.in. General Motors czy PSA, zaczął montować baterie do samochodów elektrycznych. Firma produkuje też dachy do kabrioletów takich marek, jak BMW, Porsche, Bentley, Mercedes czy Lamborghini, a jeden z zakładów wytwarzających systemy dachowe znajduje się w Żarach. Spółka, która ma też zakłady w Niemczech i Hiszpanii, zatrudnia około 6 tys. osób, z których 1 tys. to inżynierowie.

W podstrefie LSSE w Złotoryi działają już firmy: Adeo, PGP Bazalt, Sieper, Faist, Schneider, Bisek i Borgers. W 2018 r. zakłady postanowiły wybudować także firmy Thermofin i Euromill. Ich hale są w fazie projektowej, mają powstać do końca 2019 r. Urząd miasta szacuje, że w latach 2015-18 firmy zainwestowały ponad 140 mln zł i utworzyły ponad 400 miejsc pracy. Firmy, które w 2018 r. zdecydowały się na inwestycje w legnickiej strefie, obiecały 534,6 mln zł i stworzenie 337 miejsc pracy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAG

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy