Cyberbezpieczeństwo, Europo!

Komunikat partnera
opublikowano: 2025-04-02 20:00

Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Pod hasłem „Bezpieczeństwo, Europo!” Polska sprawuje prezydencję w Radzie Unii Europejskiej, koncentrując się na kluczowych wyzwaniach, jakie stawia przed nami współczesny świat. Cyberzagrożenia, coraz częstsze ataki hakerskie i konieczność zabezpieczenia infrastruktury krytycznej to tylko niektóre z nich. Przestępcy nieustannie rozwijają swoje metody działania, wykorzystując coraz bardziej zaawansowane technologie, w tym sztuczną inteligencję. W związku z tym, aby skutecznie stawić czoła zagrożeniom i zapewnić bezpieczeństwo naszych systemów, musimy być krok przed nimi w tym trudnym wyścigu.

Cyberbezpieczeństwo to priorytet

Również z tego powodu, że cyberbezpieczeństwo stało się priorytetem, w ramach tegorocznej edycji Złotego Bankiera Mastercard został partnerem merytorycznym nowej kategorii, która odpowiada na wyzwania dzisiejszych czasów - Złota Tarcza Cyberbezpieczeństwa.

W ciągu ostatnich lat w Mastercard zainwestowaliśmy 10,7 mld dolarów, aby wzmocnić nasze możliwości w zakresie cyberbezpieczeństwa i zwalczania nadużyć finansowych. Rozwijamy technologię i zasoby wiedzy, inwestując w firmy zajmujące się walką z oszustwami i cyberprzestępczością.

W nowej kategorii Złotego Bankiera oceniano stan bezpieczeństwa bankowych serwisów internetowych oraz wewnętrznych procesów, procedur i kompetencji. Wyróżnienie ma na celu wyłonienie instytucji, która jest rynkowym wzorcem w tym obszarze. Choć zdobywca Złotej Tarczy może być tylko jeden, to warto podkreślić, że cały sektor bankowy w Polsce wykazuje się znacznym zaawansowaniem w obszarze bezpieczeństwa cyfrowego, będąc w europejskiej czołówce pod tym względem.

Polska innowacją stoi

Rok 2025 jest dla Mastercard szczególny, ponieważ obchodzimy 30-lecie działalności w Polsce. Jesteśmy bardzo dumni z tego, co udało nam się zrealizować na polskim rynku. W 2007 roku wprowadziliśmy pierwsze karty zbliżeniowe, a dziś już prawie 100% transakcji kartowych odbywa się w tej technologii. W 2015 roku Polska była jednym z pierwszych krajów, w których Mastercard wdrożył płatności mobilne we współpracy z lokalnymi bankami, z których dzisiaj coraz chętniej korzystają Polacy. Dlatego dołączyliśmy do kampanii “We did it in Poland”, która pod patronatem Polskiej Prezydencji w Radzie UE wzmacnia wizerunek Polski, promuje polskie innowacje i przedsiębiorczość, a także podkreśla to, z czego Polacy mogą być dumni na świecie. Wiele naszych innowacyjnych rozwiązań jest wdrażanych w pierwszej kolejności właśnie tu, w Polsce. To między innymi dlatego, że Polacy są narodem niezwykle otwartym na nowoczesne technologie. Nasz kraj to idealne miejsce do testowania i skalowania przełomowych pomysłów i sprawdzania ich potencjału.

Polska bankowość uznawana jest za jedną z najbardziej zaawansowanych i rozwiniętych w Europie. Wysokie standardy wyznacza dzięki innowacyjności, która przybiera różne formy, od wykorzystania najnowszych technologii po nowatorskie podejście do obsługi klienta. Wystarczy spojrzeć na liczby - pierwsza karta bankomatowa została wydana w 1995 roku, a dziś na rynku jest ich prawie 46 milionów, co pokazuje, jak szybko i skutecznie dynamika ich wydawania wzrosła.

Trendy konsumenckie w bankowości ewoluują w szybkim tempie, a klienci coraz częściej oczekują nowoczesnych, wygodnych i spersonalizowanych usług finansowych. W odpowiedzi na te zmieniające się potrzeby, instytucje bankowe muszą nieustannie dostosowywać swoje oferty, wprowadzając innowacyjne rozwiązania. Klienci, korzystając z najnowszych usług bankowych, oczekują nie tylko komfortu i efektywności, ale także pewności, że ich dane są bezpieczne. Dlatego tak ważne jest odpowiedzialne podejście do wprowadzania nowych technologii oraz skuteczne zarządzanie zagrożeniami w przestrzeni cyfrowej. Warto zatrzymać się na chwilę i powiedzieć „sprawdzam”, bo cyberbezpieczeństwo jest nie tylko fundamentem zaufania w relacjach klientów z bankami, ale również warunkiem stabilności całego sektora finansowego.

Wspólny wysiłek na rzecz bezpieczeństwa

Jako liderzy sektora musimy być świadomi, że dokonania minionych lat nie mogą być usprawiedliwieniem dla spoczęcia na laurach. Nasza innowacyjność to powód do dumy, jednak rosnące wyzwania związane z coraz bardziej zaawansowanymi atakami cyberprzestępców wymagają wspólnych działań całej branży.

Aby sprostać wyzwaniom, które stoją przed nami, kluczowym elementem jest współpraca wszystkich interesariuszy w sektorze finansowym. Banki, dostawcy technologii, a także organy regulacyjne powinny działać w harmonii, aby wspierać cyberbezpieczeństwo i zapewnić najwyższe standardy ochrony danych. Edukacja pracowników oraz klientów to równie ważny element wzmocnienia kultury bezpieczeństwa. Dzielenie się wiedzą na temat zagrożeń, metod zabezpieczeń i budowania świadomości jest kluczowe dla zachowania odporności sektora finansowego przed cyberprzestępcami.

W tym kontekście jesteśmy zobowiązani, aby koncentrować się na innowacyjnych rozwiązaniach i współpracy pomiędzy bankami, dostawcami technologii a organami regulacyjnymi. Niedawno Mastercard podpisał umowę z Ministerstwem Cyfryzacji na współpracę w ramach Programu Współpracy w zakresie Cyberbezpieczeństwa (PWCyber). Celem tych działań jest podniesienie kompetencji krajowych podmiotów w zakresie świadomości zagrożeń, metod cyberataków oraz umiejętności przeciwdziałania zagrożeniom w systemach. Współpraca z sektorem publicznym oraz edukacji umożliwiają podnoszenie kompetencji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo oraz dostarczają narzędzi do analizy i prewencji cyberzagrożeń. Wspólna strategia i współdziałanie są kluczem do budowania bezpieczniejszej przyszłości dla całego sektora.

Razem możemy więcej

Jako dyrektorka generalna Mastercard w Polsce, jestem dumna, że praktycznie od początku jesteśmy partnerem Rankingu Złoty Bankier, a w tym roku merytorycznie wspieramy kategorię związaną z cyberbezpieczeństwem. Razem możemy popularyzować najlepsze rozwiązania i inspirujące przykłady w bankowości, które mogą stać się wzorem do naśladowania zarówno w Polsce jak i w Europie.

Nasze 30-letnie doświadczenie na polskim rynku pokazuje, że Polska może być liderem innowacji i bezpieczeństwa, ale wymaga to ciągłych inwestycji i zaangażowania. Niech tegoroczna edycja Złotego Bankiera będzie okazją do refleksji i impulsem do dalszych działań. Zachęcam wszystkich do wspólnych wysiłków w walce o bezpieczeństwo sektora. Razem możemy osiągnąć więcej.

Cyberbezpieczeństwo to priorytet

Również z tego powodu, że cyberbezpieczeństwo stało się priorytetem, w ramach tegorocznej edycji Złotego Bankiera Mastercard został partnerem merytorycznym nowej kategorii, która odpowiada na wyzwania dzisiejszych czasów - Złota Tarcza Cyberbezpieczeństwa.

W ciągu ostatnich lat w Mastercard zainwestowaliśmy 10,7 mld dolarów, aby wzmocnić nasze możliwości w zakresie cyberbezpieczeństwa i zwalczania nadużyć finansowych. Rozwijamy technologię i zasoby wiedzy, inwestując w firmy zajmujące się walką z oszustwami i cyberprzestępczością.

W nowej kategorii Złotego Bankiera oceniano stan bezpieczeństwa bankowych serwisów internetowych oraz wewnętrznych procesów, procedur i kompetencji. Wyróżnienie ma na celu wyłonienie instytucji, która jest rynkowym wzorcem w tym obszarze. Choć zdobywca Złotej Tarczy może być tylko jeden, to warto podkreślić, że cały sektor bankowy w Polsce wykazuje się znacznym zaawansowaniem w obszarze bezpieczeństwa cyfrowego, będąc w europejskiej czołówce pod tym względem.

Polska innowacją stoi

Rok 2025 jest dla Mastercard szczególny, ponieważ obchodzimy 30-lecie działalności w Polsce. Jesteśmy bardzo dumni z tego, co udało nam się zrealizować na polskim rynku. W 2007 roku wprowadziliśmy pierwsze karty zbliżeniowe, a dziś już prawie 100% transakcji kartowych odbywa się w tej technologii. W 2015 roku Polska była jednym z pierwszych krajów, w których Mastercard wdrożył płatności mobilne we współpracy z lokalnymi bankami, z których dzisiaj coraz chętniej korzystają Polacy. Dlatego dołączyliśmy do kampanii “We did it in Poland”, która pod patronatem Polskiej Prezydencji w Radzie UE wzmacnia wizerunek Polski, promuje polskie innowacje i przedsiębiorczość, a także podkreśla to, z czego Polacy mogą być dumni na świecie. Wiele naszych innowacyjnych rozwiązań jest wdrażanych w pierwszej kolejności właśnie tu, w Polsce. To między innymi dlatego, że Polacy są narodem niezwykle otwartym na nowoczesne technologie. Nasz kraj to idealne miejsce do testowania i skalowania przełomowych pomysłów i sprawdzania ich potencjału.

Polska bankowość uznawana jest za jedną z najbardziej zaawansowanych i rozwiniętych w Europie. Wysokie standardy wyznacza dzięki innowacyjności, która przybiera różne formy, od wykorzystania najnowszych technologii po nowatorskie podejście do obsługi klienta. Wystarczy spojrzeć na liczby - pierwsza karta bankomatowa została wydana w 1995 roku, a dziś na rynku jest ich prawie 46 milionów, co pokazuje, jak szybko i skutecznie dynamika ich wydawania wzrosła.

Trendy konsumenckie w bankowości ewoluują w szybkim tempie, a klienci coraz częściej oczekują nowoczesnych, wygodnych i spersonalizowanych usług finansowych. W odpowiedzi na te zmieniające się potrzeby, instytucje bankowe muszą nieustannie dostosowywać swoje oferty, wprowadzając innowacyjne rozwiązania. Klienci, korzystając z najnowszych usług bankowych, oczekują nie tylko komfortu i efektywności, ale także pewności, że ich dane są bezpieczne. Dlatego tak ważne jest odpowiedzialne podejście do wprowadzania nowych technologii oraz skuteczne zarządzanie zagrożeniami w przestrzeni cyfrowej. Warto zatrzymać się na chwilę i powiedzieć „sprawdzam”, bo cyberbezpieczeństwo jest nie tylko fundamentem zaufania w relacjach klientów z bankami, ale również warunkiem stabilności całego sektora finansowego.

Wspólny wysiłek na rzecz bezpieczeństwa

Jako liderzy sektora musimy być świadomi, że dokonania minionych lat nie mogą być usprawiedliwieniem dla spoczęcia na laurach. Nasza innowacyjność to powód do dumy, jednak rosnące wyzwania związane z coraz bardziej zaawansowanymi atakami cyberprzestępców wymagają wspólnych działań całej branży.

Aby sprostać wyzwaniom, które stoją przed nami, kluczowym elementem jest współpraca wszystkich interesariuszy w sektorze finansowym. Banki, dostawcy technologii, a także organy regulacyjne powinny działać w harmonii, aby wspierać cyberbezpieczeństwo i zapewnić najwyższe standardy ochrony danych. Edukacja pracowników oraz klientów to równie ważny element wzmocnienia kultury bezpieczeństwa. Dzielenie się wiedzą na temat zagrożeń, metod zabezpieczeń i budowania świadomości jest kluczowe dla zachowania odporności sektora finansowego przed cyberprzestępcami.

W tym kontekście jesteśmy zobowiązani, aby koncentrować się na innowacyjnych rozwiązaniach i współpracy pomiędzy bankami, dostawcami technologii a organami regulacyjnymi. Niedawno Mastercard podpisał umowę z Ministerstwem Cyfryzacji na współpracę w ramach Programu Współpracy w zakresie Cyberbezpieczeństwa (PWCyber). Celem tych działań jest podniesienie kompetencji krajowych podmiotów w zakresie świadomości zagrożeń, metod cyberataków oraz umiejętności przeciwdziałania zagrożeniom w systemach. Współpraca z sektorem publicznym oraz edukacji umożliwiają podnoszenie kompetencji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo oraz dostarczają narzędzi do analizy i prewencji cyberzagrożeń. Wspólna strategia i współdziałanie są kluczem do budowania bezpieczniejszej przyszłości dla całego sektora.

Razem możemy więcej

Jako dyrektorka generalna Mastercard w Polsce, jestem dumna, że praktycznie od początku jesteśmy partnerem Rankingu Złoty Bankier, a w tym roku merytorycznie wspieramy kategorię związaną z cyberbezpieczeństwem. Razem możemy popularyzować najlepsze rozwiązania i inspirujące przykłady w bankowości, które mogą stać się wzorem do naśladowania zarówno w Polsce jak i w Europie.

Nasze 30-letnie doświadczenie na polskim rynku pokazuje, że Polska może być liderem innowacji i bezpieczeństwa, ale wymaga to ciągłych inwestycji i zaangażowania. Niech tegoroczna edycja Złotego Bankiera będzie okazją do refleksji i impulsem do dalszych działań. Zachęcam wszystkich do wspólnych wysiłków w walce o bezpieczeństwo sektora. Razem możemy osiągnąć więcej.