Zmiana sterów w Siemens Mobility

Krzysztof Celiński odchodzi na emeryturę. Jego miejsce zajmie Hubert Meronk. Zapowiada cyfrową rewolucję, dzięki której obniżą się m.in. koszty zasilania pociągów.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak ocenia pracę w Siemens Mobility Krzysztof Celiński
  • jakie wyzwania stawia przed sobą nowy prezes
  • jakie produkty planuje sprzedawać Siemens na polskim rynku

Po 48 latach pracy w sektorze transportowym Krzysztof Celiński, dotychczasowy prezes Siemens Mobility, przechodzi na emeryturę. Zastąpi go Hubert Meronk, który doświadczenie menedżerskie zdobywał w CapGemeni w Norwegii i VincCard w USA. Pracował także w polskich bankach i firmach transportowych, w latach 2017-20 był członkiem zarządu Metra Warszawskiego.

— Zarządzałem Siemens Mobility od 2016 r. W tym czasie udało się potroić liczbę naszych lokomotyw wielosystemowych na polskim rynku, zwłaszcza Vectronów używanych do rozwoju w transporcie intermodalnym. Największym sukcesem jest jednak uruchomienie długoterminowej współpracy z Newagiem. Jej efektem są umowy ramowe na 200 pokładowych urządzeń zarządzania ruchem ERTMS, w które wyposażane są pojazdy tego producenta — mówi Krzysztof Celiński.

Nowy segment:
Nowy segment:
Krzysztof Celiński (z lewej), dotychczasowy prezes Siemens Mobility, wprowadził spółkę na polski rynek dostaw lokomotyw, zwłaszcza towarowych. Przejmujący zarządzanie Hubert Meronk liczy, że cyfryzacją i OZE podbije także krajowy rynek pasażerski.
Marek Wiśniewski

Drogi prąd zachęci do cyfryzacji i OZE

Nowy prezes stawia na dostawę pojazdów, których serwis i eksploatacja są oparte o rozwiązania cyfrowe, przyjaznych środowisku i zasilanych z odnawialnych źródeł.

— W procesie eksploatacji taboru kolejowego usługi cyfrowe są narzędziami, które pozwoli m.in. obniżyć rosnące koszty. Mając na uwadze wysokie ceny energii, cyfrowe rozwiązania Siemens Mobility mogą zwiększyć efektywność zarządzania taborem, co pozwoli na oszczędność energii nawet do 30 proc. — szacuje Hubert Meronk.

Siemens zakłada, że rosnące koszty energii zmotywują przewoźników do zwiększenia na polskiej sieci liczby pociągów wyposażonych w systemy pozwalające na jej oszczędzanie, takie jak Automatic Train Operation.

— Siemens Mobility jest aktywny na rynku dostaw lokomotyw, a obecnie planuje też mocniej zaangażować się w segment pojazdów regionalnych typu Miero B zasilanych bateriami oraz Miero H z napędem wodorowym. Często w Polsce mówi się o konieczności wspierania mniejszych miejscowości, umożliwieniu mieszkańcom dostępu do transportu publicznego, więc potrzebny będzie tabor do ruchu lokalnego — uważa Hubert Meronk.

Okiem eksperta
Oszczędzanie energii to standard w Europie
Michał Beim
ekspert Instytutu Sobieskiego

W Europie Zachodniej standardem jest preferowanie w przetargach pojazdów energooszczędnych. W Polsce dotychczas takie kryteria mocno punktowała głównie Łódzka Kolej Aglomeracyjna, ale podwyżki cen energii mogą zmotywować także innych przewoźników czy samorządy do premiowania pociągów, które zużywają mniej prądu. Trudno jednak ocenić, jak Siemens poradzi sobie ze zdobywaniem kontraktów na pociągi pasażerskie. Do tej pory budował głównie pozycję na rynku pojazdów metra i lokomotyw, trochę zaniedbując koleje regionalne.

Centralizacja sterowania ruchem kolejowym

Siemens Mobility planuje też rozwijać działalność w segmencie cyfrowego zarządzania ruchem kolejowym. Zakłada, że w Polsce będą stosowane takie wzorce, jak wdrażane obecnie na rynku norweskim.

— Mam korzenie norweskie. Spędziłem połowę życia w Norwegii i dobrze znam ten rynek i jego możliwości. Siemens Mobility buduje jedno z najnowocześniejszych zintegrowanych centrów zarządzania ruchem kolejowym w całej Norwegii — informuje Hubert Meronk.

Krzysztof Celiński prognozuje, że w Polsce cyfrowa technologia pozwoli ograniczyć liczbę pracowników zarządzających ruchem kolejowym.

— W 2020 roku zarządcy infrastruktury w Polsce zatrudniali ponad 15 tys. osób zajmujących się prowadzeniem ruchu kolejowego. Dzięki cyfryzacji i integracji sterowania ruchem możemy skoncentrować zarządzanie siecią kolejową w 8-9 regionalnych centrach sterowania— mówi Krzysztof Celiński.

Zdarzają się także problemy w komunikacji urządzeń różnych producentów, które zostały zamontowane na sieci i w pojazdach. Krzysztof Celiński zakłada, że centra okręgowe upłynnią ruch i komunikację systemową.

Hubert Meronk podkreśla, że konieczna będzie standaryzacja urządzeń sterowania. Zakłada bowiem, że na torach w Polsce w najbliższych latach pojawi się coraz więcej międzynarodowych przewoźników, co wymaga przystosowania krajowej sieci.

Siemens już dostarcza pojazdy nie tylko dla polskich przewoźników, ale także np. dla międzynarodowych pooli taborowych, zamawiających pociągi, które mogą jeździć w różnych krajach, także w Polsce.

Menedżerowie Siemens Mobility liczą też, że na krajowym rynku pojawi się finansowanie pomostowe, które pozwoli uruchomić przetargi na tabor i modernizację sieci kolejowej, zanim zostaną odmrożone fundusze unijne. Na razie spółka nie odczuwa dotkliwie luki przetargowej, wynikającej z zawieszenia przez Komisję Europejską Krajowego Planu Odbudowy. Hubert Meronk podkreśla jednak, że analizuje rozwiązania, które pozwolą uruchomić zakupy i inwestycje przed odmrożeniem unijnych funduszy.

— W tak trudnych czasach dobrym rozwiązaniem dla polskiego rynku kolejowego byłaby możliwość uruchomienia współpracy z bankami europejskimi, by finansować produkcję pojazdów, które przewoźnicy mogą wziąć w leasing — mówi Hubert Meronk.

Krzysztof Celiński dodaje, że takie rozwiązania były stosowane w dostawach pojazdów do transportu towarowego, a można je wprowadzić również na rynku taboru pasażerskiego i umożliwić wykup pojazdów z leasingu, kiedy np. zostaną odblokowane fundusze unijne.

Siemens Mobility coraz mocniej przygotowuje się też do uruchomienia w Europie produkcji części i podzespołów, które w okresie pandemii trudno dostarczać z państw azjatyckich. Już uruchomił centra drukowania 3D plastikowych i aluminiowych części pojazdów. Dzięki produkcji w Europie poprawi ich jakość i dostępność.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane