Zmierzch klasycznych SSC/BPO

  • Materiał partnera
opublikowano: 27-02-2019, 12:32

Sektor profesjonalnych usług dla biznesu, zarówno tych wewnętrznych (SSC), jak i działających dla klienta zewnętrznego (BPO) ma się w Polsce od kilku lat naprawdę świetnie. Nowe centra powstają bardzo dynamicznie, dotychczasowe rozrastają się liczebnie, a cała branża wykazuje daleko idący optymizm, oczekując dalszego szybkiego rozwój miejsc pracy w tym sektorze. Jednocześnie coraz więcej postronnych obserwatorów zadaje pytanie jak długo ten trend może potrwać i czy dany model biznesowy ma długofalowe szanse powodzenia. Swoje wątpliwości opierają na szybko rosnących kosztach pracy, zmniejszającej się dostępności utalentowanych pracowników oraz zapowiadanej ze wszystkich stron agresywnej automatyzacji procesów. Kto więc ma rację i czego możemy się spodziewać w najbliższych latach? O ile trudno przewidzieć dokładny bieg wydarzeń, o tyle możemy pokusić się o wyznaczenie pewnych fundamentalnych trendów, które będą kształtowały rynek SSC/BPO w Polsce w najbliższych latach.

Zobacz więcej

Piotr Maksimczuk - Head of Nielsen Operations Center (EUROPE), Nielsen

Dowiedz się więcej podczas konferencji Shared Services & Multi-Sourcing, która odbędzie się już 21-22 marca 2019 >>>

1. Szybko rosnące koszty pracy będą dużym wyzwaniem dla działających w kraju centrów, niezależnie od modelu ich działania, tym samym napędzając drugi duży trend, czyli

2. Automatyzację procesów, która już na dobre zagościła w wielu obszarach, a dalszego jej rozkwitu, napędzanego rozwiązaniami AI/ML (Artificial Inteligence / Machine Learning), możemy być praktycznie pewni.

3. Wzrost dojrzałości centrów będzie popychał je w kierunku przejmowania coraz to bardziej złożonych procesów, a same centra będą ewoluowały w kierunku Centrów Doskonałości (Center of Excellence) czy też nawet swoistych funkcjonalnych HQ (Head Quarter), odpowiadających nie tylko za realizację procesów, dla także za zarządzanie nimi i wszelkie innowacje procesowe.

4. Na globalnym rynku profesjonalnych usług dla biznesu pojawią się nowi gracze, zarówno z Azji jak i z Ameryki Południowej, rzucając wyzwanie kosztowe i wydajnościowe naszym rodzimym organizacjom.

Jeżeli powyższe przewidywania się sprawdzą, najbliższe lata mogą mocno przedefiniować rynek i sposób działania centrów usług wspólnych, wymuszając istotne zmiany w modelu ich funkcjonowania, kończąc tym samym pewną epokę. Może to także oznaczać, iż nie będziemy świadkami lawinowego wzrostu zatrudnienia w tym sektorze, gdyż zostanie on skutecznie zablokowany przez cyfryzację i robotyzację procesów. Nie oznacza to jednak, iż sektor ten nie będzie rósł wartościowo – wręcz przeciwnie, przenoszenie zaawansowanych procesów oraz prace badawczo-rozwojowe i innowacje mogą zapewnić mu nowe źródła dynamicznych wzrostów.

Dla typowego SSC/BPO realizacja powyższych scenariuszy może oznaczać między innymi:

- mniej pracowników typowo „produkcyjnych”, a więcej specjalistów pracujących nad automatyzacją procesów oraz nad innowacjami procesowo-technologicznymi;

- nowe możliwości i oczekiwania w zakresie integracji pionowej, szczególnie w górę łańcucha wartości;

- aktywne i twórcze korzystanie z podwykonawców, w tym offshoring części aktualnie realizowanych procesów;

- sięgnięcie po nowe grupy społeczne i ich aktywizację zawodową, a tym samym konieczność dostosowania zarówno procesów, organizacji pracy jak i samych szkoleń ;

- współpracę z dużo szerszą i bardziej wymagająca grupą interesariuszy.

Marsz w kierunku zaawansowanych technologicznie i procesowo centrów usług wspólnych już się rozpoczął i raczej nie ma od niego odwrotu. Dla całej branży to duża szansa rozwoju oraz możliwość generowania wyższej wartości dodanej. Wymagać to będzie jednak porzucenia części dotychczasowych praktyk oraz zmierzch modeli opartych głównie na niskich kosztach pracy i fizycznej centralizacji działalności.

Poznaj autora tekstu podczas konferencji Shared Services & Multi-Sourcing, która odbędzie się już 21-22 marca 2019 >>>

Piotr Maksimczuk - Head of Nielsen Operations Center (EUROPE), Nielsen

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu