Zmrożone statystyki

opublikowano: 18-04-2013, 00:00

Bezpieczeństwo drogowe: Poprawa jest raczej zasługą długiej zimy

Przez pierwsze trzy miesiące 2013 r. na polskich drogach zmarły w wyniku wypadków 562 osoby. W porównaniu z analogicznym okresem 2012 r., to o 156 zabitych mniej, co oznacza spadek o 22 proc. — podaje Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego (dane dotyczą tylko osób, które zmarły na miejscu, dlatego ta liczba może jeszcze wzrosnąć).

Kiedy wprowadzano przepisy dotyczące czasu pracy kierowców tirów, podniesiono larum. Dzisiaj żadna firma transportowa nie wycofałaby się z tych przepisów, bo widzą wynikające z nich korzyści. Podobnie jest z flotami osobowymi, tylko że tu nie ma żadnych przepisów, a największe ryzyko wypadku ze skutkiem śmiertelnym dotyczy właśnie transportu — mówi Sylwester Pawłowski z firmy SafetyLogic. [FOT. GK]
Kiedy wprowadzano przepisy dotyczące czasu pracy kierowców tirów, podniesiono larum. Dzisiaj żadna firma transportowa nie wycofałaby się z tych przepisów, bo widzą wynikające z nich korzyści. Podobnie jest z flotami osobowymi, tylko że tu nie ma żadnych przepisów, a największe ryzyko wypadku ze skutkiem śmiertelnym dotyczy właśnie transportu — mówi Sylwester Pawłowski z firmy SafetyLogic. [FOT. GK]
None
None

Według organizacji, poprawa statystyk przyniosła 1,5 mld zł oszczędności (wyliczenia w oparciu o szacunki Banku Światowego). Po pierwszych trzech miesiącach 2013 r. doszło do 6118 wypadków (7377 w tym okresie 2012 r.). O 16 proc. spadła też liczba rannych — z 9008 do 7554.

Gdyby nie ta zima

Kiedy mowa o bezpieczeństwie drogowym i tym co wpływa na poprawę statystyk wymienia się wiele czynników: od stanu nawierzchni przez infrastrukturę po działania rządowe i organizacji pozarządowych. Ale co przeważa, dokładnie nie wiadomo. W ostatnich 10 latach bezpieczeństwo na drogach znacznie się poprawiło, wciąż jednak pod tym względem ciągniemy się w ogonie Europy. Zdaniem ekspertów, na początku 2013 r. pomogła nam pogoda.

— W 2013 r. przeciągająca się przez marzec i część kwietnia zima spowodowała, że kierowcy dłużej jeździli ostrożnie — tłumaczy Andrzej Grzegorczyk, wiceprezes Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Przedłużającą się zimę jako powód lepszych statystyk również wymienia Sylwester Pawłowski, ekspert od bezpieczeństwa we flotach w firmie SafetyLogic, ale dodaje, że to nie jedyny czynnik.

— Mamy sporo sygnałów od przedsiębiorstw, że z powodu spowolnienia ograniczyły trochę przewozy flotowe. Znaczna część samochodów na drogach krajowych, ale też w miastach, to auta firmowe. Także to miało wpływ na poprawę statystyk. Gdyby udało się utrzymać tendencję spadkową z pierwszego kwartału, rok 2013 mógłby być rekordowy pod względem bezpieczeństwa — ocenia Sylwester Pawłowski.

Gdzie stawiać radary

Jeszcze w 2013 r. na stan bezpieczeństwa drogowego trochę więcej światła rzuci audyt Najwyższej Izby Kontroli (NIK), którego pierwszy etap właśnie rozpoczęto. Izba sprawdzi m.in. oznakowanie dróg, organizację ruchu, jak zarządcy dbają o bezpieczeństwo, ale także miejsca, w których stoją fotoradary i czy rzeczywiście taki wybór wpływa na bezpieczeństwo. Andrzej Grzegorczyk spodziewa się, że kontrola NIK przyspieszy zmiany w ustawieniach niektórych fotoradarów.

— Niestety wiele fotoradarów nie spełnia swojej roli, bo nie stoją w odpowiednich miejscach. Poza tym nikt nie bada ich skuteczności i tego czy w konkretnej lokalizacji przyczyniają się do bezpieczeństwa. Nie mówiąc o nietrafionej polityce rządu, który pozwolił pomyśleć kierowcom, że zadaniem tych urządzeń jest pompowanie pieniędzy do budżetu a nie bezpieczeństwo — twierdzi Andrzej Grzegorczyk. Poza tym NIK chce także sprawdzić, czy w Polsce mamy system, który pozwalałby na zaplanowane i długofalowe działania w zakresie bezpieczeństwa.

Pamiętać o firmach

W 2013 r. kończy się także Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2005. Jednym z jego celów było ograniczenie liczby ofiar śmiertelnych w 2013 r. do 2800. Nie wiadomo, czy uda się zrealizować to założenie. W 2012 r. w wyniku wypadków na polskich drogach zmarło 3571 osób. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pracuje już nad kolejnym Narodowym Programem Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020. Główne cele programu to kolejne ograniczenie liczby zabitych i rannych — do nie więcej niż 2 tys. ofiar śmiertelnych i 5600 rannych w 2020 r.

— Nadal nie wiadomo, kto będzie odpowiedzialny za realizację tego programu. Nawet jeśli obarczymy odpowiedzialnością Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, to nadal pozostają setki tysięcy dróg, którymi dyrekcja nie zarządza. Poza tym nie przewidziano dodatkowych funduszy na te działania, więc mniejsze samorządy nadal nie będą miały pieniędzy na realizację tych założeń — komentuje Andrzej Grzegorczyk. Według Sylwestra Pawłowskiego, należałoby się skupić na działaniach edukacyjno-informacyjnych w firmach.

— To właśnie biznes przyczynia się do największego ruchu na drogach. Ale jeśli mamy przekonać firmy do takich inicjatyw, musimy im pokazać, że będzie to dla nich opłacalne — twierdzi Pawłowski. Podaje przykład firmy, w której SafetyLogic przeprowadziło restrukturyzację floty. Przedsiębiorstwo ma 240 samochodów osobowych we flocie, a składka ubezpieczenia w wyniku szkód spowodowanych przez te auta wynosiła 1,3 mln zł. W pół roku przeprowadzono audyt floty, bilans otwarcia (ocenę bezpieczeństwa we flocie), przygotowano i wdrożono program bezpieczeństwa. Przez rok realizowano przyjętą strategię. W półtora roku udało się zmniejszyć liczbę szkód o 74 proc., a składka ubezpieczenia spadła o 800 tys. zł.

— Takie systematyczne działania dają obopólne korzyści. Firma oszczędza, a pracownicy widzą, że także dba o ich bezpieczeństwo. Firmy, które dostrzegają te korzyści, po 2-3 latach nie chcą wracać do stanu sprzed rozpoczęcia działań edukacyjno-informacyjnych — mówi Sylwester Pawłowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane