Znacząca uchwała NSA

opublikowano: 20-03-2019, 22:00

Zdaniem sądu organ podatkowy nie może pozbawić pełnomocnika podatnika informacji o podjęciu sprawy karnej i zawieszonym przedawnieniu.

To absolutny hit — tak adwokat Jarosław Ziobrowski, partner w kancelarii Kurpisz Ziobrowski, ocenia uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) w sprawie przedawnienia zobowiązań podatkowych.

— Często organy podatkowe korzystają z prawa do wszczęcia postępowania
karnego skarbowego po to, aby uniknąć przedawnienia zobowiązań podatkowych —
mówi adwokat Jarosław Ziobrowski, partner w kancelarii Kurpisz Ziobrowski.
Zobacz więcej

CZĘSTA PRAKTYKA:

— Często organy podatkowe korzystają z prawa do wszczęcia postępowania karnego skarbowego po to, aby uniknąć przedawnienia zobowiązań podatkowych — mówi adwokat Jarosław Ziobrowski, partner w kancelarii Kurpisz Ziobrowski. Fot. WM

Dokładniej rzecz biorąc, chodzi o zawieszenie biegu sprawy i powiadomienie o tym zainteresowanych.

Konieczne doręczenie

Uchwałę podjęto w tym tygodniu w składzie siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 3/18). Z wyrażonego w niej stanowiska wynika, że o wszczęciu postępowania karnego skarbowego wobec danego podatnika — co powoduje zawieszenie biegu przedawnienia — należy poinformować także jego pełnomocnika, który został ustanowiony w postępowaniu kontrolnym lub podatkowym. Nie ma przy tym znaczenia, czy zawiadamia o tym organ podatkowy, przed którym toczy się — lub nie — jakaś sprawa z udziałem osoby umocowanej do reprezentowania interesów podatnika. Nawet jeżeli nie prowadzi on takiego postępowania, musi przekazać pełnomocnikowi wspomniane powiadomienie. Niedoręczenie takiego pisma należy uznać za brak wymaganego zawiadomienia o podjętym postępowaniu,oznaczający zawieszenie biegu przedawnienia zobowiązania.

Co ważne, NSA wskazał także na konsekwencje, jakie ma niewywiązanie się z tej powinności. Stwierdził, że uchybienie w spełnieniu obowiązku zawiadomienia pełnomocnika powinno być traktowane jako brak materialnoprawnego skutku wynikającego z art. 70 par. 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej — czyli w takiej sytuacji bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie zostanie zawieszony. Stanowisko NSA stawia zatem kres praktyce, w której pełnomocnicy byli pomijani w korespondencji dotyczącej prowadzenia postępowania w danej sprawie przez organ podatkowy.

— Bardzo często nawet sami podatnicy nie wiedzieli, że doszło do zawieszenia terminu przedawnienia podatkowego. Organy wysyłały takie pisma zazwyczaj w grudniu, z pominięciem pełnomocników. Uchwała NSA jest bardzo rozsądna. Wielu podatników na nią czekało — podkreśla adwokat.

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się po upływie pięciu lat — licząc od końca roku, w którym upłynął termin zapłaty wynikającej z niego należności. Według przepisów wystarczy, że organ podatkowy pierwszej instancji wyda decyzję, że podatnik jest winien fiskusowi więcej, niż to wykazał w swojej deklaracji, a postępowanie karne skarbowe ruszy z miejsca w zasadzie automatycznie.

1cae78be-dad3-11e9-8a34-2a2ae2dbcce4
Polityka gospodarcza
Nie uciekniesz przed skutkami polityki gospodarczej. Zapisz się na nasz newsletter, by nie przegapić newsów, analiz i komentarzy. Zamieniamy słowa polityków na pieniądze
ZAPISZ MNIE
Polityka gospodarcza
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Nie uciekniesz przed skutkami polityki gospodarczej. Zapisz się na nasz newsletter, by nie przegapić newsów, analiz i komentarzy. Zamieniamy słowa polityków na pieniądze
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Przy czym — na co zwraca uwagę Jarosław Ziobrowski — zawieszenie biegu przedawnienia tego zobowiązania następuje wtedy, gdy tylko organ wyda postanowienie o wszczęciu dochodzenia albo śledztwa. Nie musi być dokonywana żadna związana z tym czynność, by termin przedawnienia został wstrzymany.

Przedłużanie postępowań

Takie zasady wynikają z art. 70 par. 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem rozpoczęty bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego ulega zawieszeniu z dniem wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe, o którym podatnik został zawiadomiony, jeżeli podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania. Z tych samych powodów bieg terminu przedawnienia może w ogóle się nie rozpocząć. Według podatników i doradców podatkowych organy podatkowe często sięgają po to uprawnienie.

— To doskonały sposób na przedłużanie postępowań i uniknięcie przedawnień. Organy podatkowe często wszczynają postępowania karne skarbowe nie dlatego, że istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, ale aby wydłużyć okres przedawnienia zobowiązania podatkowego — mówi adwokat.

Dzieje się tak nierzadko bez podstawy faktycznej. W chwili podjęcia śledztwa lub dochodzenia wiadomo z reguły tylko to, co ustalono podczas kontroli i w decyzji organu I instancji. Efekty postępowania podatkowego nie są więc znane, podczas gdy to od nich zależy wynik postępowania karnego. Najnowszą uchwałę NSA można traktować też jako podkreślenie istoty roli, którą ma do spełnienia pełnomocnik. Podatnik ustanawia swojego reprezentanta w określonym celu, licząc na wsparcie przy ochronie przysługujących mu praw. Tym bardziej zawiadomienie o wszczęciu sprawy karnej, które w rzeczywistości wydłuża okres przedawnienia podatkowego, powinno trafić do pełnomocnika.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu