W trakcie poświeconej start-upom debaty „Przepis na start-up”, zorganizowanego przez Orange Polska w ramach projektu „Miasteczko Myśli”, 24 marca 2014 r. ogłoszono, że do finału II edycji Orange Fab dostały się firmy tworzące rozwiązania i usługi specjalizowane, obejmujące m.in. aplikacje do zdalnej kontroli urządzeń w domu lub biurze, wezwania pomocy drogowej, promowania lokalnych usług, a także program lojalnościowy i wirtualny asystent klienta. Udział w II edycji programu Orange Fab wzięło 107 firm, podobnie jak w I edycji. Eksperci ocenili ich rozwiązania pod kątem innowacyjności, możliwości ich dalszego rozwoju oraz zgodności z profilem biznesowym i typem działalności Orange. Orange Fab to wsparcie ze strony Orange dla innowacyjnych pomysłów, opracowywanych przez małe i średnie firmy — start-upy. Są one oceniane przez zespół ekspertów, przy czym najlepsi mają szansę na pozyskanie funduszy i rozwój swego produktu aż do pełnej jego komercjalizacji, łącznie z pozyskaniem kontaktów biznesowych. Orange zyskuje zaś nowy wartościowy produkt do swojej oferty.

— Otwartość dużych firm, szczególnie pracujących z najnowszymi technologiami jak Orange Polska, jest kluczowa dla rozwoju i innowacyjności gospodarki. Dzięki takim programom jak Orange Fab wpływ społeczny zaznaczamy nie tylko poprzez bezpośrednie oddziaływanie naszych innowacji na życie ludzi czy społeczności, ale także poprzez transfer wiedzy i doświadczenia do podmiotów, z którymi współpracujemy. Pozwala im to wprowadzać na rynek własne innowacyjne projekty i rozwiązania w dziedzinie pracy, rozrywki, nauki i stylu życia — powiedział Piotr Muszyński, wiceprezes ds. operacyjnych w Orange Polska.
O miasteczku Orange
Miasteczko Myśli to cykl debat organizowanych przez Orange Polska — miejsce otwartej dyskusji na ważne tematy nie tylko dla rynku telekomunikacyjnego. Do wymiany poglądów zapraszani są menedżerowie innowacyjnych firm, przedstawiciele wyższych uczelni oraz ważnych dla rynku instytucji, wpływowi liderzy opinii. Debata „Przepis na start-up” była już piątą z kolei. Eksperci dyskutowali, jak budować w firmach kulturę innowacji, zawierać sojusze ze start-upami, a także o specyfice tego rynku w Polsce i na świecie.
Wśród zakwalifikowanych do finału rozwiązań znalazła się aplikacja „Usługi LBS za pomocą femtokomórek” autorstwa firmy PKRM. Korzysta ona z metody ustalania położenia telefonu komórkowego za pomocą małej stacji nadawczej. Ułatwia to promocję usług świadczonych w okolicy, gdzie przebywa właściciel telefonu. Z kolei „Brinch” jest wirtualnym asystentem klienta, stworzonym przez firmę Lemon Labs. Umożliwia poznanie zachowań i nawyków klienta i ułatwia tworzenie spersonalizowanych ofert wystawianych za pomocą smatfornów. „hollo.pl” to aplikacja opracowana przez Edu4work. Ułatwia zgłaszanie awarii bądź wypadku drogowego i szybkie wezwanie pomocy. Należność za usługę jest rozliczana poprzez moduł płatności mobilnych. Firma Sellup zbudowała innowacyjny program lojalnościowy dla klientów małych i średnich firm usługowych. Program „Kekemeke” zamiast zbierania pieczątek na kartonikach tworzy system lojalnościowy oparty na smartfonach,
umożliwiający przy tym interakcje z konsumentem. Z kolei „OORT”, firmy Thing należy do szybko rozwijającej się klasy aplikacji zarządczych. Umożliwia bowiem kontrolę urządzeń w otoczeniu przy pomocy jednej aplikacji na smartfonie bądź tablecie, niezależnej przy tym od producenta, co ułatwia zbudowanie własnego rozwiązania domu inteligentnego. Ciekawą alternatywą dla tradycyjnego środowiska aplikacyjnego jest gra „Hyent” firmy o tej samej nazwie, wyróżniona nagrodą specjalną. „Hyent” to gra społecznościowa w czasie rzeczywistym, której questy są oparte na akcjach dziejących się w prawdziwym, nie wirtualnym świecie, i powiązane z codziennymi działaniami, które uzyskują rangę zadań w grze. Ich ukończenie pozwala na uzyskanie punktów wymiennych na pieniądze i pozycje rankingowe z nagrodami. Finalistów czeka 12 tygodni akceleracji, co oznacza dopracowywanie finalnej wersji produktu i jego modelu biznesowego. Orange Fab jest przy tym tylko wycinkiem działalności badawczo-rozwojowej oraz wspierania działań innowacyjnych małych firm przez Orange Polska. Firma przeznacza bowiem na sektor badawczo-rozwojowy 50-60 mln zł rocznie. Poza Orange Fab firma organizuje także Business Intelligence Hackathon API (BIH API), konkurs na innowacyjne rozwiązania informatyczne na bazie otwartych baz danych dostarczanych przez miasta i samorządy. Uczestnicy konkursu tworzą usługi na potrzeby lokalnych społeczności. Z kolei poprzez Imagine with Orange każdy innowator może podzielić się swoimi pomysłami i zyskać pomoc w ich realizacji; są one zgłaszane poprzez platformę internetową http://imagine.orange.pl.
W STRONĘ SUKCESU: Do finału II edycji programu Orange Fab zakwalifikowało się pięć start-upów. Teraz przez trzy miesiące będą dopracowywały swoje produkty i modele biznesowe. [FOT. TP]