Zróżnicowane skutki eksplozji

Wojciech Kowalczuk
opublikowano: 17-11-2021, 14:38
aktualizacja: 17-11-2021, 16:24

Kończąc wstęp do ubiegłorocznej – siódmej – edycji rankingu e-Gazele Biznesu, wyraziłem przekonanie, że tegoroczne wydanie będzie o wiele dłuższe od poprzedniego. W tym miejscu należy przypomnieć, że tegoroczną listę tworzyliśmy na podstawie wyników osiągniętych przez firmy w latach 2019 i 2020.

Przyczyną oczekiwanego przyrostu liczby laureatów miało być przyspieszenie rynku e-commerce wywołane pandemią, nazywane wielokrotnie jego eksplozją. I rzeczywiście to, co nastąpiło wraz z nadejściem pandemii – na początku roku 2020 – można porównać z eksplozją. Jednakże tylko dla części firm zajmujących się e-handlem eksplozja ta usunęła bariery w rozwoju. W przypadku wielu obróciła w gruzy rynek, na którym dotychczas działały.

O ile przedsiębiorstwa sprzedające w sieci np. odzież czy artykuły wyposażenia wnętrz szybko odnotowały znaczące wzrosty obrotów, o tyle sprzedaż firm działających na rzecz branży gastronomicznej lub kosmetycznej, za sprawą lock-downu, gwałtownie i na dość długo się załamała. W efekcie ósma edycja rankingu e-Gazele Biznesu zgromadziła porównywalną, acz nieco mniejszą liczbę laureatów niż poprzednia. Są to w znacznej mierze firmy, które dotychczas nie gościły w zestawieniu, zaś spora część laureatów z lat poprzednich ma szansę powrócić do zestawienia dopiero za rok, po odbudowaniu swojej rynkowej pozycji.

Przygotowując ranking do publikacji, rozmawialiśmy z laureatami z tego roku i z lat poprzednich, pytając o najważniejsze wyzwania, przed którymi, z ich punktu widzenia, stoi branża e-commerce. Oprócz wspomnianej już odbudowy rynku, z którą zmaga się część e-biznesów, jako najpoważniejsze problemy do pokonania najczęściej wskazywali oni stworzenie bezpiecznych warunków pracy dla załóg, utrzymanie źródeł zaopatrzenia, zapewnienie możliwie najbardziej sprawnej logistyki – zarówno jeśli chodzi o zaopatrzenie, jak i dostawę zakupionych towarów do odbiorców.

Dodatkowym skutkiem pandemii wydaje się spadek znaczenia takich czynników kształtujących rynek e-commerce jak jego konsolidacja oraz wzrost roli dalszego doskonalenia rozwiązań cyfrowych zwiększających łatwość dokonywania e-zakupów.

Gratulując laureatom ósmej edycji rankingu e-Gazele Biznesu, nie odważę się już snuć prognoz odnośnie do kolejnej i pozostanę przy życzeniach kolejnych sukcesów w niezwykle zmiennych warunkach rynku e-commerce.

Tak powstawał ranking

e-Gazele Biznesu to ranking najdynamiczniej rozwijających się małych i średnich firm e-commerce.

  • e-Gazelą Biznesu mogła zostać każda firma zajmująca się handlem w internecie, która w latach 2019–2020 odnotowała wzrost przychodów ze sprzedaży i zysk.
  • Sporządzając ranking, ankieterzy „Pulsu Biznesu” zapraszali telefonicznie i online przedsiębiorstwa trudniące się e-handlem do udziału w zestawieniu, a następnie weryfikowali wyniki tych firm, które skorzystały z zaproszenia lub zgłosiły się same, korzystając z formularza zamieszczonego na stronie internetowej http://egazele.pb.pl/.
  • Dane finansowe, o których podanie prosili ankieterzy „Pulsu Biznesu”, to przychody i zysk firm z lat 2019 i 2020.
  • Na liście rankingowej publikujemy wyłącznie miejsce firm w rankingu. Przy jego ustalaniu uwzględnia się zarówno przychody firmy w ostatnim roku, jak i przyrost przychodów w latach 2019–2020.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane