Zrzucimy się na klientów upadłych biur podróży

MAG
opublikowano: 27-07-2009, 00:00

Jedziesz na wycieczkę? W rachunku znajdzie się opłata na fundusz gwarancyjny. Taki pomysł ma turystyczna izba.

Jedziesz na wycieczkę? W rachunku znajdzie się opłata na fundusz gwarancyjny. Taki pomysł ma turystyczna izba.

Polska Izba Turystyki już wie, jak uporządkować sytuację w usługach turystycznych. Przedstawi go dziś podczas konferencji prasowej. O zarysie projektu pisała wcześniej "Rzeczpospolita", nam udało się dotrzeć do konkretnych rozwiązań.

Tego żąda Bruksela

— Proponujemy stworzenie Funduszu Gwarancyjnego Usług Turystycznych. Byłaby to zintegrowana instytucja, uprawniona do sprawdzania kondycji finansowej biur podróży, a w przypadku kłopotów firmy zakazu zawierania kolejnych umów z klientami. Do zadań funduszu należałaby też opieka nad poszkodowanymi turystami, na co pieniądze pochodziłyby z kwot odliczanych od każdego pakietu, np. od 1 zł do 5 zł w przypadku wycieczek zagranicznych — opowiada Jan Korsak.

W początkowej fazie fundusz byłby obligatoryjny, a potem firmy, które nie mają problemów, byłyby z niego zwolnione. Np. w Danii i Holandii na podobny fundusz składają się tylko nowe przedsiębiorstwa turystyczne.

— W ten sposób bylibyśmy w stanie zapewnić klientowi biura podróży 100-procentowy zwrot kosztów, czego oczekuje od Polski także Unia Europejska — twierdzi szef PIT.

Dziś w przypadku bankructwa biura klientami zajmuje się urząd marszałkowski. Urząd płaci za powrót turystów do kraju i jeśli ubezpieczenia nie wystarczy na więcej — nie zwraca zapłaconych kwot mimo skróconych lub odwołanych wakacji.

Bez pustych przelotów

Tymczasem fundusz byłby gwarancją wakacji, które na pewno nie zakończą się wcześniej lub zwrotu pełnej zapłaconej kwoty. Specjaliści twierdzą, że wcześniejsze ściąganie turystów z wakacji kosztuje więcej niż opłacenie ich pobytu do momentu przylotu wyczarterowanego wcześniej samolotu. Specjalne, awaryjne czartery są drogie, a samolot w jedną stronę leci pusty. Proponowane przez PIT zmiany leżą w interesie firm turystycznych.

— Istnieje też projekt, by podnieść gwarancje ubezpieczeniowe z 6 do 12 proc. rocznych obrotów. Ale to spowoduje, że rynek turystyczny skurczy się o jedną trzecią, na rynku zostaną tylko najwięksi, a nam zależy, by istniały tu także firmy mniejsze, niszowe — mówi Jan Korsak.

W ostatnią środę PIT złożył w Ministerstwie Sportu i Turystyki założenia do ustawy o Funduszu Gwarancyjnym Usług Turystycznych.

— Fundusz mógłby funkcjonować już od przyszłego sezonu — uważa prezes turystycznej izby.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAG

Polecane