Polskie firmy budowlane przygotowują się do wysypu kontraktów na modernizację i budowę linii kolejowych i tramwajowych. Pierwszy krok zrobił giełdowy ZUE.

Postanowił przejąć spółkę Railway GfT Polska, następcę likwidowanego ThyssenKrupp GfT Polska, dostawcy szyn, podkładów i kruszyw. Strony podpisały już list intencyjny w tej sprawie. Alians zapewni giełdowej spółce bezpieczeństwo dostaw, a dawnej spółce Thyssena — stały rynek zbytu.
— To ważny krok w realizacji strategii uzupełnienia grupyZUE o działalność produkcyjno-handlową. Chcemy, by docelowo stanowiła ona około jednej czwartej naszego biznesu. Skalę przejęcia obrazują przychody ThyssenKrupp GfT Polska za rok obrotowy kończący się 30 września 2014 r. — sięgnęły 282 mln zł — mówi Wiesław Nowak, prezes ZUE.
Podkreśla, że ThyssenKrupp GfT Polska był jednym z największych dostawców ZUE. Oprócz przejęcia spółki, ZUE zobowiązał się także do zakupu materiałów budowlanych, czyli szyn kolejowych i tramwajowych, akcesoriów torowych czy podkładów za 19,5 mln zł, a do 31 stycznia 2016 r. — innych materiałów o wartości 40,4 mln zł. Zanim akwizycja dojdzie do skutku, musi się na nią zgodzić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
— Liczymy na sfinalizowanie transakcji jeszcze w tym półroczu — mówi Wiesław Nowak. ThyssenKrupp GfT Polska rozpoczął działalność w latach 90.
— Współpracował wówczas głównie z Hutą Katowice, pomagając jej w eksporcie szyn na niemiecki rynek. Bez takiegopartnera trudno byłoby sobie poradzić — twierdzi Jerzy Bernhard, prezes Stalprofilu, a wówczas dyrektor handlowy Huty Katowice.
Kilka lat temu polską hutę oraz kilka innych stalowych zakładów przejął koncern LNM i połączył siły z Arcelorem, tworząc grupę ArcelorMittal. Współpraca z Thyssenem w Polsce stała się luźniejsza, a polskie huty wypadły nawet na krótko z niemieckiego rynku. Przejęcie handlowej działalności nad Wisłą przez ArcelorMittal pomogło jednak w szybkim powrocie.
ThyssenKrupp GfT Polska natomiast coraz mocniej zaczął rozwijać działalność na polskim rynku kolejowym i tramwajowym, stając się m.in. ważnym partnerem dla ZUE oraz innych firm realizujących kontrakty infrastrukturalne na krajowym rynku.