Wynik jest niższy mimo wzrostu przychodów o 7,8 proc. do 137 mln zł nie tylko dlatego, że przed rokiem zaksięgowano 30 mln zł jednorazowych przychodów finansowych w związku ze zbyciem akcji Luka Rijeka. Niższa była marża zysku brutto ze sprzedaży (28 vs 33 proc.), a w konsekwencji spadł zysk operacyjny (o 20 proc. do 28,4 mln zł).
Po trzech kwartałach przychody grupu wyniosły 488,66 mln zł (+77,6 proc. r/r), zysk netto 145,39 mln zł (+57 proc. r/r), a EBITDA 170,2 mln zł (+93,2 proc. r/r).
Spółka podaje, że w pierwszej części roku w przeładunkach towarów dominował węgiel. Wobec przejściowego spowolnienia importów tego surowca, prymat przejęły produkty agro. Trzeci kwartał 2023 r. to utrzymujący się, zwiększony popyt na przeładunki towarów agro w polskich portach. Trend spowodowany jest wzrostem produkcji krajowej, a także zwiększonym wolumenem tranzytu zboża z Ukrainy. Mniejsze dostawy węgla związane były m.in. ze zgromadzonymi dużymi zapasami węgla przez krajową energetykę, jednak usługi magazynowania i usługi dodatkowe, częściowo kompensowały spadek przeładunków tego surowca. W IV kwartale tego roku utrzymuje się wysoka podaż krajowych i tranzytowych ładunków masowych agro.
Dywidenda z OT Logistics
Pod koniec października zarząd spółki podjął decyzję o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy za rok 2023 w kwocie 37,46 mln zł, co oznacza, że na każdą akcję będzie przypadać 2,86 zł. Dniem, według którego ustaleni zostaną uprawnieni do zaliczki będzie 1 grudnia 2023 r., a dzień wypłaty zaliczki przypada na 8 grudnia 2023 r.
- Naszym założeniem jest regularne dzielenie się zyskiem z akcjonariuszami, dlatego pod koniec października 2023 r. zdecydowaliśmy o wypłaceniu jeszcze w tym roku zaliczki na dywidendę za obecny rok w kwocie prawie 37,5 mln zł, czyli 2,86 zł na akcję. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami pracujemy też nad nową strategią, która będzie pokazywać plan rozwoju Grupy i nasze cele w najbliższych latach - dodał Daniel Górecki, członek zarządu OT Logistics.
OT Logistics to operator portowy, do którego należą terminale portowe OT Port Świnoujście oraz OT Port Gdynia. Grupa jest też właścicielem spółki spedycyjnej Rentrans Cargo, spółki Kolej Bałtycka – świadczącej usługi manewrowe i transport kolejowy. W skład Grupy OTL wchodzi także spółka Port Żegluga Szczecińska zajmująca się obsługą projektów hydrotechnicznych.