Żywiec chce zwiększyć sprzedaż piwa o prawie 5 proc. WARSZAWA (Reuters) - Grupa Żywiec szacuje, że w tym roku może sprzedać o blisko pięć
procent więcej piwa niż w roku 2002, gdy sprzedała około 8,4 miliona hektolitrów. Obecna
dynamika wzrostowa wyników finansowych powinna zostać utrzymana na koniec 2003 roku,
powiedział na środowej konferencji prasowej prezes spółki, Nico Nusmeier. W pierwszym półroczu tego roku skonsolidowana sprzedaż grupy wzrosła o trzy procent
do 1,486 miliarda złotych, zysk operacyjny grupy wzrósł o 16 procent do 158 milionów, a
zysk netto o 25 procent do 101 miliona złotych. W całym 2002 roku grupa osiągnęła 2,96
miliarda złotych sprzedaży, 157 milionów zysku operacyjnego i 78,6 miliona zysku netto. W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku grupa sprzedała nieco ponad 6,2 miliona
hektolitrów piwa, czyli o ponad pięć procent więcej niż rok wcześniej. "Dobre wyniki finansowe uzyskane w pierwszym półroczu tego roku, jak również
zakończony dobry sezon letni, gdzie zarówno w lipcu jak i sierpniu sprzedaliśmy ponad
jeden milion hektolitrów, pozwalają nam przewidywać, że obecny trend wzrostu zostanie
utrzymany" - powiedział Nusmeier. "W naszej ocenie cały rynek może wzrosnąć w tym roku o trzy do pięciu procent, a
liczymy, że my będziemy na wysokim poziomie w tym przedziale" - dodał. Prezes zpowiedział też, że spółka wypłaci dywidendę z zysku za 2003 rok, jednak nie
będzie ona tak wysoka jak za rok 2002, gdy wyniosła 20 złotych na jedną akcję. Nie
powiedział jakiego rzędu będzie to kwota. Powtórzył też, że Żywiec rozważa propozycję zakupu udziałów w lubelskim Browarze
Perła. Z taką ofertą wystąpiły Browary Polskie Brok-Strzelec, które mają prawo do 49
procent głosów w Perle. Nusmeier powiedział także, że na razie nie ma planów wycofania z giełdy Żywca, w
którym Heineken wraz ze spółką stowarzyszoną ma 92,59 procent akcji. Po pierwszych sześciu miesiącach roku Grupa Żywiec, wieloletni lider na rynku, miała
32,4 procent udziału w rynku. Wyprzedziła ją Kompania Piwowarska, której udział po
zakupie białostockiego Browaru Dojlidy sięgnął 34,3 procent. Żywiec czeka jednak obecnie na zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na
połączenie w Polsce swojej działalności z Brau Union Polska. Jest to efekt
połączenia zagranicą inwestorów strategicznych obu browarów, czyli holenderskiego
Heinekena i austriackiego BBAG. Udział Brau Union w polskim rynku piwa sięga 5,3 procent. W pierwszej połowie roku browary w Polsce sprzedały łącznie 13 milionów hektolitrów
piwa. W całym 2002 roku było to 26 milionów hektolitrów, czyli o osiem procent więcej niż
w 2001. ((Autor: Barbara Woźniak; Redagował: Marcin Gocłowski; [email protected];
Reuters Serwis Polski, tel. 22 6539700, Reuters Messaging:
[email protected]))