Żywiec podbił rynek

Sulejewski Artur
opublikowano: 1999-03-04 00:00

Żywiec podbił rynek

DUŻE ZMIANY: Ubiegły rok był wyjątkowy dla spółki. Najważniejsza była jednak fuzja z Brewpole — powiedział Alle Ypma, prezes Żywca. fot. ARC

Po fuzji z Brewpole Żywiec w dalszym ciągu dąży do umacniania swojej pozycji rynkowej. Firma koncentruje się na zwiększaniu zdolności produkcyjnych. Całkowity koszt realizowanych inwestycji wyniesie 155 mln zł.

Inwestycje pozwolą na podniesienie zdolności produkcyjnych z 4,5 do 6 mln hl. Program przewiduje uruchomienie nowej rozlewni piwa, rozbudowę warzelni, instalację dodatkowych 15 tankofermentatorów oraz wdrożenie nowych urządzeń do pakowania. Inwestycje zakończone zostaną do końca czerwca.

W 1998 r. rynek piwa zanotował 8-proc. wzrost. Żywiec zwiększył w nim swój udział z 11,4 proc. do 13,8 proc. Po uwzględnieniu Brewpole udział rynkowy wyniósł 38,3 proc. W styczniu wzrósł on jeszcze do 42 proc. Znacznie większą część (około 60 proc.) spółka zdobyła na rynku piwa bezalkoholowego.

Kierownictwo firmy uznało 1998 rok za wyjątkowy w historii działalności firmy. Zdaniem Alle Ypma, prezesa Żywca, najważniejszym wydarzeniem była fuzja z Brewpole. Nowa spółka składa się z 8 browarów, 12 marek piwa, 11 organizacji zajmujących się dystrybucją. Celem połączenia było zdobycie silniejszej pozycji na rynku dzięki portfelowi dobrych marek.

— Najbliższe trzy lata będą okresem integracji i budowania struktur przyszłego rozwoju. Planujemy modernizację browarów, poprawę systemu dystrybucji, refinansowanie zadłużenia grupy na korzystniejszych warunkach — powiedział Alle Ypma.

W 1998 r. przychody spółki wyniosły 723,8 mln zł i zwiększyły się o 35 proc. Wynik brutto podniósł się o 139 proc., a netto o 161 proc. odpowiednio do 149,7 mln zł oraz 98,8 mln zł. Stało się tak dzięki większemu wolumenowi sprzedaży, wyższej wydajności pracy i wyższym cenom sprzedaży. Częścią zysku spółka zamierza podzielić się ze swoimi akcjonariuszami. Na majowym WZA zarząd firmy zaproponuje wypłatę dywidendy wysokości 2,5 zł na akcję.

Obroty netto grupy kapitałowej zwiększyły się z 614 mln do 861 mln zł. Skonsolidowany zysk netto zamknął się stratą 1,2 mld zł. Strata wynika z amortyzacji całej wartości firmy z tytułu nabycia Brewpole. Wartość firmy nie obciąża jednak strumienia gotówki i nie ma związku z normalną działalnością operacyjną. Przed nabyciem Brewpole skonsolidowany wynik netto zwiększył się o 134 proc., do 115 mln zł.

— Nie sposób określić wpływu tegorocznej podwyżki akcyzy oraz obniżki ceł przewozowych na piwo. Dlatego też, nie można przedstawić prognozy zysku na 1999 rok — powiedział prezes Żywca.

Artur Sulejewski