100 mld zł poszło Blikiem w kwartał

Agnieszka MorawieckaAgnieszka Morawiecka
opublikowano: 2025-05-08 12:55

Liczba transakcji P2P za pomocą Blika wzrosła o 86 proc. w skali roku do niemal 73 mln na koniec marca. Zbliżeniowo zapłaciła już niemal połowa klientów w sklepach stacjonarnych.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile wyniosła średnia kwota transakcji zbliżeniowej w I kw.
  • o ile wzrosła liczba przelewów na telefon w ciągu ostatnich siedmiu lat
  • w jakich krajach poza Polską dostępne są usługi płatności Blikiem
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Blik rośnie jak na drożdżach. Wartość wszystkich transakcji zrealizowanych za jego pomocą w I kw. wzrosła o ponad jedną trzecią, do niemal 100 mld zł, podczas gdy w całym 2024 r. sięgnęła 347,3 mld zł.

Dotychczas 3,66 mln użytkowników Blika aktywowało usługę płatności zbliżeniowych, których popularność systematycznie rośnie. W pierwszym kwartale w terminalach płatniczych użytkownicy Blika wykonali 154,5 mln takich transakcji, o niemal połowę więcej niż rok wcześniej. Ich wartość sięgnęła 3,4 mld zł. Już niemal połowę operacji w tym kanale stanowiły płatności zbliżeniowe. Średnia kwota transakcji wyniosła 58 zł.

Od wielu lat rośnie także popularność przelewów na numer telefonu. Polski Standard Płatności (PSP), operator Blika, ma w swojej bazie już ponad 18,7 mln zarejestrowanych numerów telefonów do odbioru przelewów. W ciągu siedmiu lat liczba przelewów na telefon wystrzeliła z 700 tys. do 167 mln na koniec marca. W I kw. kwota pojedynczej transakcji P2P wyniosła 166 zł.

– Przelewy między użytkownikami – niezależnie od tego, w którym kraju się znajdują i w jakim banku mają konto – powinny być tak samo proste i szybkie. To nasza ambicja i kierunek, w którym zmierzamy – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes PSP.

Transakcje e-commerce wciąż dominują, ale ich udział w całkowitych obrotach przy pomocy Blika sukcesywnie spada. Na koniec I kw. był już poniżej 50 proc. Wartość transakcji e-handlowych wzrosła o niemal jedną trzecią r/r, do prawie 50 mld zł, a ich liczba o blisko jedną czwartą, do ponad 325 mln.

W lipcu 2022 r. PSP dodał do swojego portfolio usługę płatności odroczonych Blik Płacę Później, umożliwiającą zakup produktów z płatnością w ciągu 30 dni.

- W e-commerce koncentrujemy się na wdrażaniu rozwiązań, które zwiększają wygodę realizacji zakupów. Jednym z nich jest usługa Blik Płacę Później, która bardzo dynamicznie się rozwija. Średnia wartość koszyka w przypadku płatności odroczonych jest istotnie wyższa niż tradycyjnych transakcji online. Dostępność elastycznych metod płatności przekłada się także bezpośrednio na lepsze wyniki sklepów internetowych – mówi Monika Król, wiceprezeska PSP.

O ile w średnia kwota jednej płatności w kanale online wyniosła 152 zł, to w przypadku usługi Blik Płacę Później była ona ponad dwukrotnie wyższa (317 zł).

W I kw. wśród najpopularniejszych kategorii podczas zakupów online pod względem wartości transakcji znalazły się usługi finansowe (wzrost o 55 proc., średnia kwota 288 zł), kategoria dom i ogród (wzrost o 26 proc., 421 zł) oraz moda (wzrost o 17 proc., 237 zł).

PSP planuje zarówno dalsze rozszerzanie dostępności metody płatności odroczonych, jak również uruchomienie płatności powtarzalnych w modelach subskrypcyjnych. W I kw. PSP udostępnił płatności Blikiem w Allegro SK (czyli na Słowacji), a od września 2024 r. z Blika mogą korzystać klienci aplikacji mobilnej słowackiego Tatra banka Viamo. W październiku rumuńska spółka PSP uzyskała zgodę banku centralnego Rumunii na prowadzenie działalności. Płatności kodem Blik będą wprowadzane stopniowo we wszystkich kanałach sprzedaży - w pierwszej fazie w kanale e-commerce.