11 bit studios, giełdowy producent gier znany z takich tytułów jak „Frostpunk”, czy „This War of Mine”, już kilka miesięcy temu zapowiadał możliwość rozbudowy grupy kapitałowej. Teraz informuje, że w tej kwestii dużo się dzieje.
- Mamy wiele rozmów. W jednej z nich jesteśmy blisko ustalenia ostatecznych warunków. Gdyby się to udało, bylibyśmy w bardzo dobrej sytuacji, podobnie jak zespół, z którym rozmawiamy – mówi Przemysław Marszał, prezes 11 bit studios.
Partnerskie relacje
Prezes nie nazywa potencjalnej transakcji przejęciem, gdyż jeśli do niej dojdzie, to 11 bit studios wejdzie jako udziałowiec mniejszościowy, czyli na 30-40 proc.
- Zależy nam na tym, aby dotychczasowi właściciele mieli kontrolę, energię i zaangażowanie w pracę. My mamy im pomagać, dać know-how, kontakty i razem rosnąć. Historycznie mamy doświadczenia z Metropolis (11 bit studios zostało założone w znacznej części przez byłych pracowników Metropolis - red.), jeśli chodzi o przejęcie przez CD Projekt, które się nie udało. Widzieliśmy, co nie zadziałało i nie chcemy powtarzać tych samych błędów – informuje Przemysław Marszał.
Tłumaczy, że przy planowanej transakcji spółce towarzyszy myśl o budowaniu specjalizacji zespołów.
- Nie będziemy robili klonów 11 bit studios. Podoba nam się idea współdzielenia IP – wyobrażam sobie sytuację, w której moglibyśmy nasze IP przekazać do tego zespołu, żeby w swojej specjalizacji, np. strzelankach, zrobili dobrą grę i odwrotnie – tłumaczy prezes 11 bit studios.

Najlepsze rozwiązanie
11 bit studios pracuje obecnie nad trzema grami własnymi. Jedną z nich ogłosił w sierpniu. To „Frostpunk 2”. Pozostałe gry maja robocze tytuły „Projekt 8” i „Dolly”. Jeden z nich miał zostać ujawniony przed końcem roku. Plan jednak uległ zmianie.
- Teraz zakładamy, że w pierwszym półroczu przyszłego roku zapowiemy nasze dwie gry. Jedna będzie naszą wewnętrzną grą, druga z portfolio wydawniczego – informuje prezes producenta gier.
Obecnie w portfelu wydawniczym 11 bit studios znajdują się trzy tytuły. Pierwsza nosi roboczą nazwę „Vitriol”, a jej producentem jest studio Fool’s Theory z Bielska-Białej. Tytuł zaliczany będzie do gatunku RPG. Producentem drugiej jest hiszpańskie studio Digital Sun Games, a jej roboczy tytuł to „Botin”. Deweloperem trzeciej z gier jest, również pochodzące z Hiszpanii, studio Chibig. Nosi roboczą nazwę „Ava”.
Opóźnienie zapowiedzi to wynik wewnętrznych rozmów m.in. z działem marketingu, który wskazuje, że optymalny czas od zapowiedzi do premiery to jeden rok, maksymalnie 1,5 roku.
- Jeśli proces trwałby zbyt długo, mogłyby pojawić się problemy z podtrzymaniem zainteresowania graczy. Utrzymanie takich odstępów miedzy zapowiedzią i premierą jest więc dla nas przychodowo najlepszym rozwiązaniem. Dlatego byliśmy gotowi, żeby zacząć rozmawiać o „Frostpunku 2”, a rozmowy o pozostałych grach delikatnie opóźniamy – mówi Przemysław Marszał.
Zespół „Frostpunka 2” jest obecnie największy - pracuje nad nim obecnie blisko 65 osób. Przy „Projekcie 8“ pracuje około ok. 60, a zespół projektu „Dolly” to blisko 30 osób.
- „Frostpunk 2” jest najbardziej zaawansowaną produkcyjne grą, ale jedna z pozostałych gier jest tuż za nim. Należy jednak pamiętać, ze „Frostpunk 2” jest bardzo dużą produkcją – wskazuje prezes.
Informuje, że studio ma rozpisany harmonogram zapowiedzi dla poszczególnych gier - każdego z etapu promocji. Natomiast daty premier nie są jeszcze definitywnie ustalone.
- Trochę za długi okres czasu nas od nich dzieli, żeby precyzyjnie je ustalić. Kolejność premier jest ustalona, ale z różnych powodów możemy ją jeszcze odwrócić – informuje Przemysław Marszał.
Pierwszy F2P
Poza trzema własnymi grami premium w przygotowaniu jest pierwsza gra 11 bit studios w modelu free to play (F2P). Nad przygotowaniem mobilnego „Frostpunka” pracuje chiński NetEase.
- Mamy nadzór kreatywny nad całym projektem. To będzie gra F2P, a co za tym idzie, będzie inna niż wersja premium. Muszą tam być zastosowane odpowiednie mechaniki. Soft launch na pierwszych rynkach już się odbył. Zakładamy, że premiera pełnej wersji gry odbędzie się w przyszłym roku – mówi prezes 11 bit studios.