112 mld zł popłynęło Blikiem w trzecim kwartale

Agnieszka MorawieckaAgnieszka Morawiecka
opublikowano: 2025-11-05 13:35

W ciągu trzech kwartałów klienci Blika zrealizowali 2,3 mld transakcji – niemal tyle, co w całym 2024 r., a liczba aktywnych użytkowników systemu płatności zbliża się do 20 mln.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile transakcji zrealizowali uczestnicy Blika w III kwartale
  • jaki udział w liczbie płatności ogółem mają płatności zbliżeniowe
  • kiedy Polski Standard Płatności udostępni wszystkie funkcjonalności Blika w Rumunii
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Blik, którego operatorem jest Polski Standard Płatności, mimo przeszło dekady na rynku wciąż notuje wzrost liczby użytkowników i transakcji. Zbliża się do osiągnięcia strategicznego celu, zgodnie z którym liczba transakcji realizowanych rocznie przez użytkowników ma sięgnąć 5 mld w 2027 r. dzięki rozwojowi płatności zbliżeniowych, odroczonych i powtarzalnych oraz wypłat gotówki.

W trzecim kwartale użytkownicy Blika zrealizowali 743,9 mln transakcji – o niemal jedną piątą więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji przekroczyła 112 mld zł i była wyższa o 26 proc. r/r.

Popularność przelewów na telefon nie słabnie

- W trzecim kwartale Polacy korzystali z Blika średnio 8 mln razy dziennie, a rekord kwartału to ponad 11 mln płatności wykonanych w ciągu jednego dnia. Średnia wartość transakcji wyniosła 151 zł - wylicza Katarzyna Matuszczyk, członkini zarządu ds. finansowych w PSP.

Największy udział w liczbie transakcji ogółem (46,9 proc. wobec 46,2 proc. rok wcześniej) miał segment e-commerce. W trzecim kwartale użytkownicy zrealizowali 348,7 mln płatności online o wartości 54,2 mld zł, co oznacza wzrost odpowiednio o 21 i 26 proc. w skali roku. Średnia kwota pojedynczej operacji wyniosła 156 zł, a w przypadku usługi płatności odroczonych Blik Płacę Później - 251 zł.

Do 25 proc. wzrosła także obecność Blika w handlu stacjonarnym. Jego użytkownicy zrealizowali 188,5 mln płatności w terminalach płatniczych (wzrost o 15 proc. r/r), co oznacza, że już co czwarta transakcja odbywa się w tradycyjnych sklepach.

- Istotną część tego wyniku stanowią płatności zbliżeniowe, które odpowiadają już za 48 proc. wszystkich operacji POS [w punktach sprzedaży - red.]. Opcję tę aktywowało już prawie 4 mln osób. Zbliżeniowo można płacić Blikiem już w 168 krajach, a w ostatnim kwartale do listy miejsc, w których dokonywano płatności tą metodą, dołączyły takie kraje, jak Samoa, Tonga, czy Gujana – mówi Katarzyna Matuszczyk.

Stale rośnie także popularność przelewów na telefon. W trzecim kwartale użytkownicy Blika wykonali 186 mln takich operacji (wzrost o 21 proc. r/r), a średnia wartość pojedynczej transakcji wyniosła 171 zł.

Najmniejszy udział w liczbie transakcji miały wypłaty Blikiem z bankomatów (2,8 proc.). Od lipca do września Polacy zrealizowali 20,7 mln operacji, w tym 17,9 mln wypłat i 2,8 mln wpłat gotówki. Średnia wartość pojedynczej transakcji wyniosła 734 zł.

Pełne wdrożenie Blika w Rumunii się opóźnia

Blik, przedsięwzięcie sześciu polskich banków - Aliora, Millennium, Santandera, ING Banku Śląskiego, mBanku i PKO BP - oraz Mastercarda, rozwija działalność na rynku słowackim, współpracując z Tatra Bankiem. Kolejne instytucje, m.in. mBank, przygotowują się do wdrożenia usługi.

- Na Słowacji systematycznie rośnie liczba akceptantów, czyli agentów rozliczeniowych i sklepów online, które udostępniają płatności Blikiem. Dynamika transakcji utrzymuje się na stabilnym poziomie – mówi członkini zarządu PSP.

W październiku rumuńska spółka PSP uzyskała zgodę banku centralnego Rumunii na prowadzenie działalności. Płatności kodem Blik będą wprowadzane stopniowo we wszystkich kanałach sprzedaży - w pierwszej fazie w kanale e-commerce.

Operator Blika prowadzi także intensywne rozmowy w Rumunii z lokalnymi partnerami - bankami, agentami rozliczeniowymi i dużymi platformami e-commerce. Trwa także proces integracji z rumuńskim systemem rozrachunkowym. Pełne uruchomienie usługi planowane jest w 2026 r. Wcześniej PSP planował, że nastąpi to w drugiej połowie 2025 r.

- Traktujemy ekspansję międzynarodową jako strategiczny, długoterminowy projekt, którego celem jest budowanie silnej pozycji w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Rumunia jest dla nas strategicznym rynkiem ze względu na wielkość i potencjał rynku oraz otwartość konsumentów na innowacyjne formy płatności – mówi Katarzyna Matuszczak.