Fińska spółka Swappie, właściciel e-platformy handlu odnawianymi smartfonami marki iPhone, zamknęła inwestycyjną rundę C - otrzymała 124 mln USD (108 mln EUR). Kapitał na dalszy rozwój biznesu wyłożył fundusz Verdane. Łączny kapitał zgromadzony w grupie inwestycyjnej, do której fundusz należy, wynosi ponad 3,6 mld EUR. Na celowniku ma m.in. spółki tworzące przyjazne dla środowiska naturalnego rozwiązania. W ten trend wpisuje się Fińska spółka.
Wspólnie z Verdane w Swappie zdecydowali się zainwestować także dotychczasowi inwestorzy start-upu: Lifeline Ventures, Inventure, Reaktor Ventures i TESI. Przypomnijmy, firma w 2020 r. zrealizowała rundę B i otrzymała 35,8 mln EUR. W sumie w swojej historii od funduszy venture capital dostała już 149 mln EUR.

Drugie życie iPhone'a
Swappie kupuje, jeśli trzeba, odnawia i sprzedaje używane iPhone’y. Klientów kusi ceną urządzeń, a także idea działania w modelu gospodarki cyrkularnej. Dotychczas sprzedała ponad milion odnowionych smartfonów. Wartość sprzedaży zrealizowanej w 2020 r. za pośrednictwem platformy wyniosła 97 mln EUR (31 mln EUR rok wcześniej).
- Dzięki inwestycji wzmacniamy naszą pozycję europejskiego lidera w sektorze odnowionych iPhone'ów. Naszym głównym priorytetem jest przyspieszenie tempa wzrostu na 15 rynkach, gdzie już jesteśmy obecni - zapowiedział Sami Marttinen, współzałożyciel i prezes Swappie.
– Potencjał sektora odnowionych smartfonów jest ogromny. Europejski segment rynku smartfonów ogółem jest wart 100 mld EUR, przy czym obecnie używane lub odnowione telefony stanowią nieco ponad 10 proc. jego wartości. Jednak zaledwie 25 proc. używanych telefonów trafia do ponownej sprzedaży. Istnieje zatem ogromna przestrzeń dla wzrostu rynku odnowionych telefonów. W Swappie postrzegamy ten potencjał jako doskonałą okazję rozwoju i ekspansji na europejskich rynkach – dodała Emma Lehikoinen, dyrektor operacyjna Swappie.
Swappie w Polsce
Z badania Kantar przeprowadzonego dla Swappie wynika, że co trzeci telefon w Polsce to smartfon marki Samsung. Telefon Xiaomi posiada 21 proc. Polaków, a Huawei - 17 proc. iPhone’ów używa co dziesiąta osoba.
Ponad 30 proc. Polaków ze smartfona korzysta przez dwa lata. 19 proc. rodaków ten sam telefon ma przez trzy lata. 13 proc. respondentów odpowiedziało, że z urządzeń korzysta 3,5 roku i dłużej.
Polska dla fińskiej spółki jest czwartym największym rynkiem, na jakim jest obecna - po Niemczech, Włoszech i Hiszpanii. Do naszego kraju firma weszła w 2021 r. W tym czasie zwiększyła swój zasięg działania z ośmiu do 15 krajów. Teraz jej celem jest umocnienie pozycji na międzynarodowym rynku. Planuje m.in. zwiększyć zatrudnienie z 1,2 tys. osób do 2,2 tys. pracowników do końca 2022 r.
Do wejścia do Polski firmę przekonały m.in. statystyki: w 2020 r. sprzedano u nas łącznie 8,5 mln smartfonów za ok. 9 mld zł. iPhone’y odpowiadały za kwotę 2,36 mld zł (raport IDC “Mobile Phone Tracker”).