19,5 mld zł z budżetu dla PKP Intercity

opublikowano: 28-10-2019, 22:00

W ciągu dekady przewoźnik chce ponad dwa razy zwiększyć liczbę przewozów i pasażerów. Plany dofinansuje państwo.

Ministerstwo Infrastruktury (MI) opublikowało projekt rozporządzenia, określający nowy plan kolejowego transportu publicznego. Zapisało w nim prognozy dotyczące zwiększenia przez PKP Intercity liczby pasażerów i przewozów oraz określiło standardy tych usług. Wszystko po to, by zawrzeć nową umowę finansowania przejazdów w służbie publicznej — tzw. PSC — realizowanych na zlecenie MI. W latach 2019- 29 PKP Intercity dostaną na ten cel z budżetu państwa aż 19,5 mld zł.

Przed terminem

To ogromna kwota. Wartość obecnie realizowanej umowy, dotyczącej dofinansowania przez budżet przewozów kolejowej spółki w latach 2011- 21, oszacowano na 4,7 mld zł. Tym razem resort infrastruktury planuje do końca czerwca 2020 r. podpisać nową umowę na dłuższy okres. Decyzję motywuje koniecznością dostosowania prognoz przewozowych i finansowych do Krajowego Programu Kolejowego, który przewiduje realizację inwestycji w modernizację torów o wartości 75 mld zł, oraz do planów budowy i obsługi połączeń do Centralnego Portu Komunikacyjnego. W scenariuszu podstawowym MI oraz kolejarze przewidują zwiększenie liczby pasażerów z 39,3 mln w 2019 r. do 84,1 mln w 2029 r. Praca eksploatacyjna w bazowej wersji wzrośnie z 47,3 mln pociągokilometrów (pockm — miara przemieszczania się pociągu na dystansie kilometra) w 2019 r. do 106 pockm w 2029 r.

„Liczba połączeń realizowanych na zlecenie ministra nie powinna być mniejsza, niż wynika to ze scenariusza podstawowego. Ze względu na rolę połączeń międzywojewódzkich dla funkcjonowania społeczeństwa oraz politykę zrównoważonego rozwoju oczekiwanym stanem jest uruchamianie pociągów według scenariusza pożądanego” — napisano w planie transportu publicznego dołączonym do projektu rozporządzenia.

W „scenariuszu pożądanym” założono, że za 10 lat pociągami PKP Intercity będzie jeździć 95,4 mln pasażerów, a praca eksploatacyjna wyniesie 115,1 mln pockm. Dotacja z budżetu państwa zwiększy się natomiast z 703 mln zł w 2019 r. do 2,95 mld zł w 2029 r. Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity, w rozmowie z „PB” podkreślił, że zwiększenie finansowania wiąże się nie tylko z planem zwiększenia przewozów i liczby pasażerów — pozwoli także na inwestycje w tabor, dzięki czemu przewoźnik poprawi jakość usług.

Lepsza konkurencja

Eksperci pozytywnie oceniają plany znacznego dofinansowania transportu publicznego, ale uważają, że lepiej byłoby, gdyby podmioty, które go realizują, były wyłaniane w przetargach.

— Planowane podwojenie pracy eksploatacyjnej, liczby pasażerów oraz związanej z tym konieczności dofinansowania usług publicznych to bardzo pozytywny sygnał — skoro realizujemy kosztowną modernizację linii kolejowych, to należy także opracować model finansowania nowych połączeń, by faktycznie ich liczba rosła, a coraz więcej pasażerów mogło z nich skorzystać. Pytanie tylko, czy rzeczywiście optymalny efekt można osiągnąć,podpisując wieloletni kontrakt tylko z PKP Intercity. Może lepszym rozwiązaniem byłoby otwarcie rynku i dofinansowanie usług konkurujących ze sobą firm, wybranych w trybie przetargowym — mówi Michał Wolański, adiunkt w Instytucie Infrastruktury, Transportu i Mobilności w SGH.

Stosowanie procedury przetargowej przewiduje unijny IV pakiet kolejowy, który zacznie obowiązywać od połowy 2020 r. Zdaniem Michała Wolańskiego podpisanie nowej umowy z PKP Intercity przed w tym terminem jest celowe — ma zapobiec wejściu konkurencji na polski rynek w przyszłej dekadzie. Zabezpiecza to interes narodowego przewoźnika, ale utrudnia powstanie i rozwój innych polskich firm na konkurencyjnym rynku unijnym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu