3 NFI SPRZEDA WROZAMET

Artur Burak
opublikowano: 1999-04-08 00:00

3 NFI SPRZEDA WROZAMET

Dziewięć firm zabiega o zakup wrocławskiego producenta

CHĘTNYCH NIE BRAKUJE: Janusz Koczyk, członek zarządu 3 NFI przyznaje, że Wrozametem interesują się wiodący producenci sprzętu AGD — głównie europejscy. Nie chce jednak ujawniać żadnego potencjalnego inwestora. fot. ARC

Do końca kwietnia powinien zostać wybrany inwestor strategiczny dla Wrozametu, krajowego lidera rynku kuchenek. Głównymi kandydatami do przejęcia wrocławskiego producenta są amerykański Whirlpool oraz hiszpański Fagor.

3 NFI, główny akcjonariusz Wrozametu, otrzymał już dziewięć ofert kupna akcji wrocławskiej spółki. Zdaniem jednego z naszych rozmówców — przedstawiciela branży AGD — jedną z najlepszych ofert kupna złożył amerykański Whirlpool. Szczegóły tej propozycji nie są jeszcze znane. Można jednak przypuszczać, że Whirlpool po prostu gotów jest zapłacić najwięcej. Na razie nie wiadomo, ile akcji Wrozmetu trafi w ręce nowych właścicieli. Na pewno będzie to ponad 33-proc. pakiet należący do 3 NFI.

— Amerykanie rzeczywiście interesowali się Amiką, ale prawdopodobnie obawiają się, że nawet gdyby kupili wszystkie akcje tej firmy należące do Banku Handlowego, to i tak nie mogliby jej w pełni kontrolować. Uniemożliwia to struktura własnościowa spółki. Dlatego właśnie szukają innego partnera — uważa nasz rozmówca.

Zdaniem Stanisława Grynhoffa, członka zarządu Amiki, wejście do Wrozametu inwestora strategicznego nie zmieni sytuacji na rynku.

— Na polskim rynku jest duża nadwyżka sprzętu AGD i trwa na nim ostra konkurencja. Przejęcie któregokolwiek polskiego producenta „białego” sprzętu nie nasili, ani nie osłabi konkurencji w kraju — twierdzi Stanisław Grynhoff.

Dodał on jednocześnie, że Amica nie zamierza przejmować krajowych konkurentów.

Hiszpański dostawca

O przejęcie Wrozametu stara się także firma Fagor. Hiszpanie musieli przystąpić do rywalizacji o wrocławską spółkę, bo dostarczają jej pralki i lodówki, które pod marką Mastercook oferowane są na polskim rynku. W przypadku zwycięstwa np. Whirlpoola jest raczej mało prawdopodobne, żeby Amerykanie zgodzili się na kontynuację tego kontraktu, tym bardziej że we Wrocławiu pralki i lodówki nie są wytwarzane, więc wprowadziliby tam swój asortyment.

Rosyjskie przyspieszenie

Sprzedaży Wrozametu lub podpisania w tej sprawie umowy z inwestorem można się spodziewać już pod koniec kwietnia, czyli wcześniej niż zapowiada to 3 NFI, który mówi nawet o kilku miesiącach. Przyczyną przyspieszenia rozmów z inwestorami mogą być reperkusje kryzysu rosyjskiego

— Sprzedaż AGD w Rosji spadła o około dwie trzecie w porównaniu z okresem przed kryzysem. Tamtejszy rynek przed załamaniem wchłaniał ponad 5 mln sztuk urządzeń gospodarstwa domowego. Działające na tym rynku firmy starają się gdzieś ulokować swoje nadwyżki, a najlepszym do tego miejscem jest duży i stabilny rynek polski. W efekcie średnie ceny sprzętu AGD w Polsce realnie obniżyły się o około 4 proc. O każdy procent udziału w rynku trwa ostra walka, a zagraniczne koncerny są coraz bardziej agresywne i osiągają pewne sukcesy kosztem niektórych krajowych firm — twierdzi nasz rozmówca.

Ostudzony zapał

Jeszcze w marcu ubiegłego roku 3 NFI planował wprowadzenie Wrozametu na rynek podstawowy warszawskiej giełdy. Na przełomie kwietnia i maja 1998 roku walne zgromadzenie akcjonariuszy Wrozametu miało zadecydować o wielkości pierwszej publicznej emisji akcji spółki. Zarząd funduszu zrezygnował jednak z tych planów z powodu złej sytuacji na giełdzie.