33 mln zł kary dla UPC

opublikowano: 13-08-2019, 22:00

Największy operator kablówki w Polsce został ukarany przez UOKiK za niedozwolone klauzule w umowach. Zapewnia, że nie zrobił nic złego.

W Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) uznano, że kablówka jest za droga, a kanały mogłyby być lepsze. We wtorek urząd poinformował o nałożeniu na UPC Polska, największego gracza w branży kablowej, prawie 33 mln zł kary za stosowanie w umowach klauzul niedozwolonych. Dodatkowo operator ma zwrócić klientom nienależnie pobrane opłaty. Decyzja nie jest prawomocna.

— Otrzymywaliśmy liczne skargi od konsumentów, którym UPC wyłączyło ulubione programy. Ponadto do urzędu docierały sygnały o podwyżce abonamentu. Dlatego sprawdziliśmy regulaminy i wzorce umów UPC — mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Urząd uznał sześć klauzul za niedozwolone. Zakwestionował m.in. postanowienie, na podstawie którego UPC gwarantowało liczbę kanałów, a nie ich listę. Konkretne kanały mogły więc znikać w trakcie trwania umowy, stała była tylko ich liczba.

— Wielu konsumentów skarżyło się, że zostali klientami UPC tylko ze względu na konkretne kanały, zawarte w wykazieprogramów. Potem kanały te wyłączono. Co więcej, według UPC zmiany kanałów nie są zmianą umowy. Zerwanie kontraktów przez konsumentów z tego powodu byłoby więc dla nich kosztowne. Uważamy jednak, że każda zmiana zawartości wykazu programów jest zmianą umowy — mówi Marek Niechciał.

UOKiK zakwestionował też zapisy dające UPC prawo do podwyższania w umowach na czas nieoznaczony abonamentu o 5 do 8 zł bez konkretnych powodów.

— To klauzula niedozwolona, ponieważ operator nie wymienił przyczyn, dla których mógł zwiększyć cenę, i wprowadził podwyżki jednostronnie — mówi prezes UOKiK.

UPC nie zgadza się z karą.

„Choć doceniamy uwagę, jaką UOKiK przykłada do ochrony konsumentów, stanowczo nie zgadzamy się z interpretacjąregulatora dotyczącą zakwestionowanych klauzul i praktyk spółki stosowanych od 2015 r.” — głosi stanowisko UPC.

Spółka podkreśla, że „działa według najwyższych rynkowych standardów” i zapowiada walkę w sądzie. „Taką decyzją UOKiK ogranicza rozwój rynku, innowacje i ofertę dla klientów oraz różnicuje warunki konkurencyjne dla podmiotów na rynku. Decyzja UOKiK nie jest prawomocna. Wspierani opiniami szanowanych autorytetów prawniczych odwołamy się od niej, oczekując, że sądy potwierdzą słuszność naszych argumentów” — głosi stanowisko UPC.

Należąca do grupy Liberty Global spółka ma 1,06 mln klientów telewizji kablowej i 1,2 mln użytkowników internetu stacjonarnego. W zasięgu jej infrastruktury jest 3,5 mln gospodarstw domowych. Na rynku kablówek to najlepszy wynik — numerem dwa jest tu Vectra, a numerem trzy Multimedia Polska. Zgodnie ze sprawozdaniem finansowym za 2018 r. UPC Polska miało 1,57 mld zł przychodów (o 1,3 proc. więcej niż rok wcześniej), notując przy tym 473,3 mln zł zysku na poziomie EBITDA. Na poziomie netto spółka wykazała 400 mln zł straty.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy