Gdy wyschnie strumień unijnych funduszy, wiele inwestycji będzie wymagało współpracy instytucji publicznych z partnerami prywatnymi. Dlatego rząd chce wspierać rozwój PPP. Na początek stworzył bazę zamierzeń inwestycyjnych, które mogą być zrealizowane w tej formule. Znalazło się w niej 145 projektów o łącznej wartości 48,4 mld zł. Większość stanowią inwestycje samorządowe, ale pod względem wartości dominują projekty, które chce współfinansować rząd. W bazie jest ich dziewięć – wartych 46 mld zł.
- W bazie znalazły się tylko realne projekty, zweryfikowane przez nasz zespół. Może być ona przydatna dla podmiotów zainteresowanych formułą PPP – informuje Witold Słowik, wiceminister rozwoju.
Większość rządowych projektów dotyczy budowy dróg: S6 obwodnicy Trójmiasta, S6 Koszalin - Gdańsk, S10 Toruń – Bydgoszcz, S6 zachodniego drogowego obejścia Szczecina, A2 Siedlce - granica państwa (Kukuryki). Na liście jest też przebudowa autostrady A18 Olszyna – Golnice oraz budowa Kanału Śląskiego i kaskady odcinka Odry od Brzegu Dolnego do ujścia Nysy Łużyckiej (każdy z tych dwóch projektów jest wyceniany na 11 mld zł), a także polskiej ambasady w Berlinie. W bazie znalazło się też zagospodarowanie błoni Stadionu PGE Narodowego w Warszawie, wyceniane na 1 mld zł.
Do tej pory zrealizowano lub realizuje się w Polsce 112 projektów w formule PPP na łączną kwotę 5,6 mld zł. Rząd liczy, że będzie ich coraz więcej.
- Planujemy zawarcie 100 umów PPP w latach 2017-20. Zakładamy, że co najmniej 5 proc. nakładów w sektorze publicznym będzie wydawane w tej formule, co oznacza inwestycje o wartości ponad 25 mld zł – twierdzi Witold Słowik.
Ministerstwo chce, by 40 proc. postępowań planowanych w formule PPP kończyło się sukcesem. Do tej pory ten wskaźnik wynosił nieco ponad 20 proc.
- Mam nadzieje, że to, co robimy, przełoży się na realny wzrost PPP w Polsce i zrealizujemy ambitne cele wynikające ze strategii odpowiedzialnego rozwoju – mówi Witold Słowik.
Jutro Stały Komitet Rady Ministrów ma się zająć dokumentem „Polityka rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego” – informuje wiceminister.
Jednym z elementów realizacji tej polityki jest nowelizacja ustawy o PPP, która jest w trakcie konsultacji międzyresortowych (potrwają do 5 kwietnia). Ma wprowadzić m.in. tzw. negatywny test PPP – projekty dofinansowane z budżetu kwotą 300 mln zł lub wyższą będą mogły być realizowane w innej formule tylko po wykazaniu ekonomicznej efektywności takiego rozwiązania i uzyskaniu zgody ministra. Ministerstwo Rozwoju forsuje tę regułę, licząc, że upowszechni PPP.
Jednym z bardziej prestiżowych projektów w tej formule mogłaby być budowa autostrady A1 na odcinku Tuszyn - Częstochowa. Ministerstwo infrastruktury i Budownictwa podjęło jednak niedawno decyzję o sfinansowaniu tej inwestycji z pieniędzy budżetowych.