50 midibusów wyjedzie na trasy autobusowe

Marlena Kaczmarek
opublikowano: 2001-04-09 00:00

50 midibusów wyjedzie na trasy autobusowe

W październiku 2001 roku Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie zamierza wprowadzić na ulice stolicy 50 midibusów do obsługi peryferyjnych i nocnych tras autobusowych. Przetarg na obsługę co najmniej pięciu linii zapowiedziano na maj 2001 r.

ZTM zapowiada, że od października 2001 roku peryferyjne i nocne trasy w Warszawie będzie obsługiwać 50 midibusów. Katalogowa cena pojazdów wynosi blisko 30 mln zł.

Więcej i częściej

W rejonach, w których ruch pasażerski jest mniejszy, duże autobusy mogą być zastąpione midibusami dla około 50 osób. Zabierają one mniejszą liczbę pasażerów, ale będą mogły kursować znacznie częściej.

— Przewidujemy, że przy podobnych nakładach zwiększy się częstotliwość kursowania pojazdów. Zlecenie dotyczyć będzie obsługi przez przewoźników, innych niż MZA, minimum 5 tras przebiegających przez obszary mniej zurbanizowane. W pierwszym etapie potrzeby miasta oceniamy na minimum 50 midibusów — mówi Tadeusz Bartosiński, wicedyrektor ZTM w Warszawie.

Ze względu na konieczność podpisania z przewoźnikiem umowy na czas dłuższy niż 3 lata, projekt wymaga akceptacji rady Warszawy.

— Chcielibyśmy uruchomić procedurę przetargową jeszcze w I półroczu — informuje Beata Bielawska, rzeczniczka ZTM w Warszawie. Zdaniem Izabeli Tomaszewskiej z Urzędu Miasta Warszawy, rada podejmie decyzję w tej sprawie już pod koniec kwietnia 2001 roku. Przetarg zapowiedziany został wstępnie na maj 2001 roku.

Mniejsze koszty

Zlecenie obsługi linii autobusowych firmom prywatnym uwalnia miasto od konieczności ponoszenia kosztów zakupu taboru, umożliwia też wynegocjowanie stawek niższych od tych, jakie proponują Miejskie Zakłady Autobusowe.

— Obsługujemy 12 stołecznych linii autobusowych. Przed przystąpieniem do przetargu na następne chcielibyśmy poznać proponowaną stawkę za kilometr, od tego zależy opłacalność inwestycji. Zamierzamy wziąć udział w przetargu i ubiegać się o zlecenie na obsługę wszystkich wyznaczonych tras. Rozważamy możliwość zaciągnięcia kredytu na kupno koniecznej liczby midibusów — mówi Tomasz Gawlik, dyrektor spółki Rapid-Bus.

Z mniejszym entuzjazmem do przetargu podchodzi PPKS Grodzisk Mazowiecki — przewoźnik obsługujący siedem linii autobusowych w Warszawie.

— Decyzja o ewentualnym przystąpieniu naszej firmy do przetargu uzależniona jest m.in. od długości tras i ich przebiegu. Jesteśmy zainteresowani obsługą linii lewobrzeżnej części Warszawy, nie zamierzamy przewozić pasażerów przykładowo na Pradze — mówi Zenon Marek, dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej Grodzisk Mazowiecki.

Midibus za 589 tys. zł

Przewoźnik, który wygra przetarg na obsługę linii autobusowych w stolicy, musi dysponować co najmniej 50 midibusami.

— Katalogowa cena 9-metrowego midibusu wynosi 589 tys. zł. Jednak cena rzeczywista transakcji zależy od liczby kupowanych samochodów, ich wyposażenia, zasad płatności itd. Z tego powodu nie mogę teraz określić, jakie rabaty zaproponujemy firmie, która będzie chciała zakupić od nas 50 pojazdów — mówi Wiesław Cieśla, dyrektor fabryki Neoplan Polska w Owińskach pod Poznaniem.