8 razy „sprzedaj” dla banków z GPW

red. Kamil Zatoński
opublikowano: 19-07-2015, 22:00

REKOMENDACJE: Od kilku tygodni analitycy niemal solidarnie tną rekomendacje i wyceny rodzimych banków.

Nikt jednak nie jest tak negatywnie nastawiony do ich potencjału inwestycyjnego, jak Michał Sobolewski z DM BOŚ, którego osiem z dziewięciu rekomendacji brzmi „sprzedaj”, a ceny docelowe są w niektórych przypadkach nawet po ponad 20-30 proc. niższe od obecnych kursów. Michał Sobolewski nie ma wątpliwości, że wprowadzenie podatku bankowego w wersji, proponowanej przez PiS, będzie miało poważne konsekwencje dla sektora. Ekspert zakłada jednak w scenariuszy podstawowym, że stawka podatku sięgnie 0,25 proc., a nie 0,39 proc., jak obecnie proponuje partia opozycyjna.

— Nowy podatek pochłonie jedną trzecią zysku sektora. Zwrot na kapitale spadnie do poziomu jednocyfrowego. Sektor w ujęciu skonsolidowanym nie będzie w stanie realizować wymaganego kosztu kapitału. Biorąc pod uwagę, że podatek będzie obciążeniem stałym, odbije się to prawdopodobnie na długoterminowej rentowności, obniżając wycenę i zysk sektora — napisał Michał Sobolewski w raporcie zatytułowanym „Węgierska gorączka”. Jego zdaniem, nie można też wykluczyć, że PiS przebije ofertę PO, dotycząca przewalutowania kredytów we frankach i będzie to rozwiązanie bardziej kosztowne dla sektora niż projekt partii rządzącej.

— Łączny efekt tego rozwiązania prawodawcy szacują na 9 mld zł, co jest kwotą do przełknięcia, chociaż sporą (około 70 proc. tegorocznego zysku). Propozycję PO uznajemy za minimum tego, co banki będą zmuszone wydać na zaspokojenie żądań kredytobiorców — dodaje analityk DM BOŚ. Michał Sobolewski nie wyklucza, że w odpowiedzi na podatek banki będą zmieniać opłaty dla klientów czy zmniejszać dźwignię finansową, ale nie spodziewa się, by nastąpiło to wcześniej niż w średnim horyzoncie.

Michał Sobolewski, analityk DM BOŚ, radzi unikać akcji większości spółek z branży.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: red. Kamil Zatoński

Polecane