10,7 mld zł - tyle pieniędzy na inwestycje kolejowe przewidziano w Krajowym Planie Odbudowy (KPO). Dotychczas planowano przeznaczyć je na prace budowlane i modernizacyjne na 500 km sieci.
- Obecnie za te same pieniądze zamierzamy wykonać inwestycje na 800 km linii kolejowych – mówi Jan Szyszko, wiceminister funduszy, dodając, że z tego powodu plan określono mianem 800 + dla kolei.
Jan Szyszko informuje, że zmiany muszą być uzgodnione z Komisją Europejską w ramach tzw. dużej rewizji KPO.
Jak to możliwe, że za te same pieniądze uda się wykonać prace na znacznie większym obszarze sieci kolejowej?
- Analizując dotychczasowe plany oceniliśmy, że niektóre inwestycje są nieefektywne, a niektórych nie da się wykonać w perspektywie czasowej przewidzianej w KPO, czyli do sierpnia 2026 r., bo mają bardzo duży zakres rzeczowy, czy przygotowanie ich do realizacji wymaga czasochłonnej procedury administracyjnej. Zdecydowaliśmy się więc przesunąć ich wykonanie do innych programów, realizowanych w dłuższym horyzoncie czasowym, zastępując inwestycjami na większym obszarze sieci, ale mających zakres możliwy do wykonania w terminie przewidzianym w KPO – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
Przykładem jest przeniesienie z KPO do innych programów inwestycji na odcinku Kępno-Oleśnica, której nie da się wykonać w czasie przewidzianym w KPO i zastąpienie tego projektu zadaniami związanymi np. z usuwaniem wąskich gardeł na magistrali węglowej oraz nadodrzance, czyli liniach prowadzących do portów morskich. Dzięki temu coraz więcej pociągów intermodalnych będzie mogło osiągać prędkość handlową na poziomie 80 km/h i konkurować z transportem drogowym.
Zyskają się podróżujący pociągami pasażerskimi, nie tylko na liniach, na których mają poprawić się parametry jazdy dzięki inwestycjom z KPO.
Przykładem jest trasa z Kluczborka do Oleśnicy na której będą przeprowadzone prace remontowe pozwalające na znaczne zwiększenie prędkości pociągów. Skrócenie czasu przejazdu między tymi miastami pozwoli też szybciej dojechać do Wrocławia. Obecnie z Kluczborka do stolicy województwa przejazd zajmuje dwie godziny, a skróci się do 1 h 30 minut.