800 + dla kolei z KPO

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2025-02-25 12:29

Rząd planuje zmiany w realizacji inwestycji na torach. Dzięki nim na wielu liniach skróci się czas przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie projekty zostaną włączone do KPO
  • czemu nowoplanowane inwestycje uda się wykonać szybciej niż przewidziane dotychczas
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

10,7 mld zł - tyle pieniędzy na inwestycje kolejowe przewidziano w Krajowym Planie Odbudowy (KPO). Dotychczas planowano przeznaczyć je na prace budowlane i modernizacyjne na 500 km sieci.

- Obecnie za te same pieniądze zamierzamy wykonać inwestycje na 800 km linii kolejowych – mówi Jan Szyszko, wiceminister funduszy, dodając, że z tego powodu plan określono mianem 800 + dla kolei.

Jan Szyszko informuje, że zmiany muszą być uzgodnione z Komisją Europejską w ramach tzw. dużej rewizji KPO.

Jak to możliwe, że za te same pieniądze uda się wykonać prace na znacznie większym obszarze sieci kolejowej?

- Analizując dotychczasowe plany oceniliśmy, że niektóre inwestycje są nieefektywne, a niektórych nie da się wykonać w perspektywie czasowej przewidzianej w KPO, czyli do sierpnia 2026 r., bo mają bardzo duży zakres rzeczowy, czy przygotowanie ich do realizacji wymaga czasochłonnej procedury administracyjnej. Zdecydowaliśmy się więc przesunąć ich wykonanie do innych programów, realizowanych w dłuższym horyzoncie czasowym, zastępując inwestycjami na większym obszarze sieci, ale mających zakres możliwy do wykonania w terminie przewidzianym w KPO – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

Przykładem jest przeniesienie z KPO do innych programów inwestycji na odcinku Kępno-Oleśnica, której nie da się wykonać w czasie przewidzianym w KPO i zastąpienie tego projektu zadaniami związanymi np. z usuwaniem wąskich gardeł na magistrali węglowej oraz nadodrzance, czyli liniach prowadzących do portów morskich. Dzięki temu coraz więcej pociągów intermodalnych będzie mogło osiągać prędkość handlową na poziomie 80 km/h i konkurować z transportem drogowym.

Zyskają się podróżujący pociągami pasażerskimi, nie tylko na liniach, na których mają poprawić się parametry jazdy dzięki inwestycjom z KPO.

Przykładem jest trasa z Kluczborka do Oleśnicy na której będą przeprowadzone prace remontowe pozwalające na znaczne zwiększenie prędkości pociągów. Skrócenie czasu przejazdu między tymi miastami pozwoli też szybciej dojechać do Wrocławia. Obecnie z Kluczborka do stolicy województwa przejazd zajmuje dwie godziny, a skróci się do 1 h 30 minut.