AB inwestuje we franczyzę

Mariusz GawrychowskiMariusz Gawrychowski
opublikowano: 2014-09-19 00:00

Kakto i Digimax — to dwie nowe sieci franczyzowe AB. Dystrybutor będzie w nich sprzedawał sprzęt AGD i komórki.

Giełdowy dystrybutor sprzętu IT zamknął rok fiskalny 2013/14 rekordowymi wynikami. Przychody przekroczyły 5,7 mld zł, a zysk netto sięgnął 57 mln zł. To efekt wychodzenia poza matecznik i szukanie biznesu na nowych rynkach, m.in. AGD. Najnowszą inicjatywą firmy jest stworzenie dwóch sieci franczyzowych: Kakto i Digimax.

— Obie wystartowały w czerwcu i są adresowane do naszych partnerów, którzy u nas zaopatrują się w towar — mówi Grzegorz Ochędzan, członek zarządu AB odpowiedzialny za finanse.

Kakto działa w Polsce i specjalizuje się w sprzedaży urządzeń AGD i RTV. W ofercie ma także sprzęt komputerowy. W ciągu trzech miesięcy do sieci dołączyły 83 sklepy. Do końca tego roku fiskalnego AB chce ich mieć łącznie 150. Z siecią jest także zintegrowany sklep internetowy Kakto.pl. — Chcemy, by Kakto stało się rozpoznawalną marką na rynku AGD i RTV, dlatego będziemy inwestować w marketing tej sieci — mówi Grzegorz Ochędzan. Drugą sieć: Digimax, AB uruchomiło w Czechach. Sprzedaje głównie telefony komórkowe i tablety.

— U naszych południowych sąsiadów nie ma dużych sieci sklepów, które specjalizują się w telefonach. Postanowiliśmy wykorzystać tę niszę i razem zaproponowaliśmy naszym partnerom stworzenie takiej sieci — wyjaśnia członek zarządu AB. Sprzedaż przez własne sieci staje się coraz ważniejszym elementem biznesu dystrybutora.

Oprócz dwóch nowych sieci franczyzowych ma on m.in. sieć własnych sklepów z elektroniką Alsen oraz sieć dla małych integratorów, która działa pod kupioną w ubiegłym roku marką Optimus. Łącznie AB kontroluje ponad 1,3 tys. punktów sprzedaży.

Dystrybutor ma także ambitne plany dotyczące nowego rynku, czyli zabawek. W ubiegłym roku kupił firmę Rekman, która jest jednym z większych hurtowników w tej branży w kraju. — Firma została kompletnie przebudowana i jest gotowa, by zacząć skokowo się rozwijać. Chcemy m.in. dystrybuować zabawki przez internet — mówi Grzegorz Ochędzan.