Agencja Badań Medycznych (ABM) uruchomiła konkurs dotacyjny dla przedsiębiorców. Granty pokryją koszty opracowania nowatorskich wyrobów medycznych bazujących na sztucznej inteligencji. Jej zadaniem będzie wspomaganie diagnostyki pacjentów w czasie leczenia ambulatoryjnego i szpitalnego.
– Dane jednej osoby będą porównywane z milionem innych zebranych informacji. To umożliwi podejmowanie błyskawicznych decyzji diagnostycznych. Mamy nadzieję, że wyposażone w ten sposób szpitale będą mogły szybciej leczyć pacjentów – mówi dr inż. Zuzanna Nowak-Życzyńska, główny specjalista ds. analiz danych i projektów strategicznych w ABM.
Maksymalna kwota dofinansowania tzw. badań klinicznych i nieklinicznych wyniesie odpowiednio 10 mln zł i 3 mln zł. ABM wesprze projekty, które znajdują się na różnym etapie rozwoju. W grę wchodzą zarówno przedsięwzięcia będące w fazie pomysłu, jak i wymagające przeprowadzenia tylko prac rozwojowych. Przedstawiciele biznesu będą mogli przeznaczyć dofinansowanie na zrealizowanie badań podstawowych, prac B+R, przemysłowych oraz na wdrożenie i komercjalizację innowacyjnych wyrobów medycznych. Dodatkowo MŚP przysługują dotacje na usługi doradcze. Warunek jest jeden: przedsiębiorca nie może rozpocząć projektu przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.
Wyniki projektu, niezależnie od etapu jego realizacji, powinny być skomercjalizowane. Natomiast efektem przedsięwzięcia musi być produkcja nowoczesnego wyrobu medycznego i wprowadzenie go do obrotu. Nabór zakończy się 12 stycznia 2023 r.
Z danych ABM wynika, że polski eksport wyrobów medycznych jest wart 2,4 mld EUR. Według informacji Urzędu Patentowego RP, w 2020 r. na tego typu produkty udzielonych zostało 14 tys. patentów, z czego 8 tys. dotyczyło leków.