Abris wynajmie lokomotywy i pociągi

Fundusz rozwija spółkę taborową, wynajmującą lokomotywy oraz pociągi pasażerskie. Liczy na hossę po 2020 r., kiedy wyschnie strumień unijnych dotacji

163 lokomotyw towarowych — tyle pojazdów wynajmuje polskim przewoźnikom Cargounit, spółka z portfela funduszu zarządzanego przez Abris Capital Partners. Realizuje popularne w Europie usługi rosco, czyli wynajmu taboru. — Mamy w ofercie zarówno nowe, jak i używane lokomotywy. Zamierzamy pozyskać kolejne, ponieważ zakładamy, że rynek wynajmu pojazdów kolejowych będzie się rozwijał. W Polsce wynajmowane lokomotywy stanowią ok. 10 proc., a wagony — ok. 30 proc. floty.

DALEJ PO SZYNACH:
Zobacz więcej

DALEJ PO SZYNACH:

Cargounit, którym kieruje Piotr Ignasiak, rozwija działalność na rynku wynajmu lokomotyw i pociągów. Kolejnym krokiem może być zakup i dzierżawa pojazdów do transportu miejskiego, np. tramwajów. [FOT. ARC]

Wskaźnik w nowo zamawianych lokomotywach w Unii Europejskiej wynosi około 20 proc., a poziom wynajmowanych wagonów w Stanach Zjednoczonych sięga blisko 60 proc. W branży morskiej i lotniczej udział flot wynajmowanych jest jeszcze wyższy niż dla kolei. Wierzymy, że trend wzrostowy dla branży rosco będzie się utrzymywał — mówi Piotr Ignasiak, prezes spółki Cargounit.

Zamiast dotacji

Firma nie zamierza poprzestać jedynie na wynajmie lokomotyw przewoźnikom towarowym. Utworzyła markę Powerunit, która wchodzi na rynek przewozów pasażerskich. Kupiła i zmodernizowała pociągi 14WE, z których dwa są eksploatowane przez Koleje Śląskie i dwa przez Małopolskie.

— Obecnie przewoźnicy pasażerscy kupują tabor m.in. dzięki dotacjom unijnym. Po 2020 r. nie będą już niestety dostępne fundusze z Brukseli. Dlatego w najbliższych latach zamierzamy kupować nowy i używany szynowy tabor pasażerski, by dysponować zestawem zdywersyfikowanych pojazdów i wynajmować je przewoźnikom — twierdzi Piotr Ignasiak.

Liczy także na wejście po 2019 r. IV pakietu kolejowego, który otworzy dostęp do rynku nowym przewoźnikom, potrzebującym taboru. Polscy też są zainteresowani współpracą. Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity, które obecnie pożyczają pojazdy od czeskiej konkurencji, zapewnia, że chętnie wynajmie lokomotywy i wagony, zwłaszcza w okresie szczytów przewozowych, czyli na wakacje, święta i długie weekendy.

Finansowe meandry

Co ciekawe, chętni do współpracy są także krajowi dostawcy, mimo że mają własne spółki leasingujące tabor. Newag za pośrednictwem podmiotu z grupy dzierżawi np. lokomotywy Lotosowi Kolej, ale współpracował już także z Industrial Division na rynku towarowym i chętnie skorzysta z usług tzw. poolu taborowego również w segmencie pasażerskim.

Józef Michalik, wiceprezes Newagu, podkreśla, że funkcjonowanie spółki leasingowej w grupie wymaga znacznego finansowania pojazdów nabytych od producenta i dzierżawy klientom, więc znacznie podnosi zobowiązania finansowe. Dlatego warto także postawić na współpracę z poolem taborowym, za którym stoi duży międzynarodowy fundusz. Piotr Ignasiak zachęca więc do współpracy z markami Cargounit i Powerunit producentów lokomotyw i taboru. Podkreśla, że dzięki rozwojowi takich firm producenci będą mieli wielu nowych klientów i zapewnione zamówienia na tabor.

— Oferujemy również przewoźnikom usługę odkupu i wynajmu zwrotnego używanego już przez nich taboru. W ramach tego możemy na własny koszt wykonywać naprawy poziomu P4, P5 [cykliczne obowiązkowe przeglądy i remonty — red.] oraz modernizacje, a później ten tabor wynajmować. Dla pociągów pasażerskich myślimy również o rozszerzeniu oferty i oferowaniu usług tzw. miękkiego utrzymania, m.in. mycia i sprzątania pojazdów — twierdzi Piotr Ignasiak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Abris wynajmie lokomotywy i pociągi