Action mocno stawia na e-commerce

Grzegorz SuteniecGrzegorz Suteniec
opublikowano: 2022-03-31 16:21

Spółka łapie wiatr w żagle. Odeszła od klasycznego modelu dystrybucji i rozwija nowe kanały sprzedażowe, wśród których priorytetem jest e-commerce.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ilu klientów z segmentu ecommerce ma Action w Polsce, a ilu w Europie
  • jakiej dynamiki przychodów spodziewa się w I kw.
  • na jaki wzrost liczy w całym roku
  • co jest priorytetem spółki na najbliższe lata

2021 był dla Actiona pierwszym rokiem od 2016, w którym działał bez dopisku „w restrukturyzacji”. Po zrzuceniu gorsetu postępowania sanacyjnego notowanej na GPW firmie udało się wypracować wyższe zyski niż w ostatnim roku przed sanacją.

Nowy rozdział

Zysk netto Actiona oczyszczony ze zdarzeń jednorazowych wyniósł 59,7 mln zł wobec 23,2 mln zł w 2015 r., co oznacza wzrost rentowności netto do 2,59 z 0,44 proc. Przychody natomiast spadły do 2,3 z 5,3 mld zł. Ich spadek to skutek wdrożenia planu restrukturyzacyjnego, który doprowadził także do istotnej zmiany struktury grupy, co przyczyniło się do zmniejszenia kosztów i przełożyło na wyższą rentowność.

Przepływy operacyjne w ubiegłym roku wyniosły minus 48,6 mln zł, co było spowodowane spłatą zobowiązań układowych. W 2021 r. spółka oddała wierzycielom 82,4 mln zł. W tym roku spłaciła już 86,3 mln zł, a do 2028 r. pozostało jej do spłaty 106,6 mln zł, w tym około 12 mln zł do końca tego roku.

Action nie wyklucza, że może szybciej spłacić układ. Uzależnia to od spodziewanego w kwietniu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie wcześniejszych decyzji organów skarbowych. W przypadku pozytywnego wyroku zamierza rozmawiać z wierzycielami o szybszej spłacie w zamian za dyskonto.

Przez ostatnie lata spółka kupowała za gotówkę i stosowała przedpłaty, gdyż nie miała linii kredytowej, jak również ubezpieczenia należności, co wpływało na ograniczenie biznesu. Sytuacja zaczęła już się zmieniać — od marca spółka ma uruchomiony limit kredytowy w ING, prowadzi też rozmowy z Hermesem o ubezpieczeniu należności.

— W tym roku zamkniemy rozmowy z ubezpieczycielami i wrócimy do takiej sytuacji, że stan zapasów będzie finansowany kredytem. Będzie łatwiej działać — mówi Andrzej Biały, dyrektor finansowy Actiona.

— Gdybyśmy mieli kredyt w pierwszym kwartale, to wygenerowalibyśmy o kilka procent lepsze wyniki, a tak wzrost w pierwszym kwartale nie będzie rewelacyjny — małe kilka procent — dodaje Piotr Bieliński, prezes Actiona.

W 2022 r. spółka liczy na 10-procentowy wzrost przychodów.

— Nie będzie to proste, ale nie jest też tak, że nie jesteśmy w stanie tego dowieźć — mówi prezes Actiona.

Już nie dystrybutor IT
Już nie dystrybutor IT
Kilkuletni proces sanacji zmienił model biznesowy Actiona, który do niedawna postrzegany był jako dystrybutor IT. Teraz kierowana przez Piotra Bielińskiego spółka nie ma już umów dystrybucyjnych, a znaczenie sprzętu IT w jej obrotach spada. Dynamicznie rośnie natomiast handel karmą dla zwierząt, narzędziami czy artykułami wyposażenia wnętrz.
Marek Wiśniewski

Hub e-commerce

Action, który do niedawna był postrzegany jako dystrybutor IT, nie ma już kontraktów dystrybucyjnych, a w asortymencie coraz mniejszą rolę odgrywają sprzęt i akcesoria IT. Coraz większe znaczenie mają artykuły zoologiczne, narzędzia, elektronarzędzia, wyposażenie domu czy produkty z segmentu zdrowie i uroda.

Biorąc pod uwagę wysoką dynamikę sprzedaży produktów zoologicznych oraz fakt, że przez wagę i gabaryty nie są dostosowane do automatyki magazynowej przystosowanej do lekkich artykułów IT, spółka planuje wynajęcie zewnętrznego magazynu.

W nowym modelu biznesowym Action coraz większą rolę odgrywa e-commerce, z którym spółka wiąże duże nadzieje. Ma już 622 klientów z tego segmentu w Europie i 170 w Polsce.

— Chcemy być hubem dla e-commerce’u — mówi Piotr Beliński.

Spółka działa także w kanale B2C, handlując w internecie poprzez swoje sklepy sferis.pl i krakvet.pl oraz sześć kont na Allegro.

— Budowa pozycji w kanałach detalicznych to jeden z priorytetów na najbliższe lata. W tym miesiącu wyślemy około 35 tys. wysyłek do klienta detalicznego. Do końca roku będziemy ich wysyłać 100 tys. — twierdzi Piotr Bieliński.

Spółka planuje rozpocząć handel na nowych platformach. Niebawem wejdzie na Shopee, następnie na czeski Mall, a pod koniec roku pojawi się na niemieckim e-Bayu.