Adam Purwin zostanie na wolności

opublikowano: 14-03-2019, 22:00

Sąd odrzucił zażalenie prokuratora i nie zgodził się na areszt eksprezesa PKP Cargo. Uchylił dozór policyjny i nakazał zwrot paszportu

Adam Purwin, były prezes giełdowego PKP Cargo, pozostanie na wolności. Lubelska prokuratura ma zastrzeżenia do zrealizowanej w 2014 r. pod jego kierownictwem transakcji zakupu czeskiej spółki AWT. Sprzedającym był czeski inwestor Zdenek Bakala. Za 80 proc. udziałów AWT polski przewoźnik zapłacił 103 mln EUR (prawie 446 mln zł). Prokuratura szacuje, że szkoda na tej transakcji sięga 250 mln zł. W lutym 2019 r. zatrzymała i postawiła zarzuty kilku byłym menedżerom PKP Cargo. Wnioskowała też o areszt dla Adama Purwina. Jednak sąd uznał, że może on przebywać na wolności.

Adam Purwin jako prezes PKP Cargo planował zakup przewoźników w
Polsce i za granicą. Sfinalizował nabycie AWT w Czechach, jednak negocjacje z
kilkoma podmiotami w Polsce nie przyniosły efektów.
Zobacz więcej

PLANY EKSPANSJI:

Adam Purwin jako prezes PKP Cargo planował zakup przewoźników w Polsce i za granicą. Sfinalizował nabycie AWT w Czechach, jednak negocjacje z kilkoma podmiotami w Polsce nie przyniosły efektów. Fot. Marek Wiśniewski

— Zażalenie prokuratora oraz żądanie zastosowania wobec mnie aresztu zostało oddalone jako bezzasadne. Sąd uchylił też dozór policyjny i zakaz opuszczania kraju — informuje Adam Purwin.

Twierdzi, że wiele osób złożyło za niego poręczenia, zapewnia też, że udowodni swoją niewinność. Oprócz niego, zarzuty związane z wyceną i zakupem AWT postawiono także Jakubowi Karnowskiemu, byłemu prezesowi PKP oraz przewodniczącemu rady nadzorczej Cargo. Śledczym nie udało się jednak zatrzymać go w lutym, ponieważ był na wakacjach. Po powrocie dostał więc prośbę o stawienie się na przesłuchanie, do którego doszło na początku marca.

40 proc. taniej

Oskarżeni nie zgadzają się z zarzutami prokuratorskimi i podkreślają, że zakup AWT odbył się na warunkach rynkowych. Twierdzą, że Dom Maklerski PKO BP, który pełnił rolę jednego z doradców transakcyjnych PKP Cargo, wycenił 100 proc. udziałów czeskiego przewoźnika na 139 mln EUR. Finalna cena zapłacona za 80-procentowy pakiet AWT była natomiast o prawie 40 proc. niższa niż uzgodniona we wstępnym porozumieniu ze sprzedającym 1 września 2014 r. Podkreślają też, że proces zakupu badał PwC i nie dopatrzył się uchybień. Przypominają również, że w sprawozdaniach finansowych podpisywanych przez kolejne zarządy PKP Cargo nie wykazano strat związanych z zakupem AWT. Na przykład, według raportu za 2015 r., który podlegał badaniu niezależnego biegłego rewidenta KPMG, wartośćaktywów AWT została określona na co najmniej 867 mln złotych na dzień 31 grudnia 2015 r.

Górnicze zawirowania

Później jednak PKP Cargo zaczęły mieć problemy z kupioną spółką. Wniosek o upadłość złożyły czeskie kopalnie, które obsługiwał przewoźnik z polskiej grupy. Musiał więc poszukać nowych klientów. PKP Cargo zarzucano, że nie przewidziały problemów wcześniej. Z informacji „PB” wynika jednak, że kwestia przewozu czeskiego węgla przez AWT była omawiana przez radę nadzorczą PKP Cargo w grudniu 2014 r. Wówczas zarząd poinformował jej członków, że negocjacje związane z zakupem tej spółki prowadził długo, ponieważ czekał na rozstrzygnięcie węglowego przetargu, gwarantującego AWT obsługę kopalni przez trzy lata.

PKP korygują wartość AWT

PKP Cargo poinformowały o dokonaniu odpisu z tytułu trwałej utraty wartości aktywów grupy AWT. W skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym za 2018 r. jest szacowany na 51,2 mln zł (41,5 mln zł po uwzględnieniu efektu podatkowego).

„Odpis ma charakter niepieniężny i pozostaje bez wpływu na sytuację płynnościową grupy PKP Cargo” — napisała spółka w komunikacie.

Analitycy na razie nie komentują tej informacji, radzą poczekać do publikacji pełnego sprawozdania finansowego, która planowana jest w przyszłym tygodniu. PKP Cargo w 2016 r. dokonały także odpisów związanych z utratą wartości na poziomie 35 mln zł. Wówczas rozpatrywana była też możliwość podwyższenia kapitału czeskiej spółki w porozumieniu z jej ówczesnym mniejszościowym udziałowcem, dlatego nie zdecydowano się na większy odpis. W 2016 r. PKP Cargo zleciły także analizę wyceny AWT, z której wynikało, że polska spółka przepłaciła za czeską. Jednak w sprawozdaniu za 2017 r. zarząd nie wprowadził odpisów, podkreślając, że „w wyniku przeprowadzonego testu ustalona wartość odzyskiwalna nie różniła się istotnie od wartości bilansowej testowanych aktywów trwałych należących do Grupy AWT”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu