Joint venture Rolls-Royce’a i Hispano- -Suizy rozpocznie pod koniec roku budowę fabryki elementów silników lotniczych.
Fabryka układów przeniesienia napędów — to cel Aero Gearbox International. To joint venture stworzone przez Rolls-Royce’a i Hispano-Suizy, którego centrala znajduje się w Colombes we Francji. Budowa zakładu produkcyjnego na Podkarpaciu ruszy pod koniec 2015 r. Zatrudni początkowo 110 osób, a rozpoczęcie pierwszych dostaw jest planowane w 2017 r. Spółka nie podała lokalizacji polskiej fabryki.
— Nie wiem, gdzie powstanie — mówi Krzysztof Ślęzak, szef Mieleckiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w której działa sporo spółek z Doliny Lotniczej.
„Nowy zakład będzie korzystał z doświadczeń fabryki Hispano-Suiza Polska w Sędziszowie Małopolskim” — podano w komunikacie.
Zakład koło Rzeszowa działa od 2001 r. i zatrudnia 550 osób. Na początku tego roku spółka Hispano-Suiza zdecydowała się na budowę drugiej fabryki w Polsce. Będzie ona kosztować 160 mln zł, mieć 8 tys. mkw. powierzchni, zatrudni 109 osób i powstanie do końca 2016 r. w pobliżu Sędziszowa Małopolskiego. Na ten projekt firma dostała grant rządowy. Według wstępnej umowy między Rolls-Royce’em a Hispano-Suizą zawartej na wyłączność na 25 lat, Aero Gearbox International zajmie się produkcją wyrobów dla pełnej gamy samolotów cywilnych. Układy przeniesienia napędu (inaczej skrzynie biegu) są kluczowym elementem silnika z napędem turbinowym.
JUŻ PISALIŚMY: „PB” z 21 listopada 2014 r.
„PB” informował w ubiegłym roku o dwóch projektach koncernu Rolls-Royce w Polsce — fabryce silników okrętowych w Gdańsku i lotniczych na południu Polski. Pierwszy z nich powoli nabiera kształtów. Co z nadmorskim?
Podpis: Małgorzata Grzegorczyk