Afera podatkowa zatacza coraz szersze kręgi

PAP
opublikowano: 10-12-2014, 11:52

Niemiecki dziennik "Sueddeutsche Zeitung" napisał w środę, że skala stosowanych przez Luksemburg kontrowersyjnych praktyk podatkowych wobec zagranicznych koncernów jest większa niż przypuszczano. Z przywilejów korzystały m.in. Skype i Disney.

Najważniejsze światowe firmy konsultingowe wspierały międzynarodowe koncerny w drastycznym obniżaniu zobowiązań podatkowych w porozumieniu z władzami finansowymi Luksemburga - czytamy w materiale opublikowanym na pierwszej stronie wiodącej niemieckiej gazety.

Dotychczas do udziału w tym procederze przyznała się firma Pricewaterhouse-Coopers. Z dokumentów, do których dotarła "SZ" wynika, że także KPMG, Deloitte i Ernst&Young zamieszane były we wspierany przez Luksemburg system unikania podatków.

"SZ" powołuje się na materiały przekazane w zeszłym miesiącu przez anonimowego informatora międzynarodowej organizacji dziennikarzy śledczych ICIJ.

Dokumenty dotyczą działalności 35 koncernów, w tym takich firm jak Skype, Disney czy Reckitt Benckiser. Jak pisze "SZ", dzięki uzyskanym w Luksemburgu przywilejom Skype mógł przez lata kasować do 95 proc. wpływów z opłat licencyjnych nie płacąc podatków. Część ujawnionych teraz umów przewiduje opodatkowanie zysków poniżej jednego procenta.

Koncerny oraz firmy doradcze podkreślają, że przestrzegały obowiązującego prawa. Władze Luksemburga oświadczyły, że stosowane praktyki były zgodne z prawem. Władze finansowe legalizowały rozwiązania podatkowe w negocjacjach z firmami konsultingowymi.

Pierwsze informacje o unikaniu podatków przez firmy działające w Luksemburgu pojawiły się w listopadzie i dotyczyły blisko 350 koncernów.

Według "SZ" Luksemburg próbuje obecnie pozbyć się opinii kraju będącego rajem podatkowym. Zapowiedział, że poinformuje wkrótce Francję i Belgię o umowach podatkowych zawartych przez koncerny z tych krajów. Minister finansów Luksemburga zapewnił, że jego kraj przekaże takie informację każdej stolicy, która zwróci się z wnioskiem w tej sprawie.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane