Aflofarm ukarany za reklamy

opublikowano: 27-11-2017, 22:00

UOKiK wziął się za reklamy suplementów diety sugerujące właściwości lecznicze produktów i wlepił spółce dużą karę.

Suplementy diety sprzedają się jak świeże bułeczki. Wartość rynku sięga 4 mld zł, a produkujące je firmy wydają setki milionów złotych na reklamy we wszystkich mediach. Problem w tym, że suplementy — zgodnie z prawem — powinny być reklamowane właśnie jak świeże bułeczki, czyli jak żywność, tymczasem marketingowcy pokazują je jak leki.

W poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów(UOKiK) ogłosił, że po trwającym od kwietnia ubiegłego roku postępowaniu przeciwko spółce Aflofarm Farmacja Polska nałożył na nią prawie 26 mln zł kary. Powód to wprowadzające w błąd reklamy suplementów diety, które były prezentowane tak, by sprawiać wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Urząd zlecił nawet badania firmie TNS, by sprawdzić, jak widzowie odbierali reklamy.

— Badania potwierdziły, że konsumenci oglądający reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą. Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu — mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK. Kara od UOKiK nie jest ostateczna. Aflofarm miał prawo się od niej odwołać i to uczynił.

— Nie zgadzamy się z decyzją UOKiK, który zakwestionował reklamę RenoPurenu, ani tym bardziej z orzeczoną nieproporcjonalną i rażąco wysokąkarą. Odwołaliśmy się od decyzji i sprawa zostanie rozstrzygnięta na drodze sądowej — mówi Jacek Furman, prezes Aflofarm Farmacja Polska.

Przypomnijmy, że na początku tego roku cztery organizacje zrzeszające producentów suplementów (w tym Polfarmed, do którego należy Aflofarm) przygotowała kodeks dobrych praktyk reklamowych. Firmy członkowskie zobowiązały się w ramach kodeksu m.in. do umieszczania nazwy „suplement diety” w prawym dolnym rogu reklamy i do tego, że nie będą odnosić się w przekazie marketingowym do konkretnych chorób, co mogłoby wskazywać właściwości lecznicze produktów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Aflofarm ukarany za reklamy