Agencja Inwestycji i Handlu ma projekt

W ustawie o PAIH jest wszystko, co zapowiadało Ministerstwo Rozwoju. Skutki zmian będzie można ocenić za trzy lata.

Ministerstwo rozwoju przygotowało na niecałych czterech stronach projekt ustawy o Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH). W ciągu ostatnich kilkunastu lat było już kilka prób stworzenia instytucji odpowiadającej za promocję gospodarczą, która łączyłaby zadania kilkudziesięciu organizacji. Tym razem zanosi się na sukces. — Dokument odzwierciedla zapowiedziane wcześniej i częściowo już realizowane działania. Najciekawsze będzie, jak agencja zadziała w praktyce — podkreśla Kiejstut Żagun z KPMG.

Zobacz więcej

Tomasz Pisula, szef PAIH ARC

Już to robią

Zadaniami agencji będą (i już są): promocja eksportu, szczególnie małych i średnich firm, promocja branż, wspieranie napływu inwestycji zagranicznych oraz polskich inwestycji za granicą i w Polsce, a także dostarczanie przedsiębiorcom informacji o rynkach (polskim i zagranicznych), w tym prowadzenie portalu informacyjnego i organizowanie przedsięwzięć informacyjnych i promocyjnych w Polsce i za granicą.

— Dobrze, że nowa agencja zajmująca się promocją eksportu będzie funkcjonowała nie jako kolejny urząd, tylko jako spółka skarbu państwa. Dobrze, że podstawą jej funkcjonowania będzie krótki, przejrzysty i zrozumiały dla każdego przedsiębiorcy dokument. Trochę żal, że na drugi plan schodzi przyciąganie inwestycji zagranicznych, czyli tworzenie nowych miejsc pracy dla Polaków — komentuje Sławomir Majman, były prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ), która 2 lutego zmieniła nazwę na PAIH.

Były falstarty

PAIH jest częścią grupy Polskiego Funduszu Rozwoju i ma działać jako spółka akcyjna. Może udzielać pomocy finansowej z unijnych programów czy dotacji na promocję eksportu. Ma wykonywać zadania powierzone przez ministra rozwoju, a także inne podmioty, w szczególności PFR. Podmioty powierzające zadania muszą zapewnić też finansowanie.

W ciągu trzech lat od wejścia w życie ustawy PAIH zlikwiduje Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji, których mienie (a także należności i zobowiązania) może przejąć — w przypadku majątku MSZ — po zasięgnięciu opinii tego resortu. W uzasadnieniu do ustawy resort rozwoju wyjaśnia, że struktura WPHI nie jest dostosowana do potrzeb przedsiębiorców: na 49 z nich aż 29 działa w Europie, a część jest zlokalizowana w stolicach państw, które nie zawsze są centrami biznesowymi. Docelowo ma powstać 69 biur — oddziałów lub spółek prawa handlowego, m.in. w Wietnamie, Kenii, Iranie i Singapurze.

— Na razie nie obyło się bez paru falstartów: Polska zamknęła WPHI w Berlinie tuż przed targamiw Hanowerze, a w Kazachstanie — przed wystawą światową — zauważa Sławomir Majman. Zagraniczne biura handlowe mają wprowadzić płatne usługi, m.in. za analizy rynku, matchmaking i poszukiwanie partnerów. — Też próbowałem to zrobić, ale po dwóch tygodniach zrezygnowałem, bo nie było chętnych, a przedsiębiorcy, którym to proponowałem, byli niemiło zaskoczeni — mówi Sławomir Majman.

Skąd pieniądze

W ocenie skutków regulacji rozpisano potrzeby finansowe PAIH. W tym roku będzie to 45,5 mln zł (przy założeniu, że zatrudnienie wynosi 142 etaty), z czego 23 mln zł na otwarcie i funkcjonowanie zagranicznych biur handlowych. Koszty zostaną pokryte z pieniędzy przeznaczanych dotychczas dla PAIIZ (10,5 mln zł) i 35 mln zł dodatkowych funduszy z budżetu państwa. Pozwoli to na utrzymanie sześciu zagranicznych biur handlowych uruchomionych w 2016 r. i otwarcie 12 nowych w tym roku.

Po likwidacji wszystkich WPHI agencja będzie dysponowała także 91,5 mln zł dotychczas przekazywanym wydziałom. Łącznie z funduszami, które dotychczas dostawała PAIIZ, będzie to 102,5 mln zł. Projekt nie został poddany konsultacjom ze względu na „wąskizakres podmiotowy” i „brak szerszych skutków społecznych”. Ustawa ma wejść w życie w siedem dni od ogłoszenia. Natomiast ocenę jej skutków MR chce przeprowadzić najwcześniej za trzy lata. Zamierza zmierzyć liczbę przedsiębiorstw, które dostaną wsparcie w ekspansji zagranicznej czy liczbę imprez promocyjnych za granicą.

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Agencja Inwestycji i Handlu ma projekt