Agros stawia na Belvedere

Katarzyna Ja·wi¸ska
opublikowano: 1999-12-16 00:00

Agros stawia na Belvedere

WSPÓŁDZIAŁANIE: Agros, kierowany przez Zofię Gaber, popiera Belvedere w sporze z BAT. fot. ARC

Francuska spółka Belvedere, która przegrała proces o wódkę Sobieski z British American Tobacco, zyskała nieoczekiwane wsparcie. Po jej stronie opowiedział się Agros, właściciel marki Sobieski na terenie Polski. Przedstawiciele holdingu twierdzą, że koncern tytoniowy nie ma prawa zlecać spirytusowym firmom produkcji wódki pod tym znakiem.

Do sporu między Belvedere Dystrybucja a koncernem tytoniowym British American Tobacco o znak wódki Jan III Sobieski dołączył Agros. Warszawski holding twierdzi, że jest wyłącznym właścicielem tej wódczanej marki na rynku polskim. Licencję na jej używanie przyznał właśnie francuskiej spółce. Tymczasem kilka tygodni temu łódzki sąd uznał, że spółka Belvedere złamała zasady uczciwej konkurencji. Sprzedaje bowiem wódkę, której etykieta jest bardzo podobna do opakowania papierosów firmowanych przez BAT.

Produkcja trwa

Nieprawomocnym zakazem sądu nie przejęły się Polmos z Sieradza i stołeczny Koneser. Wytwarzają one wódkę Jan III Sobieski na licencji Belvedere. Karol Wiśniewski, zarządca komisaryczny fabryki z Sieradza, podkreśla, że dzięki Sobieskiemu firmie udało się uniknąć upadłości.

Proste wyjście

Jeden ze specjalistów prawa patentowego, który zastrzegł sobie anonimowość, twierdzi, że Belvedere od początku mogło uniknąć sporu z BAT. Alkoholowy koncern jest bowiem światowym właścicielem marki Sobieski Polish Vodka. Ma także prawo do związanego z tą nazwą znaku graficznego: budynku Belweder w tle napisu. W Polsce Belvedere odsprzedało markę firmie Agros. Belvedere może jednak sprzedawać wódkę Sobieski Polish Vodka w kraju — ma na to licencję od stołecznego holdingu.

Belvedere wprowadziło jednak na etykietę swojej wódki znak Jan III Sobieski, a nie Sobieski Polish Vodka.

Wstawiennictwo Agrosu

Dołączający do sporu Agros może całkowiecie zmienić sytuację. Lidia Kulesza, pełnomocnik zarządu Agrosu ds. sprzedaży i marketingu, twierdzi, że holding jest uprawniony od 1992 roku do rejestracji marki Sobieski Polish Vodka, a od 1997 roku do rejestracji znaku słownego Sobieski w klasie alkoholi. Jej zdaniem, jedynie, Agros albo jego licencjobiorcy mogą sprzedawać w Polsce alkohol używając nazwiska polskiego króla.

— BAT, który udzielił prawa do produkcji wódki pod nazwą Jan III Sobieski żyrardowskiemu Polmosowi, uczynił to bezprawnie. Nie ma bowiem zarejestrowanej marki w klasie alkoholi — twierdzi Lidia Kulesza.

Anna Kozerska, rzecznik BAT, przyznaje, że tytoniowy koncern nie ma takiej rejestracji. Jej zdaniem, nie jest to jednak konieczne, bo firma nie daje licencji na wytwarzanie wódki, a jedynie na znak towarowy.