Czy historia Artex IT pokazuje, że 25 lat doświadczenia we wdrażaniu systemów informatycznych daje integratorowi unikalne kompetencje, by dziś skutecznie projektować i implementować rozwiązania sztucznej inteligencji?
Tak, nasze doświadczenie z wdrożeniami systemów ERP było fundamentem, dzięki któremu mogliśmy wejść w świat AI. Punktem przełomowym w naszym myśleniu był wyciek poufnych danych Samsunga do ChatGPT w kwietniu 2023 r. Wtedy zobaczyliśmy, że korzystanie z otwartych modeli chmurowych może być ogromnym zagrożeniem dla firm. Niedługo później Samsung podzielił nasz punkt widzenia – uruchomił własne, zamknięte rozwiązania on-premise. Ten krok Samsunga utwierdził nas w przekonaniu, że oto otwarta jest nowa droga rozwoju AI – i to bardziej interesująca dla przedsiębiorców.
Wielu naszych klientów wprost zakazało używania w obsłudze ich systemów otwartych LLM (Large Language Model – Dużych Modeli Językowych, czyli zaawansowanych systemów AI wytrenowanych na ogromnych zbiorach danych). To zmusiło nas do poszukiwania własnej ścieżki. Zbudowaliśmy zespół badawczy, który testował różne modele i technologie w praktyce. Okazało się, że nie istnieje jedno idealne rozwiązanie – trzeba integrować wiele wyspecjalizowanych modeli, a doświadczenie z ERP bardzo pomogło nam w dostosowywaniu ich do specyficznych potrzeb firm.
Co sprawiło, że po latach działalności jako integrator systemów IT firma dostrzegła szansę w tworzeniu modeli sztucznej inteligencji i zdecydowała się na taki zwrot?
Impuls przyszedł od klienta, który zgłosił problem. Po tym, jak odnotował straty sięgające dwóch milionów złotych, przeprowadził analizę sytuacji, która wykazała, że ich przyczyną były niedokładne prognozy zamówień w systemie ERP oraz wymuszone przez ten system promocje. Wtedy postanowił zapobiec ewentualnemu powtórzeniu się podobnej straty w przyszłości. Poprosił nas o rozwiązanie korzystające z AI. Po trzech miesiącach intensywnych prac udało nam się zmniejszyć straty o ponad 30 proc., co dało naszemu klientowi oszczędności rzędu 600 tys. zł.
Nasza współpraca z nim pokazała, że własne modele, działające wyłącznie w zakresie lokalnym, mogą być precyzyjniejsze, a w konsekwencji również bardziej opłacalne niż korzystanie z dużych chmurowych systemów LLM. Tym bardziej że nasi klienci mogą traktować tego rodzaju usprawnienie użytkowanych w ich firmach systemów nie jako koszt, lecz jako inwestycję przynoszącą wymierne zyski. Dziś wiemy już, że pracownik wyposażony w rozwiązanie AI, dostosowane do użytkowanych w firmie systemów, potrafi zastąpić wielu pracowników pozbawionych tak skalibrowanych narzędzi sztucznej inteligencji.
Wielu menedżerów postrzega AI jako usługę dostarczaną przez globalnych operatorów chmurowych, opartą na modelach trenowanych na gigantycznych zbiorach danych. Jak Artex IT odnosi się do takiego podejścia?
Świadomość wielu przedsiębiorców jest ograniczona, skoro nierzadko bywa, że sztuczną inteligencję utożsamia się z ChatGPT, a przecież to tylko nieduży fragment całego obrazu. Duże modele chmurowe oferują świetną pomoc, ale w biznesie większą przewagę daje przedsiębiorcy AI lokalna, wyszkolona na danych konkretnej firmy. Tym bardziej że coraz więcej firm nie chce przekazywać swoich poufnych informacji, np. cen, receptur czy danych o klientach i kontrahentach do zewnętrznych chmur. W takim kontekście taki globalny gigant jak NVIDIA, ale też nasze Ministerstwo Cyfryzacji stawiają na wspieranie rozwoju rozwiązań lokalnych.
Jako integrator IT z bogatym doświadczeniem widzimy, że właśnie w tym kierunku zaczyna podążać rynek. Dochodzi do formowania się trendu kreowania lokalnych narzędzi AI. Na co dzień doświadczamy przewag, jakie daje przedsiębiorcom lokalne AI, np. duży chmurowy model AI może rozpoznać, że na zdjęciu jest jabłko, i nawet podać jego odmianę, ale model lokalny potrafi dodatkowo określić klasę jakości, wskazać wady i podpowiedzieć przedsiębiorcy, któremu z kontrahentów najlepiej sprzedać takie jabłka. Tu tkwi różnica między uzyskaniem „ogólnej wiedzy” a szczegółowymi danymi niezbędnymi przedsiębiorcy do uzyskania realnej przewagi w biznesie.
Czy małe i średnie firmy rzeczywiście mogą korzystać z własnych, lokalnych modeli AI – opartych wyłącznie na firmowych danych i niezależnych od globalnych dostawców chmury – czy to wciąż bardziej wizja niż praktyka?
Jeszcze pięć lat temu moglibyśmy mówić, że to marzenia, ale obecnie to już jest rzeczywistość. Ceny serwerów umożliwiających uruchomienie własnej, lokalnej AI zaczynają się od 20 tys. zł, a w przedziale cen od 50 do 100 tys. zł można mieć naprawdę wydajne rozwiązania AI. To nie jest już wyłącznie nasza przełomowa innowacja Artexit, bo przecież NVIDIA także wprowadza rozwiązania dedykowane MŚP, np. DGX Spark za ok. 4 tys. USD.
Dodatkowo w Polsce dostępny jest już model językowy PLLuM (Polish Large Language Model – zob. plum.org.pl), który można pobrać i trenować lokalnie. Artexit proponuje swoim klientom, ale też wszystkim zainteresowanym automatyzację procesów trenowania. Naszym celem jest to, by każdy przedsiębiorca mógł skorzystać z AI tak łatwo, jak dziś korzysta z ERP.
Czy Artex IT, oferując przedsiębiorstwom sztuczną inteligencję na ich własny użytek, mówi o wizji, czy też proponuje realne i przetestowane w boju rozwiązania?
To już nie jest zapowiedź czy obietnica, ale realne rozwiązania, sprawdzone w boju. W Artex IT wypracowaliśmy już 16 produktów AI, w tym unikalną na skalę europejską aplikację mobilną działającą podobnie jak ChatGPT, ale całkowicie lokalnie – bez zewnętrznej chmury obliczeniowej i bez udostępniania przez przedsiębiorstwo jego danych zewnętrznym operatorom.
Z palety dostępnych w Artex IT narzędzi AI warto wyróżnić „asystentkę AI”, czyli narzędzie, które zna firmę od podszewki, bo ma dostęp do ERP, GPS, e-maili czy CRM. Nie tylko odpowie ona przedsiębiorcy na jego pytania, ale też przypilnuje procesów, przypomni o zadaniach i automatycznie zareaguje na niepokojące zdarzenia. Z moich osobistych doświadczeń wynika, że odkąd korzystam z „asystentki AI”, nie muszę już przeglądać setek maili czy dzwonić do poszczególnych pracowników – po co mam to robić, skoro system sam przekazuje mi wszystkie, kluczowe informacje? To nowy wymiar zarządzania.
Jakie kierunki rozwoju biznesowego wyznacza sobie Artex IT? Czy wdrożenie własnych rozwiązań AI w małych i średnich firmach może podważyć dominujące dziś wyobrażenia o sztucznej inteligencji w biznesie i wywołać rynkowe przetasowanie?
Sztuczna inteligencja zmienia wszystko, w tym także przedsiębiorców i ich pracowników. W firmie panuje pełne przekonanie, że to nie chwilowa moda, ale fundament nowej rewolucji przemysłowej. Wydajność pracy wzrośnie tak bardzo, że realna staje się wizja czterodniowego tygodnia pracy.
Naszym celem jest połączenie AI z robotyką i wizją komputerową. Pracujemy już nad prototypami autonomicznych maszyn, np. robota, który za pomocą uczenia maszynowego rozpozna chwasty i usunie je laserem na polu, pośród upraw. Mam poczucie, że jesteśmy na początku drogi. Wierzymy, że wkrótce podobne rozwiązania będą powszechnie dostępne dla każdej branży.