AI pomoże wielu spółkom z GPW

Mikołaj ŚmiłowskiMikołaj Śmiłowski
opublikowano: 2023-02-20 20:00

W Europie Środkowo-Wschodniej większość beneficjentów sztucznej inteligencji znajdziemy w sektorze IT, ale nie tylko - wynika z raportu analityków Ipopemy.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie sektory na polskiej giełdzie zyskają na nowym trendzie
  • które spółki najbardziej skorzystają ze sztucznej inteligencji
  • gdzie za granicą szukać okazji
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Nowy trend inwestycyjny związany ze sztuczną inteligencją zawładnął wyobraźnią inwestorów. Popularność chatu GPT-3 przygotowanego przez OpenAI, w którym spore udziały ma Microsoft, podniosła notowania akcji spółek, które wykorzystują rozwiązania powiązane ze sztuczną inteligencją lub mają zamiar je wprowadzić. Mimo że pierwotnie zyskiwały wyłącznie podmioty notowane w USA, moda dość szybko dotarła również na Stary Kontynent. W Polsce oraz w innych krajach Europy Środkowo Wschodniej poznaliśmy już pierwszych beneficjentów ruchu. Analitycy Ipopemy w specjalnym raporcie wytypowali sektory oraz spółki, które mogą na sztucznej inteligencji zyskać najbardziej.

Liderzy znad Wisły

Jeśli chodzi o polski rynek akcji, oczywistym kandydatem Ipopemy do zwycięstwa w wyścigu po najbardziej praktyczne zastosowanie sztucznej inteligencji w biznesie jest LiveChat, oferujący usługi wspierające sprzedaż i obsługę klientów. Mimo że inwestorzy odkryli już jego potencjał i w ciągu ostatnich dwóch tygodni podbili notowania o 20 proc., to analitycy widzą miejsce do dalszej zwyżki. Ich zdaniem rozwiązania zbliżone do tych zaprezentowanych przez OpenAI, które zapowiedział LiveChat, mogą spowodować nawet 25-procentowy wzrost rocznego zysku EBITDA w stosunku do dotychczasowych prognoz. Dostrzegli to także analitycy z innych biur maklerskich, którzy jeden po drugim podnieśli o kilkadziesiąt procent cenę docelową akcji spółki.

Inne podmioty z polskiego sektora IT, które podobnie jak LiveChat oferują usługi w modelu SaaS, to Woodpecker, twórca asystenta sprzedaży B2B oraz Brand24, oferujący narzędzia monitoringu internetu i mediów społecznościowych. Obie spółki wkrótce mogą wdrożyć technologie rodem z chatu GPT-3, co nie tylko usprawni dotychczasowe usługi, ale poszerzy ofertę o nowe.

Godną uwagi kategorią są też spółki z sektora IT, które od dłuższego czasu korzystają z technologii powiązanej ze sztuczną inteligencja i uczeniem maszynowym. Przykładem może być Datawalk, twórca platformy analitycznej, która służy m.in. do wykrywania wyłudzeń czy przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy. Pozytywne efekty mody na AI mogą odczuć również Asseco Poland i Comarch, którym sztuczna inteligencja pomoże ograniczyć koszty związane z kodowaniem oraz testowaniem usług.

Mniej oczywisty wybór

Mniejsze koszty to tylko jedna z wielu zalet technologii AI w sektorze gier wideo. Sposób wdrożęnia sztucznej inteligencji oraz jej efekty będą zależeć od decyzji poszczególnych spółek, jednak potencjalne pozytywne skutki wskazane przez analityków Ipopemy to uproszczenie procesu produkcyjnego, wsparcie projektowania graficznego oraz dźwiękowego. Warto jednak zauważyć, że w tej kwestii mogą pojawić się kontrowersje prawne wynikające z praw autorskich. Chatboty realizują bowiem żądania użytkowników korzystając ze źródeł internetowych, dlatego trudno określić na ile ich komercyjne wykorzystanie jest legalne.

Tego rodzaju problemów nie powinny mieć spółki biotechnologiczne, szczególnie Ryvu Therapeutics i Selvita, które mają dużą ekspozycję na AI poprzez autorskie rozwiązania, nie powiązane z dostępnymi publicznie chatbotami. Zdaniem analityków szczególnie Ryvu jest godne uwagi ze względu na najbardziej innowacyjne narzędzia związane z uczeniem maszynowym i danologią (ang. data science). Selvita korzysta z AI w ramach Ardigenu, spółki córki oraz innych powiązanych organizacjach prowadzących badania.

Można wymienić jeszcze kilka sektorów, które mogą skorzystać na wdrożeniu rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją. Telekomom, mediom, e-commerce'owi, bankowości oraz sektorowi konsumenckiemu AI pomoże przede wszystkim ograniczyć koszty, szczególnie jeśli chodzi o współpracę z klientem. Poprzez automatyzację usprawni i przyspieszy też operacje wewnątrz biznesu.

Polscy beneficjenci

SektorSpółki
ITLiveChat, Woodpecker, Brand24, DataWalk, Asseco Poland, Comarch, Vercom, R22
BiotechnologiaSelvita, Ryvu Therapeutics
Telekomy i MediaCyfrowy Polsat, Orange Polska, Wirtualna Polska, Agora, ATM Grupa
E-commerceAllegro, Inpost, Answear, Shoper
Usługi i konsumenciLPP, Pepco, CCC, Dino, Wittchen, VRG, Eurocash, AmRest

Źródło: Ipopema

Nie tylko Polska

Przedstawicieli sektorów, które zdaniem analityków Ipopemy najbardziej skorzystają na upowszechnieniu sztucznej inteligencji, warto poszukać również za granicą. W Rumunii ciekawym wyborem może być Bittnet, który skorzysta z AI, aby usprawnić działalność edukacyjną. W Chorwacji warto przyjrzeć się Adrisowi, który dzięki sztucznej inteligencji może zdecydowanie zmniejszyć koszty działalności ubezpieczeniowej. W Serbii Metalac, który stworzył własny kanał sprzedaży internetowej poprzez AI zautomatyzuje proces współpracy z klientem. W bardzo podobny sposób, bo również za pośrednictwem czatu ograniczą koszty oraz poprawią relację z klientami słoweńscy Triglav oraz NLB Banka.

Jest w czym wybierać

PaństwoSpółki
RumuniaBittnet, MedLife, Purcari, Sphera Franchise, One United, Bucharest Stock Exchange
ChorwacjaHrvatski Telekom, Adris Grupa, Podravka, Atlantic Grupa
SerbiaMetalac
SłoweniaTriglav, NLB Banka

Źródło: Ipopema