Akademia nie tylko dla innowatorów

opublikowano: 09-12-2020, 15:20

Program PARP przekonał przedsiębiorców, że ratunkiem na kryzys wywołany pandemią są innowacje. Teraz będą wdrażać je w firmach.

POSTAWIĆ NA NOWINKI:
POSTAWIĆ NA NOWINKI:
Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP, podkreśla, że niepewność gospodarcza spowodowana pandemią pokazała, jak istotna jest innowacyjność firm w walce o pozycję rynkową.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zamknęła drugą edycję Akademii Menedżera Innowacji (AMI). Wzięło w niej udział 86 osób z 26 firm. W poprzedniej edycji programu uczestniczyło 48 osób z 16 przedsiębiorstw.

AMI to autorski projekt szkoleniowo- doradczy, który przedstawiciele PARP będą prowadzili do końca czerwca 2023 r. Eksperci rządowej agencji szacują, że we wszystkich pięciu edycjach Akademii weźmie udział 1,1 tys. pracowników MŚP i dużych firm. Całkowity budżet przedsięwzięcia to ok. 30 mln zł.

Zbadać innowacyjność

AMI jest przeznaczona dla wszystkich przedsiębiorstw – bez względu na wielkość i branżę, w której działają. Program pomaga przedstawicielom kadry zarządzającej i właścicielom firm podnosić kwalifikacje dotyczące wdrażania nowatorskich procesów, produktów i usług. Eksperci AMI sprawdzają z menedżerami spółek poziom ich innowacyjności w sześciu obszarach (kultura innowacyjności, zrozumienie biznesu, strategia, struktura organizacyjna, potencjał i zasoby, procesy).

– Punktem wyjścia do wzmacniania innowacji w firmach powinno być wzmocnienie kapitału ludzkiego. Ważne jest kształtowanie takich postaw jak otwartość na współpracę i podejmowanie ryzyka. Istotne jest również krzewienie wiedzy na temat możliwości wdrażania innowacji w przedsiębiorstwach i korzyści z tym związanych. Kluczową rolę w rozwoju nowatorskich firm odgrywają menedżerowie mający odpowiednie kompetencje dotyczące kształtowania kultury innowacyjnej w przedsiębiorstwach – zwraca uwagę Jarosław Gowin, minister rozwoju, pracy i technologii.

Tryb stacjonarny i zdalny

Pierwszy zjazd uczestników drugiej edycji AMI odbył się tuż przed wybuchem pandemii. Kolejne spotkania dla przedsiębiorców i ich pracowników miały formę zarówno zdalną, jak i stacjonarną.

AMI łączy teorię z praktyką.

– Oferuje wykłady i warsztaty dla menedżerów i przedstawicieli firm. Odbywają się one w ramach dwudniowych spotkań. Zajęcia w zespołach warsztatowych są prowadzone przez doświadczonych praktyków biznesu. Uczestnicy analizują doświadczenia polskich przedsiębiorców i sprawdzają, jak z wdrażaniem innowacji radzą sobie najlepsi. Cenna jest również współpraca pracowników firm z przydzielonymi im doradcami biznesowymi – zwraca uwagę Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Podkreśla, że 26 przedsiębiorców ma już gotowe projekty wdrożeniowe, które odpowiadają na potrzeby ich firm. Chodzi m.in. o tworzenie i doskonalenie produktów, a także o zwiększanie kompetencji menedżerów w zakresie zarządzania talentami.

– Kryzys wywołany pandemią uświadomił osobom zarządzającym firmami, jak istotna jest umiejętność dostosowywania biznesu do błyskawicznie zmieniających się warunków gospodarczych. O wartości pracownika coraz częściej świadczy kreatywność i elastyczność działania w najbardziej niesprzyjających okolicznościach. Takiego podejścia na szczęście można się nauczyć i warto je rozwijać – zaznacza Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Niezbędny wkład własny

Program przewiduje 50 godzin usług doradczych dla mikrofirm i 120 godzin dla pozostałych przedsiębiorstw. Projekt jest finansowany z pieniędzy unijnych. MŚP mogą liczyć na wsparcie w wysokości 80 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. W przypadku dużych spółek będzie to 50 proc. To oznacza, że maksymalny wkład własny MŚP za jednego pracownika biorącego udział w AMI wynosi ok. 6,5 tys. zł (w przypadku dużego przedsiębiorstwa – ok. 16 tys. zł).

– Ponad 80 proc. uczestników pierwszej edycji zdecydowanie pozytywnie oceniło dostosowanie programu do ich oczekiwań i potrzeb zawodowych. Nie dziwi więc to, że zakończona właśnie druga edycja cieszyła się jeszcze większą popularnością i mam nadzieję, że to rosnące zainteresowanie AMI uda się utrzymać w przyszłości. Tym bardziej, że niepewność gospodarcza spowodowana epidemią koronawirusa dobitnie pokazała, jak istotna jest innowacyjność firmy w walce o pozycję rynkową. Dzięki nowatorskim rozwiązaniom spółki łatwiej zdobywają przewagi konkurencyjne i dostosowują się do zmieniającego się otoczenia biznesowego – podkreśla Małgorzata Oleszczuk.

Na inspirujący wymiar AMI zwracają uwagę także jej uczestnicy.

– Dzięki pozyskanym informacjom i narzędziom zbadaliśmy zdolność naszego przedsiębiorstwa do wdrażania innowacji. AMI jest programem zarówno dla doświadczonych innowatorów, jak i przedstawicieli biznesu, którzy dopiero zastanawiają się, jak wprowadzać niesztampowe rozwiązania – ocenia Łukasz Radosiński z wrocławskiej firmy Novasell, która działa w branży chemicznej.

Zachwala współpracę z doradcami i trenerami biznesowymi, którzy dzielą się wiedzą i doświadczeniem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane