W "Akcji Inwestor", w której inwestorzy - za pośrednictwem "PB" - zadają pytania zarządom spółek, do najbardziej aktywnych należy IB System (IBS). Oto, co wynika z dotychczasowych wypowiedzi spółki:
Giełdowa grupa od pewnego czasu zapowiada, że chce skupować swoje akcje, i to ze sporą premią. Wcześniej jednak musi sprzedać nieruchomości. Nie idzie to jednak tak gładko, jak się wcześniej spodziewano. Część pieniędzy firma miała przeznaczyć także na rozwój.
— Mamy oferty, jednak nie zdecydowaliśmy się na sfinalizowanie żadnej sprzedaży. Ceny, które nam proponowano były nieatrakcyjne. Gdybyśmy sprzedali nieruchomości po cenie niższej, niż wycena księgowa, miałoby to negatywny wpływ na wynik spółki — mówi Marcin Niewęgłowski, prezes IB System.
Działki w częściach
Największe zainteresowanie budzi budynek w Łodzi. Jest on jednak niemal w całości wynajęty i stanowi dla IBS źródło przychodów, dlatego firma nie chce oddać go tanio.
Atrakcyjnym aktywem jest też działka w Czosnowie. W sumie to 7,6 ha,
wyceniane na ok. 20 mln zł. Spowolnienie gospodarcze powoduje, że jest
niewielu chętnych, by wyłożyć jednorazowo taką gotówkę.
— Wydzieliliśmy dwie
działki inwestycyjne po 1 ha, a resztę — na działki budowlane. Mamy nadzieję, że
dzięki temu uda nam się je szybciej sprzedać. Zainteresowanie gruntem znacznie
wzrosło, gdyż nie wymaga już od klienta dużego zaangażowania finansowego —
wyjaśnia prezes IBS.
Z buy-backu zarząd nie rezygnuje. Jego skala będzie jednak zależna od tego, ile pieniędzy firma zbierze ze sprzedaży nieruchomości.
ZADAJ PYTANIE W AKCJI INWESTOR
Akcje na przejęcia
Najbliższe NWZ IBS zajmie się uchwałą o podwyższeniu kapitału docelowego. Skąd taki pomysł?
— Ma to na celu usprawinienie procesu podejmowania decyzji, zwłaszcza dotyczących możliwych przejęć — mówi Marcin Niewęgłowski.
IBS szuka spółek o profilu biznesowym, podobnym do działających w ramach
grupy I&B Consulting i Inwar Integracje. Obie te firmy w przyszłości (do
końca 2010 roku) mają trafić na New Connect.
Obie mogą się tez pochwalić
umacnianiem pozycji na rynku. I&B Consulting w lipcu sprzedało licencje
Microsoft dynamics AX do działającego w ramach międzynarodowej grupy kapitałowej
przedsiębiorstwa. Wspólnie z Microsoft, przygotowuje na wrzesień konferencje dla
przedsiębiorstw z branży chemicznej. Dzięki niej konferencji liczy na pozyskanie
nowych klientów z tej branży. Z kolei Inwar Integracje pozyskuje kolejne
zlecenia, a niedawno zakończył wart 1,2 mln zł kontrakt dla Merkury Engineering
Polska.
Bliżej szczęśliwego finału jest również planowane przejęcie Microtechu.
— W przyszłym tygodniu odbędzie się spotkanie po due dilligence. Nie powinno być niespodzianek — zapowiada prezes IBS.
Dodaje, że list intencyjny ma ważność do 31 sierpnia. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, już w IV kwartale Microtech może trafić do giełdowej grupy.
Zadowoleni z GPS
Wakacyjny sezon okazał się udany dla firmy, jeśli chodzi o sprzedaż GPS.
- Zapowiadaliśmy, że chcemy w tym roku mieć 7 proc. polskiego rynku GPS i nic nie wskazuje na to, abyśmy mieli nie zrealizować postawionych celów – mówi Marcin Niewęgłowski.
Coraz większą część przychodów spółki Media Service (z grupy IBS) stanowi nie tylko sprzedaż urządzeń, ale i aktualizacja map, oprogramowania oraz aktualizacje fotoradarów w jedynym legalnym na polskim rynku urządzeniu - lokalizatorze fotoradarów. Są to przychody generowane z usług, co w przyszłości w znacznym stopniu ma poprawić marże dla tej grupy asortymentu.
W przyszłym tygodniu pojawi się już nowa seria urządzeń nawigacyjnych, na które już teraz spółka ma zamówienia z sieci wielkopowierzchniowych.
Media Service zrezygnował natomiast z szerokiego rozwijania sieci sprzedaży pod szyldem Świat GPS. Został sklep internetowy i falgowy sklep w Warszawie na ulicy Puławskiej.
- Ten plan był bardzo kapitałochłonny. Zamiast tego docieramy do kolejnych
sklepów w całej Polsce. Jesteśmy już obecni nie tylko w sklepach
specjalistycznych takich, jak Media Markt, Saturn, ale także w mniejszych
sieciach i małych sklepach detalicznych. To była bardzo dobra decyzja – mówi
prezes IBS. Wykorzystując doświadczenie w dystrybucji spółka chce wchodzić do
sklepów z coraz większym asortymentem elektroniki.