Akcjonariusze wesprą AWSA 100 mln EUR

Katarzyna Kapczyńska
opublikowano: 17-06-2009, 00:00

Koncesjonariusz pilnie potrzebuje pieniędzy. Bez nich nie zdąży zbudować drogi przed EURO 2012.

Biurokracja hamuje szybki start budowy odcinka A2 z Nowego Tomyśla do Świecka

Koncesjonariusz pilnie potrzebuje pieniędzy. Bez nich nie zdąży zbudować drogi przed EURO 2012.

Do końca czerwca Autostrada Wielkopolska (AWSA), spółka z grupy Jana Kulczyka, koncesjonariusz m.in. autostrady A2 Nowy Tomyśl — Świecko, musi podpisać umowy z bankami. Będą one finansować projekt, którego budżet sięga 1,65 mld EUR. Europejski Bank Inwestycyjny zgodził się pożyczyć 1,2 mld EUR, więc zdobycie kredytów od instytucji komercyjnych wydaje się tylko formalnością. Zresztą już wczoraj rząd upoważnił ministra infrastruktury do podpisania umów związanych z finansowaniem, dzięki czemu spółka może w terminie zyskać zamknięcie finansowe. Nie oznacza to jednak automatycznego uruchomienia kredytów. Po podpisaniu umów z bankami trzeba zgłosić projekt A2 do notyfikacji w Brukseli. Po jej uzyskaniu minister finansów poprosi rząd o gwarancje. Może to potrwać kilka miesięcy.

Sypną groszem

Tymczasem AWSA pieniędzy potrzebuje szybko, bo jeśli chce zdążyć przed EURO 2012, budowę autostrady powinna rozpocząć w lipcu.

— Pracujemy nad rozwiązaniami, które pozwolą finansować budowę do czasu uruchomienia kredytów przez banki — mówi Robert Nowak, wiceprezes Autostrady Wielkopolskiej.

W grę wchodzi finansowanie prac z pieniędzy akcjonariuszy, którzy zadeklarowali 15-procentowy wkład własny.

— Jeśli mamy ruszyć niezwłocznie po podpisaniu umów kredytowych, to od razu będą potrzebne duże pieniądze. W grę wchodzi przekazanie przez akcjonariuszy w początkowej fazie inwestycji ponad 100 mln EUR — ocenia Robert Nowak.

Głównymi akcjonariuszami AWSA są firmy z grupy Jana Kulczyka (ponad 30 proc.), Meridiam Infrastructure (19,9 proc.) i Polska Grupa Energetyczna (19,8 proc.).

Według informacji "PB", akcjonariusze udzielą AWSA finansowego wsparcia.

Gotowy wykonawca

Na szybki start robót nalega wykonawca — firma Strabag.

— Od miesięcy przygotowujemy się do budowy odcinka A2 Nowy Tomyśl — Świecko, choć jeszcze nie mamy podpisanej umowy wykonawczej. Z własnych funduszy zainwestowaliśmy już m.in. w wytwórnie betonu. Jesteśmy gotowi zacząć budowę autostrady w połowie lipca — mówi Paweł Antonik, prezes Strabaga.

Autostrada powinna być gotowa do wiosny 2012 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu