Allegro sprzeda i... zapłaci

Największa w regionie platforma e-commerce pracuje nad własną ofertą finansową — twierdzą źródła „PB”. Spółka nie zaprzecza, buduje armię technologiczną, a eksperci widzą w tym ogromny potencjał

Przeczytaj artykuł i poznaj szczegóły przygotowywanej strategii

Allegro chce być samowystarczalne

opublikowano: 20-02-2020, 22:00

Największa w regionie platforma e-commerce pracuje nad własną ofertą finansową — twierdzą źródła „PB”. Spółka nie zaprzecza, buduje armię technologiczną, a eksperci widzą w tym ogromny potencjał

Grupa Allegro, właściciel największej platformy e-handlowej w Polsce, chce wyeliminować pośrednikow. Pracuje nad strategią rozwoju własnych usług finansowych — twierdzą niezależne od siebie źródła „PB”, które zastrzegają sobie anonimowość. Biuro prasowe nie odnosi się do tych informacji, a na pytania naszej redakcji odpisuje zdawkowo „jest za wcześnie, żebyśmy mogli powiedzieć coś konkretnego”.

Zobacz także
SPRZEDAĆ Z ZYSKIEM:
SPRZEDAĆ Z ZYSKIEM:
Dynamiczny rozwój Allegro, którym kieruje Francois Nuyts, leży w interesie grupy londyńskich funduszy private equity, które kupiły spółkę w 2016 r. za ponad 3,25 mld USD. Wcześniejszy właściciel platformy zapłacił za nią 1,44 mld USD w 2008 r.
Fot. Marek Wiśniewski

Ważny moment

O ambitnych planach Allegro dyskutuje się w kuluarach od dwóch tygodni, czyli od momentu, gdy spółka przejęła fintech FinAi. To internetowy pośrednik kredytowy koncentrujący się na współpracy z bankami, który operacyjnie wystartował latem 2018 r., a zakończył działalność jesienią rok później. Według rynkowych opinii zawiodły dobre doświadczenia użytkownika (tzw. UX), a raczej ich brak. Jednak mocnymi stronami fintechu, które przekonały lidera e-handlu do przejęcia, są pracownicy, którzy liczyli na to, że znajdzie się dla nich miejsce na czyimś pokładzie, oraz technologia sprawnie mieląca ogromne ilości danych pod kątem ryzyka kredytowego. Zarówno o jednym, jak i drugim pochlebnie mówiło się na rynku.

— Rozpoczęliśmy mocną współpracę z FinAi. Jak wiele firm, także i my staramy się pozyskać jak najwięcej deweloperów do rozwoju naszej platformy. Obecnie mamy na pokładzie w technologii 900 osób i w 2020 r. planujemy pozyskać kolejne 130 osób. Tym chętniej zdecydowaliśmy się na współpracę z ponad 30-osobowym zespołem stworzonym przez FinAI, żeby móc dalej rozwijać platformę oraz usługi Allegro dla klientów i sprzedawców — mówi Paweł Klimiuk, rzecznik prasowy Allegro.

— Allegro Finanse to robocza nazwa projektu, który może pójść w dwóch kierunkach. Bardziej prawdopodobnym pomysłem jest wykorzystanie spółki FinAi jako pomostu łączącego Allegrowiczów z bankami. Tym sposobem spółka e-commerce nie weźmie na siebie ryzyka kredytowego, co musiałaby zrobić oferując własne pożyczki. Ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła — twierdzi nasz informator.

Moda na samodzielność

Allegro powstało nad Wisłą ponad 20 lat temu. Obecnie to ponad 21 mln zarejestrowanych klientów, a tylko w ubiegłym roku skorzystało z niej 140 tys. sprzedawców (14-procentowy wzrost r/r), którzy opublikowali 130 mln ofert (40-procentowy wzrost r/r). Spółka ma dwóch operatorów płatności, którzy oferują m.in. e-przelewy, płatności kartowe, ratalne. Pierwszym, z dłuższym stażem, jest PayU, które jeszcze kilka lat temu miało tego samego właściciela co Allegro — południowoafrykańskiego Naspersa. Jednak w 2016 r. Allegro sprzedano konsorcjum funduszy Cinven, Permira i Mid Europa Partners, co spowodowało, że interesy biznesowe siostrzanych spółek „rozbiegły się”, twierdzą dwaj nasi rozmówcy. Ich zdaniem to spowodowało, że na początku listopada 2017 r. na platformie handlowej zadebiutowały Przelewy24, poszerzając jej ofertę m.in. o płatności odroczone, czy na tzw. jeden klik — Blik.

— Allegro chciałoby wygasić współpracę z PayU, które jest pośrednikiem w kredytach ratalnych pomiędzy platformą a konsumentem. Operator płatności pobiera od Allegro nawet dwuprocentową prowizję od wartości kredytu udzielonego allegrowiczowi przez jeden z dwóch banków: mBank lub Aliora — twierdzi osoba, zbliżona do Allegro, które zastrzega sobie anonimowość.

Oprócz PayU Allegro bezpośrednio współpracuje z BNP Paribas i PayPo, firmą pożyczkową, która udziela finansowania w ramach płatności odroczonych. Światowi giganci coraz śmielej wchodzą na cudze terytorium, a przykłady można mnożyć. Np. Amazon wszedł w kredyty ratalne, Apple wprowadził na rynek kartę kredytową, Google chce zaoferować rachunki bankowe, a Facebook pracuje nad autorską walutą libra i systemem płatności P2P.

— Mówi się, że Allegro chce być jak chiński Alibaba i stworzyć własny ekosystemoparty na płatnościach i produktach finansowych. Jest to realne — twierdzi osoba z sektora finansowego, która nie chce ujawniać nazwiska.

Morze możliwości

Inny rozmówca z branży pożyczkowej twierdzi, że „Allegro jest w stanie wdrożyć analogiczne rozwiązania płatnicze do tych, z których obecnie korzysta dzięki pośrednikom, najwcześniej za dwa lata, a nie za pół roku, co nieoficjalnie głosi rynek”. Kolejny nasz informator twierdzi jednak, że Allegro powinno się pośpieszyć. — W tym roku operacyjny start w Polsce planuje Amazon. Obstawiam, że zrobi to tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego.

Sukcesywnie będzie odbierał klientów Allegro — dodaje nasze źródło. Co może zrobić Allegro?

— Allegro ma olbrzymi potencjał, aby rozwijać się w obszarze usług finansowych skierowanych zarówno do klientów detalicznych, jak i sprzedawców. Dysponuje ogromną ilością danych z jednej strony dotyczących transakcyjności sprzedawców, z drugiej tego, czego szukają klienci i ich przyzwyczajeń zakupowych. Jako lider rynku e-commerce ma możliwości kapitałowe, aby skorzystać z tej bazy i wprowadzać dodatkowe usługi — mówi Łukasz Wierdak, partner inwestycyjny MCI.

Jego zdaniem rozwój nowych usług wymaga budowy nowych kompetencji lub kupienia ich z rynku. Chodzi mu o udzielanie kredytów i pożyczek istniejącej bazie klientów czy płatności odroczonych, co może wspierać i zwiększać sprzedaż na platformie. Natomiast finansowanie sprzedających może jeszcze mocniej przywiązywać ich do platformy. Co więcej, ten kierunek rozwoju mocno wspiera dyrektywa PSD2, która m.in. pozwala na dostęp do rachunku i inicjowanie płatności w imieniu klienta — zwraca uwagę Łukasz Wierdak, który widzi w usługach finansowych duży potencjał biznesowy.

Podobne spostrzeżenia ma Katarzyna Jóźwik, dyrektor generalna firmy pożyczkowej Smartney. Jej zdaniem finansowanie w e-commerce, wspierające proces zakupowy w jego trakcie i bez zbędnych formalności, to bardzo ciekawy trend biznesowy i przyszłość rynku.

— Rozwijanie działalności pożyczkowej jako nowej nogi biznesowej przez graczy wywodzących się z innych branż jest oczywiście bardzo nęcące w okolicznościach posiadania wolnych środków, dużej bazy klientów i stosownych informacji na ich temat — mówi ekspertka.

Katarzyna Jóźwik podkreśla, że oferowanie produktów kredytowych wymaga nie tylko technologii, ale — oprócz konieczności zapewnienia bieżącego finansowania — cały know-how dotyczący analizy sytuacji klientów, ryzyka kredytowego i operacyjnego, procesów obsługi i — co najważniejsze — zgodności z regulacjami obowiązującymi na rynku. Jej zdaniem, zbudowanie ciekawego produktu i atrakcyjnego modelu biznesowego wymaga wiedzy eksperckiej i koncentracji na nim, a jeśli chodzi o rentowność — również czasu

6,8 mld zł Taka jest wartość pożyczek udzielonych w 2018 r. przez graczy pozabankowych według danych Biura Informacji Kredytowej (wzrost o 3,5 proc. r/r)...

88,7 mld zł …a taka kredytów konsumenckich udzielonych przez banki i SKOK-i. Do BIK raportują wszystkie banki i kasy, ale nie wszystkie firmy pożyczkowe. Jego statystyki powstają na podstawie współpracy z kilkudziesięcioma pożyczkodawcami, wśród nich największymi.

OKIEM EKSPERTA

Fintech może być łatwiejszą drogą

MARIUSZ OŻGA, dyrektor ds. projektów fintech w Aliorze

Przejęcie zespołu FinAi wpisuje się w dotychczasową strategię Allegro. Po pierwsze, poszerzanie UX poprzez dobudowywanie do oferty przemyślanych usług dodatkowych, jak usługi płatnicze, sprawia, że klient nie musi opuszczać platformy, żeby dokonać całości transakcji. Allegro od lat konsekwentnie podąża tu drogą wyznaczoną przez światowych gigantów e-commerce typu Amazon czy jego chińscy konkurenci. Z drugiej strony Allegro wyraźnie skupia się na obsłudze klientów biznesowych. Uzupełnienie czysto narzędziowych możliwości platformy e-commerce o usługi finansowe, takie jak bramka płatnościowa czy finansowanie w różnych formach (np. ostatnio wprowadzone przez Allegro we współpracy z PayPo), może okazać dużym atutem. Klienci oczekują kompleksowej obsługi swoich procesów sprzedaży w internecie. Sposobem na to jest tworzenie ekosystemu fintechów współpracujących z daną platformą. Taka droga jest coraz częściej łatwiejsza, tańsza i szybsza niż samodzielne budowanie tych usług.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota